عضویت    ورود
ورود به سایت
» » هشدار جدی مدیران آبفا و آبفار گلستان در همایش آب و رسانه؛ حال آب خوب نیست


هشدار جدی مدیران آبفا و آبفار گلستان در همایش آب و رسانه؛ حال آب خوب نیست

هشدار جدی مدیران آبفا و آبفار گلستان در همایش آب و رسانه؛ حال آب خوب نیست

مدیران آب و فاضلاب شهری و روستایی گلستان در هفتمین روز این هفته که به نام «آب، رسانه و فرهنگ» نامگذاری شد، به مشترکین شهری و روستایی این استان در مصرف بهینه از آب و صرفه جویی در آن باری دیگر هشدار دادند. آنها محدودیت منابع آب، کاهش بارندگی، افزایش دما، خشکسالی های اخیر، رشد جمعیت و توسعه شهرها، تاثیرپذیری شدید منابع آب شُرب با تغییرات آب و هوایی و عدم توجه به اقتصاد آب در سال های اخیر را مهمترین چالش های جدی در حوزه آب برشمردند. مدیران آبفا و آبفار استان به صورت جدی هشدار دادند منابع آب محدودند و در نهایت هم، «حال آب خوب نیست».

بحران آب جدی است!

سرپرست شرکت آب و فاضلاب شهری گلستان با اشاره به گرما و خشکسالی های متوالی گفت: اردیبهشت ماه امسال 2 درجه از سال های قبل و نسبت به سال گذشته 6 درجه گرمتر بوده است و دراین ماه با 8 درصد کاهش بارندگی مواجه بوده ایم که این میزان بارندگی در برخی از مناطق استان به 28 درصد هم رسید که آمار تکان دهنده ای است.

«سید منصور هاشمی» افزود: متوسط مصرف آب یک شهروند گلستانی بالای 220 مترمکعب است که این میزان در زمان پیک مصرف به 250 مترمکعب هم می رسد این در حالیست که سرانه این مصرف باید تا 150 متر مکعب باشد. او با بیان اینکه «مدتهاست وارد بحران آبی شده ایم» ادامه داد: متأسفانه در چنین شرایطی هم در مصرف آب الگوی مصرف را رعایت نمی کنیم و با ادامه این روند آینده خوبی نخواهیم داشت. هاشمی تصریح کرد: حدود 60 درصد مشترکان ما الگوی مصرف را رعایت می کنند اما 30 درصد مشترکان بیش از 45 درصد کل مصرف را دارند که ناچاریم نسبت به این عده تجدیدنظر داشته باشیم. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری گلستان کیفیت آب و زمان بندی در توزیع آن را خط قرمزهای این شرکت عنوان و اذعان کرد: ما می پذیریم که با ضعفی که در این حوزه داشتیم، بلد نبودیم و نتوانستیم واقعیت های بحران آب را به مردم بشناسانیم.

8 درصد مشترکین روستایی آب، پرمصرف اند

همچنین رییس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی گلستان سیمای آب در این استان را در سه ناحیه فاقد منابع تأمین، دارای منابع تأمین بدون کیفیت و  دارای سفره آبی مطمئن عنوان کرد و با اشاره به روند افزایش و شیب تند جمعیت در 80 سال گذشته گفت: کشور ما بر روی کمربند خشک جهان قرار گرفته و میزان بارندگی در آن، یک سوم جهان است به همین علت دوره های خشکسالی در آن به کرات اتفاق می افتد.

 «علیرضا خواستار» با اشاره به سه برابری شدن مصرف آب در جهان ظرف چهار دهه اخیر، افزود: ایران فقط 36 صدم درصد منابع آبی جهان را در اختیار دارد که 93 درصد این منابع برای مصارف کشاورزی است. او ادامه داد: مقدار آبی که یک نفر ساکن کشورهای شرقی برای شستشوی دندان استفاده می کند برابر با 24 نفر در کشورهای اروپایی است. «خواستار» بیان کرد: 8 درصد مشترکین روستایی آب دراستان که یک چهارم کل مشترکین را شامل می شوند از قانون تمکین نمی کنند. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی گلستان با اشاره به فرارسیدن ماه رمضان یادآور شد: ماه رمضان امسال با پیک مصرف آب همزمان شده، از این رو نیاز است تا مردم توجه بیشتری به صرفه جویی و استفاده پایدار از منابع آب داشته باشند.

در حاشیه؛

* سرپرست شرکت آب و فاضلاب شهری گلستان گفت: 70 درصد از آبی که در بخش های کشاورزی و صنعت استفاده می شود با اجرای پروژه جمع آوری، تصفیه و دفع فاضلاب قابل بازگشت به چرخه است.

* مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان آمار داد؛ سیل اخیر در گلستان بالای 25 میلیارد ریال به شبکه آبرسانی روستایی در استان خسارت وارد کرد.

* رحیمی معاون مهندسی و توسعه شرکت آبفای گلستان بیان کرد: میزان بهره مندی از پروژه فاضلاب در کشور بیش از 33 درصد است در حالی که این میزان در استان حدود 14 درصد است.

* مهدی شکیبافر معاون بهره برداری آبفای گلستان اظهار کرد: در حال حاضر در تصفیه خانه فاضلاب شهر گرگان بالای 80 لیتر در ثانیه پسآب تصفیه شده استحصال می شود که امیدواریم تا پایان امسال به 200 لیتر در ثانیه برسد.


بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : حسینی
  • بازدید : 1196
  • نظرات : 0
  • کد خبر : 53

نظرات این مطلب :


نام شما
ایمیل شما


سوال : دو منهای یـک؟ ( جواب بصورت عدد نوشته شود )
پاسخ :*

حدیث روز

امام صادق(ع) می فرماید : براستی که مومن به منزله کفه ترازوست هر اندازه ایمانش افزوده شود امتحانش نیز سنگین تر می شود.

آرشیو

پیوندها

آمار

آمار بازدید
بازدید امروز: 47
بازدید دیروز: 164
بازدید ماه:622
بازدید سال:5979
بازدید کل:8780504