عضویت    ورود
ورود به سایت
» » یک مدرس دانشگاه: مسئولان کشورخشکالی را جدی نگرفته‎اند


یک مدرس دانشگاه: مسئولان کشورخشکالی را جدی نگرفته‎اند

عباس‎علی قزل‎سفلو در جلسه هم‎اندیشی روز جهانی بیابان زدایی در گرگان اظهار داشت: کشور تحت تاثیر خشکسالی است و این پدیده در حال بعلیدن استان گلستان همچون دیگر نقاط کشور است.
وی خاطرنشان کرد:حد تنش آبی در دنیا بین، 1000 تا1700 مترمکعب است، این در حالی است که میانگین منابع آبی در کشور بین 1700 تا 1800 مترمکعب است.
بحران آبی کشور طی 15سال آینده
فزل‎سوفلو ادامه داد: این ظرفیت منابع آبی نشان می‎دهد، کشور وارد تنش آبی شده‎ و طی 15 سال آینده نیز دارای بحران آبی خواهیم شد.
وی با اشاره به عوامل تنش کم‎آبی اذعان داشت: تغییر اکوسیستم، افزایش آلوگی، افزایش جمعیت کره زمین، قیمت ارزان آب، توزیع نامناسب، رشد شهرنشینی، فقر منابع مالی، فقدان آگاهی تصمیم‎سازان و کاربری نامناسب زمین از عوامل عمده کم آبی محسوب می‎شود.
رئیس پژوهشکده محیط‎های خشک کشور یادآور شد: بی‎شک آب در قرن 21 همان نقشی را ایفاء خواهد کرد که نفت در قرن بیستم بازی کرده است و عامل اصلی نزاع و جنگ‎های آینده خواهد بود.
نزاع‎های سیاسی بر سرآب درقرن 21
قزل‎سوفلو تصریح کرد: بی‎شک آب از انرژی برتر است، چرا که برخلاف انرژی، جایگزینی ندارد و تجدیدناپذیراست و بر این اساس 300 نقطه بحران‎‎زا در دنیا شناسایی شده که مستعد جنگ بر سرمنابع آبی است.

یک مدرس دانشگاه: مسئولان کشورخشکالی را جدی نگرفته‎اند
یک مدرس دانشگاه: مسئولان کشورخشکالی را جدی نگرفته‎اند
یک مدرس دانشگاه: مسئولان کشورخشکالی را جدی نگرفته‎اند
یک مدرس دانشگاه: مسئولان کشورخشکالی را جدی نگرفته‎اند
یک مدرس دانشگاه: مسئولان کشورخشکالی را جدی نگرفته‎اند
یک مدرس دانشگاه: مسئولان کشورخشکالی را جدی نگرفته‎اند
یک مدرس دانشگاه: مسئولان کشورخشکالی را جدی نگرفته‎اند

وی با اشاره به علل عمده نزاع بر سر آب بیان کرد: مناقشات توسعه‎ای و استفاده از آب به عنوان ابزار سیاسی برای فشار به پایین دست از عوامل مهم درگیری‎ها بر سرمنابع آبی خواهد بود.
قزل‎سوفلو با اشاره بحران آب در کشور تصریح کرد: رشد شش برابری مصرف آب و توزیع نامناسب آب، کشور را معرض تهدید کم‎آبی قرار داده است.
ریشه کنی فقر نیازمند حل مشکل آب است
وی یادآور شد: رابطه نزدیکی بین کمبود آب وتوسعه‎نیافته‎گی وجود دارد، چرا که آب همطراز آبادانی و توسعه‎یافتگی است و برای ریشه‎کنی فقر باید مسئله آب حل شود، چرا که بدون توجه به این بخش توسعه امکان‎پذیر نیست.
عضوهیات علمی گروه عمران دانشگاه آزاد اسلامی مشهد مقدس بخشی از مشکلات در حوزه آب را موضوع مدیریتی قلمداد کرد و گفت: ما در کشور به تحول علمی و مدیریت نیاز داریم و بپذیریم، علم چکیده تجارب است و توانایی به بار می‎آورد.
قزل‎سوفلو با اشاره به مدیریت به‎‎هم‎پیوسته منابع آب «I.W.R.M» اذعان داشت: این فرآیند به عنوان یک پروسه، شامل توسعه و مدیریت هماهنگ منابع آبی و خاکی با سایر منابع است.
وی ادامه داد: مدیریت یکپارچه منابع آبی یک نظریه علمی نیست که نیاز به اثبات داشته باشد بلکه در واقع مجموعه توصیه‎های متعارفی است که در زمینه حفاظت از توسعه منابع آبی بیان می‎شود.
قزل‎سوفلو؛ عوامل توفیق در پیاده‎سازی «I.W.R.M» را داشتن اراده سیاسی، دانش، درگیر کردن جوامع، ترکیب قوانین و رونق اقتصادی عنوان کرد.
حل مشکل کمبود آب با تغییر الگوی مصرف
وی خاطرنشان کرد: در حالی که دنیا سعی می‎کند، کمتر از 70 درصد منابع آبی خود بهره گیرد، در کشور ما از120 میلیارد متر مکعب آب، از 110 میلیارد متر مکعب استفاده می‎کنیم، که حل این معضل چیزی نیست جز اصلاح الگوی مصرف و کاهش تقاضا.
رئیس پژوهشکده محیط‎های خشک کشور با اشاره به میانگین مصرف آب در کشاورزی کشور متذکر شد: در حالی که 70 درصد آب در دنیا صرف آبیاری در بخش کشاورزی می‎شود در کشور ما این میانگین به 90 درصد رسیده است.
قزل‎سوفلو افزود: این مصرف آب در حالی است که نتیجه محصول ما نیز به دلایل مختلف آن‎چنان مطابق با آنچه دنیا استحصال می‎کند، نیست و تفاوت فاحشی دارد.
وی یادآور شد: در حالی که خودم شاهد بودم در آمریکا از یک هکتار 32 تن گندم استحصال شد، این میزان محصول در کشور ما بین دو تا شش تن در هکتار است.
قزل‎سوفلو ادامه داد: ایران پنجمین کشور تولید کننده محصولات آبی است، در حالی که دنیا 40 درصد محصولاتش آبی است این میزان در کشور ما 50 درصد است.
وی با تاکید بر تغییر الگوی کشت در کشور افزود: برای بهبود این وضعیت باید به دنبال ایجاد و معرفی ارقام اصبلاح شده، بهبود مدیریت زراعی و توجه بیشتر به تناسب اقلیمی بود.
این محقق کشور خاطرنشان کرد: مطالعه و توجه به اقلیم و تاثیر آن روی گیاه، توجه کافی به انتخاب گیاه و افزایش و بهبود فرآیند اطلاعاتی از دیگر شاخصه‎هایی است که می‎تواند بر بهبود روند مصرف آب در حوزه کشاورزی موثر باشد.


بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : حسینی
  • بازدید : 1354
  • نظرات : 0
  • کد خبر : 33

نظرات این مطلب :


نام شما
ایمیل شما


سوال : پنج بعلاوه شـش؟ ( جواب بصورت عدد نوشته شود )
پاسخ :*

حدیث روز

امام باقر (ع) می فرماید : پر حسرتترين مردم در روز قيامت، بنده اى است كه عدلى را وصف كند و خودش خلاف آن را عمل كند.

آرشیو

پیوندها

آمار

آمار بازدید
بازدید امروز: 18
بازدید دیروز: 10
بازدید ماه:1461
بازدید سال:1461
بازدید کل:8775986