عضویت    ورود
ورود به سایت
» » نکاتی از زلزله 2011 در نیگاتای ژاپن


نکاتی از زلزله 2011 در نیگاتای ژاپن

عنوان مقاله:

نکاتی از زلزله 2011 در نیگاتای ژاپن

سید محمد مهدی کلانتریان- تابستان 1391

این مقاله به عملکرد متخصصین ژاپنی در کنترل بحران زلزله می پردازد و هدف آن انتقال این تجربه به مدیران و مهندسان کشور است. ایران همواره در معرض بحرانهای طبیعی و انسان ساز بوده است و شناسایی فرایندهای کنترل بحران همواره در بهبود روند کاهش خسارت موثر خواهد بود.

 

1- مقدمه

بار دیگر زلزله ای بزرگ کشور ژاپن را لرزاند. در منطقه ای به نام نیگاتا با شدت  باورنکردنی 8.9 ریشتر. اما آنچه تعجب همه جهانیان را بهمراه داشت شدت این زلزله هولناک نبود بلکه نحوه مقابله با این پدیده بزرگ بوده است. کمتر زلزله ای با این وسعت در طول تاریخ بشر در دنیا اتفاق افتاده ولی مدیران  ژاپنی بر آن فائق آمده اند. رئیس دفتر نمایندگی جایگاه در ایران  پیرامون این موضوع در دانشگاه هنر برای دانشجویان صحبت کرد ، او گفت برای ما این سوال بی پاسخ مانده است که چرا در این زلزله کشته داده ایم، ما خوب برنامه ریزی کرده بودیم و همه را مطلع نموده بودیم و نباید حتی یک کشته میدادیم و نمیدانیم کجای کارمان اشکال داشته است.

این تجربه برای مدیران ما درسهای بزرگی دارد چرا که کشور ما نیز بر روی کمربندی از زلزله قرار دارد واگر زیر ساختهای لازم مهیا نباشد در زمان وقوع بحران کار چندان زیادی از دست مدیران ساخته نیست. بنا براین یک بار دیگر با جمع آوری اطلاعات این موضوع سعی در بیان نکات حائز اهمیت این موضوع را داریم.

 

2- آشنایی با ژاپن

   ژاپن در  شرق قاره آسيا قرار داشته و از 6852 جزيره تشکيل شده است. وسعت ژاپن 378 هزار کيلومترمربع است که 73 درصد آنرا کوهساران جنگلي پوشانيده و جمعيت 130 ميليون نفری آن تنها در 27 درصد باقی مانده زندگی میکنند. تعدادکشاورزان 7/5 ميليون نفر، و تعداد کارمندان دولت بجز شاغلان در بخش آموزش 200 هزار نفراست. این درحالی است که انتظار عمر زنان 82 و انتظار عمر مردان 76 سال است.

توکيو پايتخت ژاپن با 13 ميليون نفر جمعيت در شب و 36  ميليون نفر در روز بزرگترین شهر این کشور است. 130 سال پيش بيسوادي در کشور ژاپن با برنامه‌اي منسجم از بين رفته است .درکشور ژاپن 520 دانشگاه، 60 کالج فني، 600 کالج مقدماتي و 3400 مدرسه براي آموزشهاي تخصصي  وجود دارد. همه ساله 450 هزار نفر از بورس‌هاي دولت ژاپن استفاده مي‌کنند.

طول راههاي ژاپن 1،200،000 کيلومتر، تعداد خودروهاي شخصي 70 ميليون دستگاه است. ميزان توليد فولاد 110 ميليون تن  و ميزان توليد خودرو 10 ميليون دستگاه در سال است. بودجه‌هاي تحقيقاتي معادل 7/2 درصد توليد ناخالص ملي است که 20 درصد آن توسط دولت و بقيه توسط بخش خصوصي تأمين مي‌گردد.

توليد ناخالص ملي ژاپن حدود 4000 ميليارد دلار، ميزان صادرات حدود 350 ميليارد دلار و ميزان واردات حدود 200 ميليارد دلار است. ميزان تورم حدود 6/1 و نرخ بيکاري 2/2 درصد است.

 

3 - وضعیت بحرانهای طبیعی در دنیا

در جدول زیر زیر آمار زلزله های بزرگ در جهان و تعداد کشته های این حوادث آمده است .

رديف

تاريخ

شدت / ريشتر

محل

کشته / نفر

1

مرداد 1247

9

آمريکا در شيلي

25 هزار  

2

خرداد 1339

9.5

جنوب شيلي

716

3

فروردين ۱۳۴۳

9.2 

آلاسکا

128

4

 دي‌  1383

9

سوماترا‌در اندونزي

226 هزار نفر از 12 کشور

5

اسفند 89

8.9 

شمال شرق ژاپن

21 هزار

جدول 1  :  آمار زلزله های بزرگ در جهان

 

4- مشخصات زلزله 2011 نیگاتای ژاپن

زلزله در 20 اسفند ماه سال 1390 (یازدهم مارس سال 2011 میلادی) در ساعت ... در منطقه نیگاتا در شمال  ژاپن و در حدود  250 کیلومتری شمال غرب توکیو بوقوع پیوست.  شدت اين زمين لرزه   8.9  ريشتر  بوده است. در اثر اين زلزله گسل آن 40 متر حرکت کرد. طول اين گسل در حدود   400 کيلومتر و عرض آن 100 کيلومتر است. 

 

به گزارش موسسه زمين شناسي ژاپن که  وضعيت زمين را با استفاده از هزار و دویست دستگاه  GPS در کنترل دارد،  خطوط ساحلي ژاپن در پي وقوع زمين لرزه  به اندازه ۴ متر به سمت شرق جابجا شده است. تا ساعاتي بعد سونامي با امواجي به ارتفاع 10 متر، سواحل ژاپن، فيليپين، هاوايي، اندونزي، تايوان و سواحل روسيه در اقيانوس آرام را دربرگرفت. اين زلزله محور زمين را 10 سانتيمتر جابجا کرده است و  طول روزها کوتاهتر شده اند. آمار تلفات زلزله و سونامي شامل کشته شدگان و مفقودین از مرز 30هزار نفر گذشت آمار رسمی پلیس ژاپن در روزهای اول حاکی از تایید جان باختن 9 هزار نفر و مفقود شدن  12 هزار نفر است.

 

هجوم دریا به مناطق ساحلی در ساعات اولیه زلزله

بانک جهاني خسارت وارد را 235 ميليارد دلار بر آورد کرد. برای امداد رسانی حدود 10 هزار سرباز به مناطق زلزله‌زده اعزام شد‌ه‌اند. نخست وزير ژاپن نائوتو کان، در همان ساعات اولیه زلزله گفت اين کشور با بدترين بحران انساني مواجه است که از زمان جنگ جهاني دوم تا کنون در ژاپن سابقه نداشته است.

آخرین بار زلزله در نیگاتا در تاریخ  دوم آبان 1383 (23 اکتبر 2004) با بزرگای گشتاوری 4/6 Mw و بزرگای محلی 8/6 در نزدیکی ساحل غربی جزیره هونشو در ساعت 0: 56: 17 (بعد از ظهر) به وقت محلی رخ داد. این زلزله موجب حداقل 20 نفر کشته و 1500 نفر مجروح گردید.

 

5- نیروگاه هسته ای فوکو شیما

 استان فوکوشیما در جزیره هونشو ژاپن قرار دارد و مرکز آن شهری با همین نام است که دارای جمعیتی در حدود ۲۸۹۰۰۰ نفر است . برق این استان توسط یک نیروگاه اتمی تامین میگردد. این نیروگاه  در زمینی با وسعت ۳٫۵ کیلومتر مربع  ایجاد شده است و در محدوده دو شهر اوکوما و فوتابا  قرار گرفته است. این نیروگاه دارای ۶ راکتور آب جوشان است و راکتور اول آن در ۲۶ مارس ۱۹۷۱ آغاز به تولید برق کرده است. این راکتورهای آب‌سبک در مجموع ۴٫۷ گیگاوات برق تولید کرده و از بزرگترین نیروگاه‌های هسته‌ای جهان محسوب می‌شده‌ است. نیروگاه شماره یک فوکوشیما نخستین نیروگاه هسته‌ای بود که به طور کامل توسط شرکت نیروی برق توکیو (TEPCO) ساخته و اداره شد.  در پی این زلزله سونامی‌های پرقدرتی با نیروگاه برخورد کرد و سبب از کار افتادن سامانه‌های خنک‌کننده راکتورها و شکل‌گیری حادثه اتمی نیروگاه فوکوشیما شد. سقف راکتور شماره یک و راکتور شماره سه در اثر انفجاری که از تجمع احتمالی هیدروژن رخ داد متلاشی شده و شواهدی از ذوب‌شدن سوخت هسته‌ای در راکتورهای شماره یک، دو و سه وجود دارد

 

انفجار یکی از راکتورهای فوکوشیما در اثر بالا رفتن حرارت

محوطه نیروگاه با سازه ای دریایی محافظت می‌شد که برای مقابله با سونامی 5.7 متری کفایت می‌کرد، ولی در برابر امواج ۱۴ متری که ۱۵ دقیقه بعد از زلزله آغاز شد، کاری از پیش نمی‌برد، در نتیجه محوطهٔ نیروگاه کاملاً در آب فرو رفت. ژنراتورها که در ارتفاعی پایین‌تر از سطح دریا قرار داشتند و تابلوهای برق در طبقهٔ پایین رآکتورها واقع شده بودند، همگی زیر آب فرو رفتند. ارتباط با شبکهٔ برق قطع و کار خنک کردن رآکتورها متوقف شد. دمای رآکتورها از حد مجاز بالاتر رفت. شواهد  بدست آمد، حاکی از این بود که در رآکتورهای ۱ و ۲ و ۳ سوخت هسته‌ای ذوب شده و روکش فلزی بالای ساختمان رآکتورهای ۱ و ۳ و ۴ در اثر انفجار هیدروژن نابود شدند. به دلیل ترس از نشت اشعه تا شعاع ۲۰ کیلومتری  نیروگاه از سکنه خالی شد. بررسی‌های وزارت علوم و وزارت آموزش ژاپن نشان داد که در مناطق شمالی ژاپن، در فاصلهٔ ۵۰-۳۰ کبلومتری محوطهٔ نیروگاه، میزان  رادیواکتیو تا سطح نگران‌کننده‌ای بالا رفته‌است. شرکت انرژي برق توکيو اعلام کرد، سطح راديواکتيو در آب موجود در مخزن توربين رآکتور دوم اين نيروگاه به 10 ميليون برابر سطح عادي رسيد.

 متخصصان این حادثه را بعد از حادثه چرنوبیل بزرگ‌ترین فاجعهٔ اتمی دانستند و از نظر پیچیدگی آن را در مقام نخست فجایع اتمی جهان قرار می‌دهند.متخصصان اعلام کردند که حتی با استفاده از نیروی کار صدها یا حتی هزاران نفری ممکن است تمیز کردن منطقه چند سال یا دهه به طول بیانجامد.

 

6- آسیب های اقتصادی

  فاجعه زلزله نیگاتا درست زماني اتفاق افتاد كه اقتصاد ژاپن پس از بحران سال  2007 ميلادی به رشد مناسبي دست يافته بود. افزايش 2/4 درصدي در سفارش‌هاي واحدهاي توليدي نسبت به دسامبر 2010 و كاهش نرخ بيكاري با 9/4 درصد شرایط قبل از زلزله را نشان میدهد. نزديك به 10 درصد توليد ناخالص داخلي مربوط به منطقه آسيب‌ديده سندايي است. انبوهي از صنايع از قبيل توليدكنندگان اتومبيل در اين منطقه واقع شده است.

خودروسازي ژاپن در سال گذشته ۹.۶ ميليون دستگاه خودرو توليد کرد که نيمي از آن به خارج از ژاپن صادر شد. توليد هفت خودروساز برتر ژاپن روزانه ۷۵۰ ميليون دلار براي اين شرکت ها درآمد داشت که نيمي از آن سهم تويوتا بوده است. بزرگترین مشکل کارخانه‌هاي خودروسازي بعد از بروز زلزله ، خسارت به قطعه‌سازان، بنادر و شبکه‌ حمل و نقل و قطع برق  بوده است.

تويوتا، بزرگترين خودروساز جهان، مقام اول خود در تولید خودرو در جهان را از دست داد و پس از جنرال موتور و فولکس واگن قرار گرفت. در نتيجه فقط سه روز توقف توليد در تويوتا، چهل هزار دستگاه ماشين توليد نشد که اين نزديک به نيمي از ظرفيت توليد اين شرکت است.

 

خودوهای آماده صادرات در سونومی دچار آسیب شدند

7- آسیب دیدگی سیستم های حمل و نقل

سیستم های حمل و نقل در منطقه دچار آسیب های جدی شدند . یکی  از مهمترین سیستم ها ی حمل و نقل برای کمک رسانی در شرایط بحران ، حمل و نقل هوایی است . فرودگاه سندایی در اثر هجوم آب دریا بزیر آب رفت . در تصاویر ذیل ترمینال و باند فرودگاه نشان داده شده است.

 

فرودگاه سندایی

سیلاب ناشی از سونومی کشتی های بزرگ و کوچک را با خود بداخل ساحل آورده و  راهها در اثر حرکت گسها قابلیت خود را از دست داده و راه آهن و واگنهای آن دچار واژگونی شد بطوری که در ساعت های اولیه امکان تردد سیستم های عمومی به صفر رسید

 

واژگونی سیستم های حمل ونقل زمینی

همچنین در اثر هجوم جریان آب به خشکی خودروها بر روی آب شناور شده و با حرکت امواج دریا به دور دست پرتاب شدند. تصاویر ماهواره ای صحنه های باور نکردنی از جابجایی اقلام سنگین کشتی ها و واگنهای قطار را به مردم نشان داد.

 

ورود قایقها در اثر سونومی به خشکی –  نشست زمین

8-  اقدامات انجام شده بعد از زلزله

مهمترین مسئله برای مدیران آگاهی از میزان خسارت است. تصاویر دوربینهای مدار بسته  در حین زلزله قطع نشد و این دوربینها قادر به ارسال تصویر از محلهای مختلف شدند. آنچه در تصاویر و فیلمهای دریافتی قابل مشاهده است خودروها و خانه های خالی از سکنه است که نشانگر تخلیه منطقه قبل از بحران میباشد. در حقیقت سیستم های اطلاع رسانی بموقع فعال شده و توانسته بودند مردم را به نقاط امن منتقل نمایند. این موضوع نه تنها در خصوص نوع سیستم ها و نحوه اطلاع رسانی اهمیت دارد بلکه آموزش مردم و تغییر باورهای آنها که در زمان محدود مهمترین مسئله حفظ جان خود و خانواده است بسیار قابل توجه بنظر میرسد.

اینکه امکانات ذخیره شده برای تغذیه مردم چگونه نگهداری شده که در بحران آسیب ندیده است و اینکه با توجه به آسیب دیدن زیرساختهای حمل و نقلی چگونه این امکانات به مردم رسیده قابل مطالعه و ارزیابیست.

ارائه گزارش های دقیق از میزان خسارت وارده توسط سایت کنترل آن هم در ساعت های اولیه ، نشانگر عدم آسیب دیدگی این سیستم ها در طول بروز سونومی است.

 

8-1- بهبود سیستمهای اطلاع رسانی

از مهمترین خصوصیات سیستمهای اطلاع رسانی  این است که با کمک سیستم های مونيتورينگ نقاط مختلف استان و شهر کنترل می گردد. همچنین ارتباطات اينترنتي راه‌اندازي شده  و اخذ اطلاعات از نواحی بطور مستمر انجام می شود. مردم مي‌توانند با استفاده از فن‌آوري، آخرين اطلاعات را کسب نمايند. سیستم های نصب شده در نقاط مختلف زمین و دریا اطلاعات لازم را به مرکز کنترل انتقل میدهند. در تصویر نمونه ای از این سنسورها مشاهده میشود.

 

سنسور های نصب شده در نقاط مختلف زمین و دریا

 

8-2- سایت آمادگی در برابر بحران ( حاشیه توکیو)

سایت مقابله با بحران در 36 کیلومتری شهر توکیو با کاربری هایی مانند فرودگاه ، بیمارستان ، پادگان ، انبارهای بزرگ و مجتمع های مسکونی  در مجاورت بزرگراه و شبکه ریلی کشور با بیش از پانزده هزار نفر نیروی آموزش دیدهو دیگر شهرهای همجوار خواهند می شتابند، در این سایت دارو و غذا و آب شرب برای مصرف یک هفته جمعیت توکیو نگهداری میشود. تمام بسته بندی ها حتی نان دارای تاریخ مصرف است

8-3-  بازسازی شبکه های تاسیسات شهری

تجربه آتش سوزی های شهر کوبه بر اثر نشت گاز، مهندسین ژاپنی را بر آن داشت تا پس از زلزله کوبه 5/1 ميليون دلار صرف بازسازي خطوط و شبکه توزيع گاز منطقه اوزاکا کنند. اين پروژه 5 سال طول کشيد. در این طرح شبکه گاز داراي بلوک‌بندي است و به صورت ايستگاهي از فشار آن کاسته مي‌شود. شيرهاي گاز اتوماتيک و حساس به زلزله بوده و در هنگام وقوع زلزله به طور اتوماتيک قطع مي‌شود. در مرکز ذخیره گاز شهر کیوتو ، مخازن ذخیره گاز ، در صورت بروز اختلال در شبکه گاز می توانند برای 48 ساعت گاز شهر را تامین نمایند تا در این مدت اتصالات شبکه تعمیر شود . در زلزله 21 مرداد سال 91 یعنی 17 سال پس از زلزله کوبه در منطقه آذربایجان شرقی در زلزله شش و دو دهم ریشتری در شهرستان اهر به دلیل انفجار خط لوله گاز تعدادی از هموطنان ما کشته شدند.

8-4 تجهیزات و آموزش گروها

برای مقابله با عوارض یک سانحه ، نیازمند به تجهیزات خاصی می باشیم . تامین بیمارستان متحرک با قابلیت انجام عمل جراحی بر روی مجروحین سانحه ، ماشین آلات  لازم برای آوار برداری که در ژاپن در اختیار آتش نشانی قرار گرفته است و طراحی سایتهای آموزش کادر فنی برای مقابله با بحران که در آن تجهیزات ویژه ای پیش بینی شده است ، و اجرای دوره های آموزشی منسجم از جمله فعالیتهای سازمانهای درگیر با موضوع بحران زلزله می باشد.

يکي از مهمترين اقدامات در طراحی شهری پیشبینی فضاهایی برای استقرار نیروهای امدادی و نصب چادرها و اسکان آسیب دیدگان است. این مهم در شهر تهران بصورت سوله های ورزشی و توسط شهرداری تهران طراحی و اجرا شده است. پارکها و زمینهای فوتبال مکانهای مناسبی برای نشستن بالگرد و نصب بیمارستان موقت است. نباید از نظر دور داشت که خیابانهای عریض کار امداد رسانی را تسهیل میکند وعرض خیابانها باید متناسب با ارتفاع ساختمانهای مجاور آن باشد بطوری که آوار ساختمانها نباید منجر به بسته شدن معبر گردد. یکی از اقدامات ارزشمند در کشور ژاپن طراحی شناسنامه برای ساختمانها و بررسی آسیب پذیری آنها در برابر زلزله بوده است. در این بررسی ساختمانهای دارای اسکلت که با ضرایب جدید ، ضعیف معرفی می شوند، در برابر زلزله تقویت میگردند که مناسبترین تقویت ها در این پروژه ها تقویت جداره خارجی میباشد. در کشور ژاپن آيين‌نامه‌ها و استانداردهاي فني و اجرايي براي تمام انواع سازه‌ها و نماي آنها حتي نماي شيشه‌اي وجود دارد و بیش از  1000 سازه Base Isolation شده، (روش جداسازي از پايه) وجود دارد. در کشور ما مطالعه آسیب پذیری بیمارستانها از سال 1385 آغاز شد و نتایج آن وزارت بهداشت را به برنامه ریزی برای جایگزینی شصت هزار تخت بیمارستانی سوق داد که عملیات اجرایی 36000 تخت تا پایان سال 1390 آغاز گردید.

 

8- 5- آموزش عمومی مردم

از جمله برنامه هایی که بطور مستمر در کشور ژاپن پیگیری می گردد ، آموزشهای مردمی برای مقابله با شرایط بروز زلزله است.شاید به جرات بتوان ادعا  نمود که در این بخش مردم مشارکت جدی داشته و بیش از سایر امور با دولت همکاری می نمایند . دلیل این امر نتایج مثبتی است که مردم از این آموزشها دیده اند . در چهره های مردم  اطمینان به آینده دیده میشود و این حاصل تلاشهای مدیران در بخشهای مختلف از جمله  آموزش است.

 

مردم در کمپهای پس از زلزله

8-6- مقام سازی ابنیه

در خصوص مقاوم سازی بناها باید به این نکته توجه داشت که همه ساختمانها قابلیت مقاوم سازی ندارند . این بدان معنی است که در برخی ساختمانها هزینه مقاوم سازی به حدی افزایش می یابد که جایگزینی آنها را با یک ساختمان جدید مقرون بصرفه تر می نماید. اصولا اولین شرط ساده برای تصمیم گیری در این بخش وجود یک سازه پیوسته در ساختمان است سپس باید به موضوع مطلوبیت فضا توجه نمود بسیاری از فضاهای موجود با کاربری های مختلف فاقد مطلوبیت در طرح معماری هستند که این موضوع در زمان باسازی و تقویت  سازه بنا مورد توجه مهندسان قرار میگیرد و تغییرات معماری در بنا، گاه به حدی است که کل نازک کاری بنا تخریب میگردد. فرسودگی تاسیسات مکانیکی و برقی هم گاه مهندسان را به این نتیجه میرساند که کل تاسیسات باید تعویض شود. در صورتی که سازه نیازمند تقویت و نازکاری نیازمند تخریب و تاسیسات نیازمند تعویض باشند، هزینه مقاوم سازی از هزینه ایجاد یک بنای جدید بیشتر میگردد.

بنابراین مدیران شهری و شهرسازان باید نخست به بهینه سازی آئین نامه های ساخت و ساز توجه نمایند و سپس باید احداث سازه های مقاوم مورد جدیت قرار بگیرد و در مرحله بعد تست ساختمانهای موجود و تقویت سازه های با ارزش مقاوم سازی و  نهایتا تخلیه و تخریب ساختمانهای ضعیف از برنامه های شهرداری و وزارت راه و شهرسازی باشد.

 

8-7- اسکان مردم بطور موقت  در خانه های سازمانی

  ژاپنی ها بر این باور هستند که اسکان آسیب دیدگان بصورت دائمی کار صحیح و درستی نیست بر این اساس آنها کمپ های اسکان موقت را ساماندهی می نماییند. در تصویر زیر مشاهده میشود که ضمن احترام به حریم خصوص افراد ، با هزینه ای اندک یک سالن برای اسکان موقت آسیب دیدگان تجهیز شده است.

 

اسکان موقت در زلزله اخیر

دولت ژاپن به هیچ وجه به آسیب دیدگان کمک بلا عوض نمیکند بلکه با تقویت زیرساختهای اجتماعی و اقتصادی در جامعه ، نیاز مردم به کمک های بلا عوض به حداقل ممکن میرسد. برای نمونه  با تقویت بیمه و تشویق مردم به بیمه حوادث بخشی از خسارتها تامین میگردد. مردم به بازسازی خانه ها  از محل وامهای بدون بهره هدایت می شوند و مساحت بافتهای فرسوده در شهرهای این کشور بسیار اندک و آسیب پذیری این بافتها در زلزله های گذشته بررسی شده  و اقدامات موثری در جهت حفظ بناهای تاریخی نیز بعمل آمده است.

 

9-نتیجه گیری :

تجربه زلزله های متعدد در ژاپن و نحوه مدیریت حوادث در این کشور و آمار خسارات و تلفات ناشی از حادثه و مدت زمانی که طول میکشد تا اوضاع به حالت عادی بازگردد همگی نشانگر این مطلب مهم است که مدیریت بحران زلزله نیازمند برنامه ریزی بلند مدت است لازمه موفقیت درمدیریت بحران زلزله عزم ملی و مشارکت همه سازمانها است . این برنامه ریزی نیازمند plan و منابع مالی  است . آموزش مهمترین دستور کار در بخش منابع انسانی است. توجه به ضعفهای ساختاری در شهرها و روستاها از جمله بافتهای فرسوده باید قبل از وقوع زلزله باشد و از حالت شعار و مانور سیاسی به عمل در کلان شهر ها و روستاها مبدل گردد. در کشورهایی که نیروی انسانی بزرگترین ثروت کشور برای تامین اهداف است به بیمه به عنوان یک سرمایه گذاری بلند مدت در حمایت از مردم توجه شود. ساز و کارهای صحیح بیمه های سهم هزینه از جیب مردم را در بحران بشدت کاهش میدهد.

 

11- پی نوشت:

1-   سید محمد مهدی کلانتریان- بهار 1385 - مدیریت بحران پس از زلزله  1995میلادی در ژاپن

2-     http://fa.wikipedia.gov

3-     http://earthquake.usgs.gov

4-     http://www.staradvertiser.com


بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : حسینی
  • بازدید : 6636
  • نظرات : 0
  • کد خبر : 56

نظرات این مطلب :


نام شما
ایمیل شما


سوال : پنج بعلاوه شـش؟ ( جواب بصورت عدد نوشته شود )
پاسخ :*

حدیث روز

امام باقر (ع) می فرماید : فقيه حقيقى، زاهد در دنيا، مايل به آخرت و چنگ زننده به سنّت پيامبر اكرم(ص) است.

آرشیو

پیوندها

آمار

آمار بازدید
بازدید امروز: 15
بازدید دیروز: 10
بازدید ماه:1458
بازدید سال:1458
بازدید کل:8775983