از: علی رمضانی
چکیده:
با توجه به رشد روزافزون بحرانهای طبیعی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی که ناشی از مسائل جوی و زیست محیطی یا چالشهای سیاسی دولتها و بحرانهای مالی جهانی میباشد و از سوی دیگر رشد روزافزون امکانات و سرمایههای انسانی میطلبد که برای مدیریت بحرانها و حفظ سرمایههای انسانی و اجتماعی از روشهای نوین مدیریت بهرهمند شویم.
با توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات که رویکردهای جدیدی را در بحث مدیریت باز کرده است و تاثیر شگرفی را در حوزهی مدیریت گذاشته است در این مقاله سعی شده است با توجه به مطالعات قبلی , روشهای جدید بهمراه نمونههای عملی از کاربرد ICT ارائه داده و در پایان پیشنهاداتی را برای دست اندرکاران مدیریت بحران کشور طرح نماید.
کلمات کلیدی:فناوری اطلاعات و ارتباطات،سیستم های اطلاعاتی،سیستم اطلاعات جغرافیایی،سیستمهای خبره،مدیریت بحران،بحران،
مقدمه:
بروز حوادث شغلی، حوادث غیرمترقبه و بلایای طبیعی، حوادث سیاسی و اجتماعی و حوادث اقتصادی در تمام کشورهای جهان همراه با صدمات انسانی و خسارتهای مالی فراوان است اما در کشورهای توسعه نیافته و یا در حال توسعه مانند کشور ما این موضوع از جنبههای مختلف حائز اهمیت میباشد. از لحاظ حوادث طبیعی ایران در شمار 10 کشور اول حادثه خیز جهان است و از لحاظ موقعیت سیاسی استراتژی، ایران در منطقه حساسی واقع شده است که بحرانهای فراوانی را داشته است و از لحاظ اقتصادی هم باتوجه به فضای رقابتی شدید اقتصادی دنیا و همچنین تحریم های اقتصادی، کشور ما از نظر مدیریت بحران نیازمند مطالعات و تلاشهای عملی و اجرایی فراوانی است که باید از کلیه ابزارهای جدید و استانداردهای بین المللی در مدیریت بحران مدد جست که در این مقاله سعی شده است به برخی از این ابزارها و استانداردها خصوصاً ابزار مناسب ارتباطات و فناوری اطلاعات بپردازد.
تعریف بحران:
از بحران تعاریف مختلفی شده است که در این مقاله به برخی از آنها اشاره میشود:
لاری اسمیت رئیس موسسه بحران مستقر در کنتاکی تعریفی نه چندان دقیق ارائه کرده است:
«یک اغتشاش عمده از سازمان که دارای پوشش خبری گستردهای بشود، کنجکاوی مردم درباره این موضوع بر فعالیتهای عادی اثر خواهد گذاشت و نیز میتواند اثر سیاسی، قانونی، مالی و دولتی بر سازمان بگذارد. «گاتر چاک، جک، مدیریت بحران در بخشهای خصوصی و دولتی، دکتر علی پارسائیان , صفحه 6 »
«بحران به حوادثی اطلاق میشود که در اثر رخداد و عملکردهای طبیعی و انسانی بطور ناگهانی بوجود میآید و سختی و مشکلاتی را به یک مجموعه یا جامعه انسانی تحمیل میکند و برطرف کردن آن نیاز به اقدامات اضطراری، فوری و فوق العاده دارد »
بحران از ریشه یونانی Krisis به معنی تصمیم عاجل میآید. بحران یعنی یک آشفتگی یا پریشانی و یا اختلال فیزیکی و روانی ناگهانی و شدید که روند و سیر شرایط عادی را به هم میریزد (Lerouss, 2003,P.386)
« بحران یعنی خروج از تعادل که اگر به آن توجهی نشود منجر به خروج از عدالت میشود » (تقیزاده، 1383، ص 6)
انواع بحران:
بحرانها انواع مختلفی دارند، از نظر اهمیت، بحرانها را میتوان به صورت زیر طبقهبندی نمود:
1- بحرانهای ناشی از حوادث و سوانح طبیعی
فجایع طبیعی مثل زمین لرزه، گردباد، آتشفشان و غیره که اغلب اجتناب ناپذیر هستند.
2-بحرانهای غیرطبیعی
بحرانهایی هستند که بر اثر عوامل غیرطبیعی ایجاد میشوند که خود به انواع مختلفی تقسیمبندی میشوند.
الف- بحرانهای اجتماعی و فرهنگی مثل مهاجرتهای بیرویه، آشوبهای اجتماعی، خشونت در محیط کار، اعتیاد و فساد مالی
ب- بحرانهای اقتصادی، مالی که در اثر اختلال در نظامهای مالی، کاهش ارزش پول، کاهش ارزش سهام در بورس، اختلال و ورشکستگی، عدم تحقق درآمدها، افزایش غیرمترقبه هزینهها و ... بوجود میآید.
ج- بحرانهای امنیتی مثل خرابکاری، بمبگذاری، آدم ربایی، گروگانگیری، قاچاق مواد مخدر، جاسوسی و تروریسم میباشد.
د- بحرانهای اطلاعاتی: بحرانهایی هستند که در اثر اختلال در طراحی، تجهیزات و کارکرد نظامهای حفاظتی، اطلاعاتی، امنیتی و رایانهای در سازمانها و جوامع رخ میدهد و موجب آشفتگی میشود از قبیل تقلب و دسترسی غیرمجاز، استراق سمع در خطوط مخابراتی و اطلاعاتی، افشای غیرمجاز اطلاعات، ناکارآمدی سخت افزارها و نرم افزارها، مفقود شدن دادهها و عدم تبادل و انتقال اطلاعات.
ه- بحرانهای زیست محیطی مثل آلودگی هوا، انفجارهای هستهای، از بین رفتن منابع طبیعی، از بین رفتن دریاچهها و آلوده سازی منابع حیاتی
و- بحرانهای انسانی که در اثر اختلال در کارکرد منابع انسانی رخ میدهد و موجب آشفتگی اساسی میشود.
مدیریت بحران:
تعریف مدیریت بحران: «فرآیند برنامهریزی مقامات مسئول است که با مشاهده و تجزیه و تحلیل به صورت یکپارچه، جامع و هماهنگ با استفاده از ابزارهای موجود تلاش میکند از بحرانها پیشگیری کنند و یا در صورت بروز آنها در جهت کاهش آثار، آمادگی لازم، امداد رسانی سریع و بهبود اوضاع تا رسیدن به سطح وضعیت عادی تلاش کنند .
و یا در صنعت آمادگی در برابر وضعیتهای اضطراری و مخاطره آمیز که نیاز به مدیریت خاص تمرکز یافتهای بنام مدیریت بحران دارد که جهت تهیه و تدوین اهداف، سیاستها، خطمشیها، راهبردها و راهکارهای اجرایی با شرایط موجود در هر واحد صنعتی مطابقت داشته باشد»
( مدیریت بحران، ایمنسازی صنایع و معادن؛ طوسی، محمدرضا , صفحه 14 )
ریمون آرون محقق فرانسوی در این رابطه میگوید «هنوز بدقت ثابت نشده است که وضعیتهای بحرانی جملگی شبیه هم هستند. ممکن است هر بحرانی در نوع خود بیهمتا باشد یا اگر ترجیح میدهید هر بحرانی داستان ویژه خود را دارد. (Aron, 1967, p,188)
عدم تشابهات بنیادین بحرانها , مدیریت بحران را بسیار مشکل و منحصر بفرد مطرح میکند که بایستی به صورت مجزا مورد مطالعه قرار گرفته و راههای مبارزه با آن بررسی شود.
مدیریت بحران در واقع به مجموعهای از مهارتها و یا فرایند تحقیق گفته میشود که در هنگام وقوع مخاطرات غیر متعارف و یا وضعیت مشکل بکار گرفته میشوند (Longman, 2003, P,322)
به عبارت دیگر مدیریت بحران به مجموعه طرحها و روشهای پیشرفته و خاصی گفته میشود که جهت پیشگیری و مهار بحرانها مورد استفاده قرار میگیرند. (Nudell,1988, P.14)
بطور خلاصه اهداف مدیریت بحران عبارتند از:
الف- پیشبینی بحرانها و مخاطرات
ب- پیشگیری بحران
ج- مهار بحران
د- بازگرداندن شرایط به وضعیت عادی
استانداردهای بین المللی و مدیریت بحران:
در سازمانهای جهانی مرتبط مدیریت بحران , استانداردهایی را تدوین نمودهاند که به برخی از آنان در ذیل اشاره میشود:
1-سیستم مدیریت ایمنی، بهداشت و محیط زیست HSE- MS
2- استاندارد 7-4-4/ ISO 14001 : آمادگی و واکنش در وضعیتهای اضطراری
3- استاندارد 7-4-4/ OHSAS 18001 : آمادگی و واکنش در وضعیتهای اضطراری
4- استاندارد 1-5-3-4-/AS 4804 : طرحهای شرایط اضطراری یا بلایای طبیعی
(برگرفته از کتاب مدیریت بحران – دکتر طوسی- صفحه 21 )
تاثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات در مدیریت بحران:
برای اینکه مدیران و متخصصان مدیریت بحران بتوانند اهداف فوق را محقق نمایند قبل از هر چیز نیازمند یکسری چک لیستها، ابزارها و امکانات متنوع هستند که حیاتیترین آنها دسترسی به اطلاعات و سیستمهای اطلاعاتی و ارتباطی پایدار، بهروز، جامع، دقیق و یکپارچه هستند که بتوانند بلادرنگ و به موقع در تمام مراحل مدیریت بحران از آنها بهرهمند شوند که در سطور بعدی به معرفی و اهمیت نقشهای برخی از آنها اشاره میشود.
-سیستمهای اطلاعاتی
رشد روزافزون رایانه و فناوریهای ارتباطی بطور قابل توجهی پتانسیل خروجیهای پژوهشی را افزایش داده است. تلفیق محاسبات ابزارگرا و سامانههای ارتباطی مناسبترین رهیافت تقویت همکاری دانشی است که خود نیازمند زیرساخت اطلاعاتی مناسب میباشد.
سیستمهای اطلاعاتی به مجموعهای از سختافزارها، نرمافزارها و تکنولوژیهای وابسته و منابع مختلف اطلاق میشود که با یکدیگر متشکل، سازماندهی و یکپارچه شده، و زمینه جمعآوری، ذخیرهسازی، پردازش، تولید و تبادل اطلاعات را به صورت مکانیزه فراهم مینمایند و محصول نهایی این سیستمها اطلاعات و دانش لازم جهت برنامهریزی و مدیریت میباشد.
سیستمهای اطلاعاتی از نظر کاربرد ماهیتهای مختلفی دارند بعضی از این سیستمها پشتیبان تصمیم هستند [1](DSS) و بعضی پشتیبان عملیات (OSS)، تعدادی از IS ها در پردازش اطلاعات نقش دارند (PSS)[2] و تعدادی دیگر پشتیبان ارتباطات (CSS)[3] هستند.
سیستمهای اطلاعاتی کاربردی ,که در یک مدیریت بحران نقش مهمی را ایفا میکنند عبارتند از:
الف: سیستمهای اطلاعات مدیریتی (MIS)[4] که خود دارای انواع گوناگونی هستند همچون سیستم اطلاعات اجرایی [5](EIS)- سیستم اطلاعات استراتژیک (SIS)[6] – سیستم اطلاعات پشتیبان تصمیم (DSS)[7]-سیستمهای خبره (ES)[8] - سیستمهای پردازش تبادلات (TPS)[9]
ب- سیستمهای اطلاعات جغرافیایی (GIS)که عمدتاً اطلاعات جغرافیایی را به صورت کمی و گرافیکی ذخیرهسازی نموده و امکان بازیابی آنها را به صورت اتوماتیک در اسرع وقت فراهم میکند (O,Brien , 2003 , P.359) اطلاعاتی همچون نقشهها، مختصات جغرافیایی منابع طبیعی، تاسیسات مختلف شهری و زیرزمینی مثل شبکههای آب، برق، مخابرات، جادهها و غیره
ج- سیستمهای اطلاعات اسنادی (DIS)[10]: این سیستمها کلیه دادههای اسنادی و اداری را به صورت بانکهای اطلاعات منسجم و یکپارچه سازماندهی و ذخیرهسازی نموده تا در موقع لزوم در اختیار قرار دهند.
اطلاعاتی همچون بخشنامهها، مکاتبات اداری، بایگانی، قوانین، قراردادها، گزارشها، آئیننامهها، اسناد علمی، نتایج تحقیقات و غیره را شامل میشوند.
د- سیستمهای اطلاعات ارتباطی (CIS)[11]: در هنگام مدیریت بحران مهمترین عاملی که موفقیت اجزای طرحهای عملیاتی را تضمین میکند ارتباطات صحیح، مشارکت، هماهنگی و یکپارچگی کلیه عناصری است که به نحوی از انحاء در سرنوشت بحران نقش دارند.
CIS ها در اطلاع رسانی، بسیج و سازماندهی عوامل خصوصاً مردم، جنگهای اطلاعاتی، پیشگیری از شایعات و ایجاد محیط و جوی آرام کاربرد بسیار گسترده ومهمی دارند.
امروزه بانکهای اطلاعاتی بسیار پیشرفته و توانمند با استفاده از ابزارهایی همچون هوش مصنوعی، داده کاوی، سیستمهای خبره و غیره که به برخی از آنها در فوق اشاره شد قادرند که ضمن ذخیره سازی حجم عظیمی از اطلاعات آنها را طبقهبندی و پردازش نمایند و بوسیله آنها کلیه علائم، نشانهها، خصوصیات و تبعات مجموعه گستردهای از حوادث و رویدادهای مختلف را به صورت گزارشات جامع، دقیق و تفکیک شده طبقه بندی و ذخیرهسازی نموده و در کمترین زمان از راه دور و نزدیک در اختیار مدیران قرار می دهند مانند بانک اطلاعاتی مرکز زلزله شناسی ژاپن.
«سیستمهای خبره دارای یک پایگاه اطلاعاتی بسیار گسترده و یک برنامه استنتاجی هوشمند میباشند که به مجرد دریافت اولین نشانهها، شرایط را سنجیده با اطلاعات قبلی مقایسه نموده و به این طریق نشانهها را تجزیه و تحلیل کرده و در بسیاری از موارد پیشبینیها و راهحلهای مناسب را ارائه میدهند» (محمودی،سید محمد؛ فرهنگ مدیریت ، سال اول، شماره چهارم، پائیز و زمستان 1381؛ صفحه 59-92).
کاربرد دیگر سیستمهای اطلاعاتی , مدل سازی حوادث و شبیهسازی آنها میباشد که با استفاده از آنها امکان پیشبینی حوادث و بررسی تبعات آنها امکانپذیر میگردد چون در بسیاری از موارد رویدادها و اتفاقات, معلول تعامل صدها متغیر و فاکتور میباشد که بهترین ابزار تحلیل و پیشبینی ,سیستمهای پردازش تبادلات (TPS) میباشند که قادرند به صورت خودکار و هوشمندانه هزاران متغیر (علت و معلول) را با هم مقایسه کرده و با محاسبات دقیق یک تصویر و برداشت کلی بدست داده که کمک موثری به تحلیلگران خواهد بود.
یا بطور مثال سیستمهای هشدار دهنده که بموقع علائم و نشانهها و مخاطرات را دریافت و ارزیابی نموده و هشدارهای لازم را میدهند. GISها میتوانند حاوی میلیونها نقشه جغرافیایی در مورد مناطق احتمالی زلزله، سیل، آتشفشان، گردباد و طوفان باشند که بصورت دینامیک دائما در حال ثبت رویدادهای جغرافیایی بوده و ابزار مناسبی برای پیشبینی هستند و با استفاده از شبیهسازی بحرانها نشانهها و علائم یک بحران وتقعی که قبلا اتفاق افتاده است کدبندی شده، آثار و تبعات بحران شناسایی و در بانک اطلاعاتی ذخیره میشود و سپس با استفاده از یک مدل الگوریتمی کلیهی تغییرها، فرآیندها و عملیات انجام شده بصورت یک سناریوی مجازی مجسم و بازسازی میشود.
فرآیند برنامهریزی مدیریت بحران و نقش فناوری اطلاعات در آن:
1-ایجاد هماهنگی و یکپارچه سازی کلیه سازمانها و نهادهایی که بنحوی از انحاءا در اجرای مدیریت بحران نقش خواهند داشت.
2- جمعآوری، سازماندهی و تحلیل اطلاعات در مورد سوابق کامل بحرانهای قبلی، تحلیل و ارزیابی بحرانها، تجربیات کسب شده، بررسی و ریسکهای احتمال و شیوههای مبارزاتی احتمالی، مطالعه شرایط از هر نظر، که ستاد مبارزه با بحران باید اطلاعات خود را در قالب سیستمهای اطلاعاتی منسجم به شکل بانکهای اطلاعاتی یکپارچه و شبکهای سازماندهی و ذخیرهسازی کند.
در مورد بحرانهایی که احتمال وقوع آنها زیاد است ستاد مبارزه با بحران موظف است با استفاده از GIS, GPS, ES وOIS کلیه نشانهها و علائم اولیه بحرانها را شناسایی، ارزیابی و تجزیه تحلیل نمایند.
3- تعیین و تدوین خطمشیها، استراتژیها، برنامهها و طرحهای جامع مدیریت بحران
4- سازماندهی و توزیع منابع انسانی و مادی
فرآیند مهار بحران و بازگشت به وضعیت عادی:
1-کنترل و نظارت عملیات : با استفاده از ICT و سیستمهای هماندیشی از راه دور(Teleconferen cing) میتوان از هر نقطهای بحران را مدیریت و کنترل نموده و در هر لحظهای تصمیمات جدیدی را اتخاذ کرد.
2- پیشگیری از سوء استفادههای قانونی:
میتوان با استفاده از سیستمهای اطلاعاتی اسناد اداری (DIS) و GIS جلوی این معضل را گرفت.
3- امداد و نجات:
میتوان با استفاده از سیستمهای اطلاعاتی پیشرفته چونTPS ها کلیه اطلاعات پشتیبانی از مهار بحران را ذخیره و تجزیه و تحلیل نموده و به عنوان چراغ راهنمای امداد رسانی و نجات مورد استفاده قرار گیرند.
مولفههای سیستمهای سامانه تصمیمگیری مدیریت بحران :
1-زیرساخت ارتباطی مانند ماهوارهها، شبکههای اختصاصی مجازی و ...
2- پایگاه داده یا سامانه مدیریت پایگاه داده (DBMS)
3- سامانه جمعآوری و نمایش اطلاعات مثل تلفنهای همراه، رایانههای جیبی و شخصی
4- سامانه پردازش و یکسان سازی ماننده تکنولوژی XML
معرفی نرمافزارهای سیستمهای مدیریت بحران
1-نرمافزار SAHANA
این نرمافزار از جمله نرمافزارهایی است که بطور رایگان در اختیار قرار دارند و همه نه تنها میتوانند از آن استفاده کرده بلکه میتوانند آن را توسعه داده و بهبود بخشند. این نرمافزار تحت وب طراحی شده است و هدف آن ارایه امکانات اطلاعاتی به مدیران بحران در سطوح و فعالیتهای مختلف است تا به کمک آن بتوان بخشی از مسائل مربوط به عدم هماهنگی هایی که در هنگام بحران وجود دارد را حل نمود.
مهمترین مواردی که در این نرمافزار سیستم اطلاعاتی میتوان یافت مربوط به :
مدیریت مفقودین، مجروحین، آسیب دیدگان، افراد داوطلب، اسکانهای موقت، کمکهای مردمی و مانند آنها.
این نرمافزار تاکنون در بحرانهای زیر مورد استفاده قرار گرفته است:
-سونامی در سریلانکا در سال 2005
- زلزله پاکستان در سال 2005
- زمین لرزه سال 2006 در فیلیپین
- زلزله جاوا در اندونزی در سال 2006
این نرمافزار را میتوان به صورت رایگان از سایت زیر دریافت نمود http://WWW.sahana.IK/node/11
2- نرم افزار E-team
ساختار این نرم افزار بر مبنای فازهای چهارگانه مدیریت بحران است و امکان مدیریت و برنامهریزی کلیه فازها را فراهم مینماید.
-قبل از وقوع بحران: برنامههای آمادگی و پیشگیری و تنظیم اطلاعات و تمرینها
- هنگام وقوع بحران: مقابله و مدیریت از نظر آگاهی از شرایط موجود، دسترسی و جمعآوری اطلاعات کلیدی، ارزیابی خسارات و تلفات، اطلاعرسانی و فراخوانی نیروهای انسانی مورد نیاز.
- بازسازی
- بازگشت به حالت عادی
ابزارهای موجود این نرمافزار: گزارش و ردگیری سوانح، گزارش وضعیت لحظه به لحظه سانحه، مرکز اطلاع رسانی و مخابرات، مدیریت منابع و امکانات، برنامهریزی، گزارشگیری در مورد زیرساختهای حیاتی، مدیریت نیروی انسانی , جمعآوری و توزیع اطلاعات حساس، مدیریت بازسازی
این نرمافزار تاکنون در بحرانهای زیر مورد استفاده قرار گرفته است:
-واقعهی 11 سپتامبر در نیویورک
- طوفانهای چارلی، ایوان، فرنسیس، سونامی در آسیا، خاموشی تابستان 2003، آتشسوزی جنگلها در آریزونای آمریکا
برای اطلاعات بیشتر در مورد این نرمافزار به سایت زیر مراجعه نمایید:
http://WWW.eteam.com/index.html
بازیهای رایانهای مرتبط با مدیریت بحران
اخیرا دفتر استراتژی بینالمللی کاهش خطرات طبیعی بحرانهای سازمان ملل (ISNDR) بازی کامپیوتری را طراحی و در اینترنت قرار داده است که علاقمندان میتوانند آن را بصورت آنلاین بازی نموده و در عین حال که تفریح میکنند با خطرات و همچنین نحوه مدیریت آنها نیز آشنا شوند.
این بازی مبتنی بر سناریوهای مختلف است که هرکدام از آنها 10 تا 20 دقیقه طول میکشد گروه هدف این بازی بچههای بین 9 تا 16 سال است ولی هرکس میتواند از آن بهره ببرد.این بازی به بچهها نحوه ساختن روستاها و شهرهای مقاوم در برابر انواع مخاطرات طبیعی مانند سیل، زلزله، سونامی و غیره را یاد میدهند.شما میتوانید به این بازی از طریق وب سایت www.stopdisastergame.org دسترسی پیدا کنید.
مطالب فوق از مجله اینترنتی مدیریت بحران و سوانح برداشته شده است و آدرس آن
http://www.disasterman.blogfa.com/post-30.aspx
جمعبندی و پیشنهادات:
باتوجه به مطالب فوق ملاحظه شد که سیستمهای اطلاعاتی و ارتباطی به چه میزان می توانند در کلیهی مراحل فرایند مدیریت بحران نقش سازنده ایفا نماید بر این اساس پیشنهاد میگردد دستاندکاران مدیریت بحران کشور خصوصا وزارت کشور و سازمان مدیریت بحران کشور و استانداریها نسبت به موارد ذیل اقدام نمایند.
1-توسعه زیرساختهای ارتباطی استانها به روشهای گوناگون و متنوع اعم از ماهواره ها,فیبر نوری ,فرکانسهای رادیویی
2- تهیه سیستمها و بانکهای اطلاعاتی جامع , یکپارچه ,بهنگام و دقیق از کلیه موارد و مسائل با ستاد مدیریت بحران استانها و کشور
3- راهاندازی مراکز امن داده در چندین منطقه از کشور و نگهداری اطلاعات مهم مردم استانهای کشور در این مراکزبصورت دیجیتالی
4- ایجاد اتاق مدیریت بحران بصورت کاملا مکانیزه و امن و چند رسانه ای با امکانات ارتباطی مختلف در استانها
5- تهیه و تولید نرمافزارهای کاربردی مرتبط با سیستم مدیریت بحران که در قبل به آن اشاره گردید.
6- تدوین دورههای آموزش عمومی و تخصصی ویژه اعضای ستاد مدیریت بحران استانها، دستگاههای اجرایی مرتبط و اقشار مختلف مردم جهت استفاده ازنرمافزارها, سخت افزارهای آموزشی مرتبط
7- تهیه و تولید بازیهای رایانهای مرتبط با بحرانهای مختلف به شکل بومی شده و در سطوح متفاوت و در اختیار گذاشتن آنها در بین دانشآموزان، دانشجویان، مدیران و ...
8- تهیه نرمافزارهای شبیهسازی بحرانها و انجام مانورهای مرتبط با آنها جهت آمادگی مبارزه با بحران
9- تهیه چک لیستهای جامع و دقیق و منطبق بر استانداردهای جهانی برای فازهای 4 گانه بحران
10- سازماندهی نیروی انسانی و امکانات بصورت چند لایه ای و شناور برای سناریوهای مختلف مدیریت بحران
11- تهیه نقشه ها و عکسهای دقیق مکانی و بروز رسانی مستمر آنها در کلیه نقاط شهری و روستایی کشور
12- تدوین طرح جامع مدیریت بحران کشور و بروز رسانی سالانه آن
13- تهیه و تدوین پیش نویس پیامهای مهم مدیرت بحران و چارچوبهای اطلاع رسانی آنها در وب سایتها و رسانه های از قبل تهیه شده و اقدام اتوماتیک آن در زمانها یخص مراحل مدیریت بحران
14- راه اندازی یک پایگاه اطلاع رسانی متمرکز , بهنگام و جامع جهت اطلاع رسانی و مدیریت بحران با سطوح دسترسی های مختلف به عنوان درگاه یا پرتال مدیریت بحران
منابع و مآخذ:
1-پارسائیان، علی (مترجم) مدیریت بحران (در بخشهای خصوصی و دولتی) انتشارات ترمه؛ 1383
2- طوسی، محمدرضا، مدیریت بحران و ایمن سازی صنایع و معادن
3- مجله اینترنتی مدیریت بحران و سوانح به آدرس: http://disasterman.blogfa.com
4- نقش اطلاعات در مدیریت بحران؛پایگاه ملی داده های علوم زمین کشور با آدرس :
http://www.ngdir.ir/Geoportalinfo/psubjectinfoDatail.asp?PID=39&index=14
5-تدبیر,ماهنامه علمی و آموزشی,شماره 142,بحران و مدیریت بحران
-6W. Timothy Coombs, Crisis Management and Communications,2007, http://www.instituteforpr.org
7-محمودی,سید محمد،نقش سیستمهای اطلاعاتی در مدیریت بحران،مجله فرهنگ مدیریت,شماره 4 ،سال 1382
8- آزاده دل ,رمضانعلی و همکاران؛پیاده سازی اتاق وضعیت بحران بومی مبتنی بر چارچوب معماری سازمانی C4ISR ؛دانشگاه صنعتی مالک اشتر
9- سعیدی,علیرضا؛مدیریت بحران با استفاده از سیستم مدیریت شناور؛وب سایت موج پیشرو
[1] - Operation Support Systems
[2]- Processing Support Systems
[3]- Communication Support Systems
[4] -Managerial information Systems
[5]- Executive information systems
[6] -Strategical information systems
[7]-Decision support systems
[8]- Expert systems
[9]- Transaction processing systems
[10] - Documentary information systems
[11] -Communication information systems