عضویت    ورود
ورود به سایت
» » گلستان همچنان در عطش باران

خشکسالی در گلستان ادامه دارد

گلستان همچنان در عطش باران

این روزها گلستانی‎ها نیز همانند دیگر نقاط کشور چشم به آسمان دوخته‎اند، تا شاید باران رحمت رشته خشکسالی در این استان شمالی از هم بگسلد.

  گلستان طی چند سال اخیر کم و بیش خشکسالی را تجربه کرده است، اما شاید موضوع زمانی قابل تامل می‎شود که این وضعیت در چند سال اخیر تنها متعلق به فصل تابستان نیست، بلکه این تهدید طبیعی متاسفانه در فصل پاییز و زمستان نیز تداوم دارد.

پیامد این وضعیت خشکسالی، کمبود آب شرب و تشدید حساسیت‎پذیری برای وقوع حریق در عرصه‎های منابع طبیعی است، اتفاق ناخوشایندی که امسال بیش از هر سال دیگری گلستان را تحت تاثیر خود قرار داده است.

برخی از صاحب‎نظران این پدیده را متاثر از تغییر اقلیم می‎دانند و اعتقاد دارند این تغییرات نه تنها در ایران بلکه در تمامی کشورهای دنیا به اشکال گوناگون روی داده است.

برنامههای دانش‎بنیان در دستور کار کارگروه تخصصی خشکسالی

مدیر کل مدیریت بحران استان گلستان با اشاره به خشکسالی به عنوان یک مشکل جدی برای کشور گفت: وضعیت پیش‎رو به واسطه کمبود بارندگی و پراکنش نامناسب بارش، بخش‎های مختلف استان از جمله کشاورزی و آب شرب مردم را دچار مشکل کرده است.

صادقعلی مقدم در گفت‎و‎گویی خبری در گرگان اظهار داشت: در این شرایط به نظر می‎رسد سیاست کلی باید سیاست سازگاری باشد تا بر اساس آن برنامه راهبردی برای مواجهه با این تهدید طبیعی ترسیم کرد.

وی با تاکید بر توجه جدی به موضوع خشکسالی در استان ادامه داد: در کارگروه تخصصی خشکسالی در استان نیز به نتیجه رسیدیم، برنامه‎های دانش‎بنیان در دستور کار قرار گیرد و دو برنامه از متخصصان دانشگاهی نیز در این زمینه در دست بررسی است.

همچنین مدیر شرکت آب منطقه ای گلستان با اشاره به کاهش بارندگی در استان نسبت به سال گذشته اذعان کرد: میانگین بارندگی استان گلستان در مردادماه سال جاری در مقایسه با سال گذشته 2.5 درصد و نسبت به دوره شاخص درازمدت نیز نزدیک به 14 درصد کاهش یافته است.

ایرج حیدریان ادامه داد: میزان بارش‎های استان گلستان از ابتدای مهرماه 1392 تا پایان مرداد ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل حدود 29 درصد و نسبت به دوره درازمدت حدود 14.5 درصد کاهش یافته است. 

وی اضافه کرد: بیشترین میانگین بارندگی مردادماه در محدوده شهرستان کلاله با بیش از 53 میلی متر و کم‎ترین بارش در محدوده شهرستان  رامیان با بیش از 3 میلی‎متر است و میزان بارندگی در گرگان در این ماه بیش از 17 میلی‎متر به ثبت رسیده است.

حیدریان یادآور شد: جریان رودخانه‎ها در مدت مهر سال 92 لغایت مرداد ماه جاری، نسبت به دوره شاخص در حوضه «قره سو» بیش از 80 درصد و در حوضه گرگان‎رود 63 درصد کاهش داشته است.

کاهش ذخیره آب‎خوانهای زیرزمینی استان گلستان

 وی تصریح کرد: ذخیره آب‎خوان‎های آزاد زیرزمینی گلستان نیز در مرداد ماه سال جاری در مقایسه با مرداد سال گذشته بیش از 168 میلیون متر مکعب کاهش داشته که در مقایسه با متوسط 22 سال گذشته، بیش از 102میلیون متر مکعب کاهش حجم ثبت شده است.    

همه این آمار و اظهارنظر‎ها نشان می‎دهد، گلستان همچنان در تهدید کم‎آبی و خشکسالی است و این شرایط ایجاب می‎کند، استان توجه ویژه‎ای به تامین آب از منابع جدیدی را مد نظر قرار دهد تا بتواند دغدغه استان را در این عرصه کاهش دهد.


بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : حسینی
  • بازدید : 1610
  • نظرات : 0
  • کد خبر : 118

نظرات این مطلب :


نام شما
ایمیل شما


سوال : سـه بعلاوه ســه ؟ ( جواب بصورت عدد نوشته شود )
پاسخ :*

حدیث روز

امام حسین (ع) می فرماید : به درستي كه من مرگ را جز سعادت نمي بينم و زندگي با ستمكاران را جز محنت نمي دانم.

آرشیو

پیوندها

آمار

آمار بازدید
بازدید امروز: 16
بازدید دیروز: 164
بازدید ماه:591
بازدید سال:5948
بازدید کل:8780473