عضویت    ورود
ورود به سایت
» » رفتارشناسي بحران توسط رسانه‎ها ضروري است.

سرپرست مديريت بحران گلستان:

رفتارشناسي بحران توسط رسانه‎ها ضروري است.

رفتارشناسي بحران توسط رسانه‎ها ضروري است.

سرپرست مديريت بحران استان گلستان گفت: رفتارشناسي بحران، براي بروز رفتار منطقي از سوي رسانه‎ها ضروري است.

صادقعلي مقدم  در آئين مانور فراخوان مشترك مديريت بحران در محل صدا وسيماي مركز گلستان اظهار داشت: اين سير رفتاري شامل مراحل مختلف واكنش رواني افراد حادثه‎ديده در فرآيندحين، مقابله، بازسازي و  بازتواني است.

وي خاطرنشان‎ كرد: بادرك اين رفتارها، رسانه نيز مي‎تواند، متقابلا رفتار و كاركرد مناسبي از خود عرضه كند و در روند منطقي برنامه‎هاي مديريت بحران موثر باشد.

مقدم  با تاكيد بر نگاه تخصصي رسانه به مديريت بحران اذعان داشت: بخش مهمي از وظيفه آموزش و آگاهي جامعه در حوزه پيشگيري بر عهده رسانه‎ها به ويژه صدا و سيما است تا بتواند، ضمن متقاعد كردن مردم براي درك خطرات رخدادهاي طبيعي، انگيزه همكاري بين مقامات محلي و آنان را افزايش دهد.

وي يادآور شد: تعامل مردم و مسئولان در تدوين مطلوب برنامه‎هاي حفظ سلامت عمومي، از اهميت خاصي برخوردار است.

آگاهي نياز به آموزش را در مردم افزايش مي‎دهد

 دبير شوراي هماهنگي مديريت بحران گلستان تصريح كرد: اطلاع‎رساني مبتني بر دانش موجب مي‎شود تا احساس نياز به آموزش در عرصه ايمني و همزيستي با پديده‎هاي طبيعي به عنوان يك واقعيت زندگي در  رفتار اجتماعي مردم متبلور شود.

مقدم ادامه داد: در اين فرآيند، مردم نسبت به محيطي كه در آن زندگي مي‎كنند، حساس مي‎شوند و مي‎دانند نبايد در مناطق پر خطر ساخت وساز كرد و  ضروري است كه خانه‎هايشان را مقاوم بسازند.

وي با اشاره به فرآيند پنج‎گانه روانشناختي پس از وقوع حادثه گفت: اين مراحل شامل تماس اوليه مردم با حادثه، قهرمان‎گرايي، شادماني، مواجهه با واقعيت و مرحله تجديد يا ترميم است.

بي‎توجهي به وضعيت رواني حاكم بر جامعه بحران‎زده مخرب است

مقدم متذكر شد: هر مرحله از اين مراحل پنج‎گانه، نيازمند رفتار خاص و منطبق بر وضعيت رواني حاكم بر محيط حادثه ديده است و  بي‎توجهي به آن ممكن است، نقشي مخرب در ساختار عملياتي مديريت بحران و جامعه هدف ايفاء كند. 

وي خاطرنشان كرد: در بسياري از اين مراحل، درك شرايط غيرعادي و احساسات غلبه‎يافته بر جامعه آسيب‎ديده، نيازمند نوع خاصي از اطلاع‎رساني است تا بتواند بدون خلل در روند امداد و نجات و بازسازي به ترميم اوضاع كمك كند.

 اين مسئول گلستاني با اشاره به بخشي از واكنش‎هاي جامعه آسيب‎ديده و كيفيت پوشش رسانه‎اي از آن  افزود: در مرحله اوليه حادثه، اقتضاي شرايط ايجاب مي‎كند، رسانه‎ها ضمن پرهيز ار پخش تصاوير التهاب‎آفرين به دنبال آرامش بخشي به جامعه دچار بحران و محيط بيروني باشند. 

تشكر براي برگزاري آئين مانور فراخوان مشترك مديريت بحران

مقدم يادآور شد: اين نوع واكنش رسانه‎اي ممكن است بر حسب تعاريف علمي و نوع واكنش افراد درگير با بحران، در مراحل ديگر به كنترل احساسات مسئولان، ارائه پيام‎هاي عاطفي و ارايه عملكرد مسئولان منتهي شود.

وي در پايان با تشكر از مدير كل صدا و سيماي مركز گلستان به عنوان رئيس كارگروه آموزش واطلاع‎رساني و همكارانش براي برگزاري مانور فراخوان مشترك مديريت بحران ابراز اميدواري كرد: همكاري و تعامل موجود بين مديريت بحران و صدا وسيماي استان، بيش از گذشته افزايش يابد.


بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : admin
  • بازدید : 1796
  • نظرات : 0
  • کد خبر : 8

نظرات این مطلب :


نام شما
ایمیل شما


سوال : ده بعلاوه دوازده ؟ ( جواب بصورت عدد نوشته شود )
پاسخ :*

حدیث روز

امام صادق(ع) می فرماید : کسی که همت بر انجام کار خیری کرده در عمل به ان تسریع کند و آن را به تاخیر نیندازد.

آرشیو

پیوندها

آمار

آمار بازدید
بازدید امروز: 16
بازدید دیروز: 164
بازدید ماه:591
بازدید سال:5948
بازدید کل:8780473