عضویت    ورود
ورود به سایت
» » گزارش تحليلي: پيشگيري حلقه مفقوده در اعتبارات مديريت بحران


گزارش تحليلي: پيشگيري حلقه مفقوده در اعتبارات مديريت بحران

گزارش تحليلي: پيشگيري حلقه مفقوده در اعتبارات مديريت بحران

پيشگيري بهتر از درمان است، جمله‎اي كليشه‎اي كه تقريبا در همه حوزه‎هاي تخصصي كاربرد دارد، اما به نظر مي‎رسد با وجود تاكيدات قانوني و علمي، اين موضوع در مديريت بحران در حد همان كليشه باقي مانده‎است.

ادبيات مديران اين بخش، مملو از اهميت جايگاه پيشگيري در چرخه مديريت بحران است، چنانچه در ماده دو قانون تشكيل سازمان مديريت بحران كشور در تعريف مرحله پيشگيري آمده است: «پيشگيري: مجموعه اقداماتي است كه با هدف جلوگيري از وقوع حوادث و يا كاهش آثار زيان‎بار آن، سطح خطرپذيري جامعه را ارزيابي نموده و با مطالعات و اقدامات لازم سطح آن را تا حد قابل قبول كاهش مي‌دهد».

در سياست‎هاي كلي مصوب مقام معظم رهبري در زمينه مديريت بحران، بخش مهمي به عنوان سياست‎هاي كلي پيشگيري و كاهش خطرات ناشي از سوانح طبيعي و حوادث غيرمترقبه ذكر شده و در بندهاي مختلف، اجزاي آن مورد تاكيد قرار گرفته است.

در اين بندها توجه به موضوعاتي چون آموزش، فرهنگ ايمني آماده‎سازي مسئولان و مردم، مديريت جامع اطلاعات، بيمه و افزايش ضريب ايمني در ساخت‎وسازها از طرق مختلف علمي مورد بحث و تاكيد قرار گرفته است.

اخيرا رئيس سازمان مديريت بحران كشور نيز موضوع پيش‎بيني و پيشگيري را، به عنوان اصل اولويت دار حوزه كاري مديريت بحران قلمداد كرده و بر آن تاكيد كرده است.

اسماعيل نجار در جمع كاركنان مديريت بحران كشور به مناسب آغاز سال جديد تاكيد كرد: پيش بيني و پيشگيري اولويت سازمان مديريت بحران كشور است كه اين مهم در سايه آموزش علمي محقق مي شود.

اين حرف را پيش از اين از مديران ديگر اين سازمان شنيده‎ايم اما اكنون تكرار آن به طور صريح و شفاف از مدير جديد سازمان با توجه به سوابق مديريتي وي شايد بيشتر اميداركننده‎تر باشد.

قانون و توصيه‎ها آنقدر روشن، علمي و عقلاني است كه نياز به اثبات اهميت و ضرورت آن نيست، اما به نظر مي‎رسد، همين موضوعات بديهي طي اين چند سال در حوزه مديريت بحران مورد توجه چنداني قرار نگرفته است.

پيشگيري سرمايه‎‎گذاري است

وقتي شما مي‎خواهيد ثابت كنيد كه به چه ميزان پيشگيري در اين بخش مد‎نظر قرار گرفته است، جدا از شعارهاي معمول، مي‎بايست در موضوع اعتبارات و هزينه‎هايي اين بخش در كشور توجه ويژه‎اي داشته باشيد، چرا كه پيشگيري سرمايه‎گذاري است.

اين موضوع بر هيچ كسي پوشيده نيست كه فرآيند مديريت بحران در كشور ما بيشتر در برگيرنده توجه و اختصاص اعتبارات پس از حوادث است و هزينه‎هاي آن نيز بيشتر صرف چرخه سوم و چهارم مديريت بحران مي‎شود.

مدير كل مديريت بحران استان گلستان كه اخيرا با استقرار دولت يازدهم در استان مشغول به فعاليت شده است، در گفت‎و‎گويي خبري، با اشاره به اهميت جايگاه پيشگيري در مراحل چهارگانه مديريت بحران گفت: احساس مي‎كنم بهترين راهكار عملي براي اثبات توجه به حوزه پيشگيري در مديريت بحران، اجراي درست و كامل قانون بر مبناي سياست‎هاي كلي مقام معظم رهبري است.

صادق‎علي مقدم تصريح كرد: توجه به موضوع پيشگيري در ادبيات مقامات عالي كشور هميشه رخ‎نمايي كرده است، چنانچه حتي مقام معظم رهبري در سال جديد موضوعات اقتصاد و فرهنگ را توام با يكديگر مطرح ساخته است.

تاكيد بر تهيه طرح جامع آمادگي و پيشگيري منطبق با اقليم و ساختگاه استاني

وي ادامه داد: موضوع فرهنگ، همان آموزش است و همه انگاره‎هايي است كه براي فرهنگ‎سازي يك جامعه مورد نياز است و چه موضوعي مهمتر از مديريت بحران كه با جان و مال يك جامعه سرو كار دارد.

مقدم با تاكيد بر توجه عملي به موضوع پيشگيري در مديريت بحران خاطرنشان كرد: بخش مهمي از اين توجه در قالب اعتبارات و تسهيلاتي است كه مي‎تواند در موضوع پيش‎بيني و پيشگيري به استان‎ها اختصاص يابد.

وي يادآور شد: اعتقاد دارم اين اعتبارات بايد در قالب طرح جامع پيش‎بيني و پيشگيري به استان‎ها ابلاغ شود، طرحي كه بايد در قالب موضوعات فرهنگي، آموزشي و عمراني منطبق با اقليم جغرافيايي و شرايط ساخت‎گاهي هر استان تدوين شود.

دبير شوراي هماهنگي مديريت بحران استان گلستان متذكر شد: نبايد از اين موضوع غافل شد كه پرداختن به موضوع پيشگيري تنها به عهده سازمان مديريت بحران نيست، بلكه همه دستگاه‎هاي اجرايي متولي نيز در راستاي قانون بايد آن را به شكل ويژه مد نظر قرار دهند و توجه ويژه سازمان مديريت بحران به اين بخش، وظايف آنان را ساقط نمي‎كند.

مقدم با اشاره به تاكيد اخير رئيس سازمان مديريت بحران كشور به موضوع پيشگيري اذعان داشت: اظهارات اخير ايشان، مبين نگاه جامع به موضوع مديريت بحران است و البته انتظار مي‎رود با توجه به سوابق اجرايي و سياست‎هاي دولت تدبير و اميد اين نگاه به شكل عملي بروز يابد.

وي اضافه كرد: چرخه‎هاي مديريت بحران اعم از پيش‎بيني و پيشگيري، آمادگي، مقابله، بازسازي و بازتواني، همچون زنجيره‎اي، مكمل يكديگر هستند اما سرمايه‎گذاري در چرخه اول و دوم ضمن كاستن از هزينه‎‎هاي سنگين ديگر چرخه‎ها، تاكيد بر كاركرد تاثير‎گذار مديريت بحران در كشور است.

مباحث طرح شده نشان ميدهد دغدغه همه مسئولان كشوري و استاني توجه به اجراي درست قانون به ويژه در حوزه پيش بيني و پيشگيري است، مهمي كه نيازمند عزم جهادي نه تنها سازمان مديريت بحران بلكه همه دستگاههاي اجرايي كشوري و استاني است.

انتظار مي‎رود، مديريت بحران كشور نيز با توجه به اين نياز، برنامه جامعي را بر اساس نياز استان‎ها در حوزه آمادگي و پيشگيري تدوين كند تا مديران اجرايي مناطق مختلف كشور در حوزه مديريت بحران بتوانند بر اين مبنا پروژه‎هاي فرهنگي، آموزشي و عمراني را اجرايي سازند.


بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : admin
  • بازدید : 1958
  • نظرات : 0
  • کد خبر : 18

نظرات این مطلب :


نام شما
ایمیل شما


سوال : دو منهای یـک؟ ( جواب بصورت عدد نوشته شود )
پاسخ :*

حدیث روز

امام صادق(ع) می فرماید : کسی که همت بر انجام کار خیری کرده در عمل به ان تسریع کند و آن را به تاخیر نیندازد.

آرشیو

پیوندها

آمار

آمار بازدید
بازدید امروز: 4
بازدید دیروز: 10
بازدید ماه:1447
بازدید سال:1447
بازدید کل:8775972