عضویت    ورود
ورود به سایت
» » جنگل و گندم قربانیان آتش در گلستان

گزارش خبری، تحلیلی

جنگل و گندم قربانیان آتش در گلستان

جنگل و گندم قربانیان آتش در گلستان

خبری از باران نیست، تنها آفتاب است که این روزها میهمان آسمان گلستانی‎ها است و گرمایی سوزان که زمین‎های تشنه را بیش از گذشته از آب و نم غارت می‎کند.   

 آسمانی صاف و آفتابی، پدیده تازه‎ای برای گلستانی‎ها نیست اما افزایش دمای این روزها برای بسیاری از مردم این دیار، کلافه‎کننده است و البته کشاورزانی که پس از برداشت گندم انتظار دارند با بارشی به سراغ کشت تابستانه لوبیای روغنی بروند.

جدا از این، شدت افزایش دما به حدی است که آب‎های زیرزمینی هم چندان نایی برای بیرون آمدن ندارند، اما باهمه این تفاسیر هنوز مردم این دیار باقی مانده گندم خود را آتش می‎زنند تا نم رطوبت باقی مانده در سطح خاک نیز تبخیر شود.

علاوه بر آتش گرفتن گندم‎زارهای گلستان، حریق عرصه های جنگلی را هم اضافه کنید که به موضوع تم تراژدی می‎دهد و باز هم منشاء انسانی دارد.

*تا اواسط هفته از باران خبری نیست

شاید این روزها گلستانی‎ها مشتاق‎ترین افراد برای شنیدن اخبار هواشناسی هستند که شاید با حضور جوی بارانی، دلشان به آینده گرمتر شود، اما فعلا خبری نیست که نیست.

مدیر کل هواشناسی استان گلستان با اشاره به آخرین رصد جوی در استان گلستان گفت: ار روز گذشته روند رو به افزایش دما در استان آغاز شده و انتظار می‎رود این دما امروز به بالای 43 درجه سانتی‎گراد افزایش یابد.

سید محمد رضا رضوی در گفت‎و گویی خبری در گرگان اظهار کرد: متاسفانه این شرایط جوی با کاهش نسبی رطوبت هوا همراه خواهد بود که همین موضوع می‎تواند آستانه تحریک‎پذیری گندم‎زارها و منابع جنگلی گلستان را در برابر حادثه حریق افزایش دهد.

وی خاطرنشان کرد: پیش‎بینی‎ها، خبرهای خوشی برای گلستانی‎ها به همراه ندارد و فعلا تا اواسط هفته بارندگی قابل ملاحظه‎ای پیش‎بینی نمی‎شود.

*عوامل انسانی عامل حریق در گندم‎زارها و حنگل‎های گلستان

رضوی تصریح کرد: با وجود طوبت پایین و دمای بالا، سبز بودن جنگل‎ها، آستانه تحریک‎پذیری آنان را در برابر حریق کاهش داده، اما این بدان معنی نیست که شرایط عادی است، بلکه خطر حریق به طور جدی جنگل‎های استان را تهدید می‎کند.

همچنین مدیر کل مدیریت بحران استان گلستان نیز با اشاره به حریق در جنگل‎های توشن شهرستان گرگان بیان کرد: بارها به گشاورزان گلستانی توصیه و تاکید شد که در شرایط جوی فعلی از آتش‎زدن سفال گندم خودداری کنند اما باز هم سهل‎انگاری برخی، موجب حوادثی چون حریق گندم‎زار و جنگل‎های توشن شده است.

صادق‎علی مقدم در گفت‎وگویی خبری در گرگان اذعان کرد: کشاورزان به ویژه، کشاورزانی که زمین‎های حاشیه جنگل دارند باید پاسخگوی بی‎توجهی به توصیه‎های مسئولان باشند.

وی تاکید کرد: این بی‎توجهی و سهل‎انگاری می‎تواند پیامد قضایی داشته باشد، چرا که موجب هدررفت و اتلاف  منابع ملی و امکانات استان می‎شود.

*آتش زدن سفال گندم در حواشی جنگل تخلف است

مقدم  همچنین با تشکر از تمامی دستگاه‎های متولی در موضوع اطفای حریق خاطرنشان کرد: در حریق اخیر و دیگر حریق‎های استان نمی‎توان از نقش آتش‎نشانی، منابع طبیعی و هلال احمر غافل شد، که با حضور به موقع خود  مانع از گسترش حریق به دیگر گندم‎زارها و عرصه‎های جنگلی شدند.

 همچنین مدیر کل منابع طبیعی استان گلستان با اشاره به مهار آتش‎سوزی در جنگل‎های توشن شهرستان گرگان، اظهار کرد: خوشبختانه این حریق با اقدام سریع نیروهای منابع طبیعی و همراهی خوب نیروهای مردمی، آتش‎نشانی و هلال‎احمر استان به سرعت مهار و اطفاء شد.

طالب قزلسفلو در گفت‎وگویی خبری در گرگان ادامه داد: بر اساس آخرین گزارشات و برآورد اولیه، سه هکتار گندمزار، سه هکتار باغ زیتون و یک هکتار از اراضی جنگلی در آتش سوخت.

وی: علت وقوع این آتش‎سوزی را خطای انسانی و آتش‎ زدن تفاله‎های گندم عنوان کرد.

مدیرکل منابع طبیعی استان گلستان با اشاره به وقوع آتش‎سوزی در سه نقطه دیگر در استان گفت: متاسفانه امروز در سه نقطه دیگر در شهرستان‎های گالیکش و مراوه‎تپه نیز شاهد وقوع آتش‎سوزی بودیم.

قزلسفلو اضافه کرد: در این سوانح، سه هکتار از گندم‎زارهای گالیکش و دو هکتار نیز از گندمزارهای قرن‌آوه و هفت و نیم هکتار گندمزارهای آق‌چاتال در آتش سوخت.

*آتشزدن سفال گندم یک مشکل فرهنگی است

وی تاکید کرد: در تمام این آتش‎سوزی‎ها عوامل انسانی نقش مستقیم داشته است و علت اصلی این حریق‎ها، آتش زدن تفاله‎های گندم بوده است.

رئیس کارگروه اطفای حریق جنگل‎های استان گلستان با گلایه از این عملکرد کشاورزان استان گلستان گفت: متاسفانه این موضوع به یک مشکل فرهنگی در بین کشاورزان استان تبدیل شده است.

مدیرکل منابع طبیعی استان گلستان تصریح کرد: خوشبختانه در مهار تمامی این چهار آتش‎سوزی، نیروهای مردمی، آتش‎نشانی و هلال‌احمر نقش موثری در همراهی نیروهای عمل کننده منابع طبیعی داشته‎اند.


بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : حسینی
  • بازدید : 2910
  • نظرات : 0
  • کد خبر : 254

نظرات این مطلب :


نام شما
ایمیل شما


سوال : سـه بعلاوه ســه ؟ ( جواب بصورت عدد نوشته شود )
پاسخ :*

حدیث روز

امام باقر (ع) می فرماید : دانشمندى كه از علمش استفاده شود ، از هفتاد هزار عابد بهتر است.

آرشیو

پیوندها

آمار

آمار بازدید
بازدید امروز: 287
بازدید دیروز: 242
بازدید ماه:2482
بازدید سال:7839
بازدید کل:8782364