عضویت    ورود
ورود به سایت
» » خداحافظی موقت گلستانی‎ها با گرمای بی سابقه

گزارش خبری

خداحافظی موقت گلستانی‎ها با گرمای بی سابقه

خداحافظی موقت گلستانی‎ها با گرمای بی سابقه

پس از روزهای گرم و کلافه‎کننده و افزایش مصرف انرژی در گلستان، به نظر می‎رسد گلستانی‎ها از اواخر روز یکشنبه بارش باران را توام با کاهش دما تجربه کنند.

 اگر چه گرمای این روزها برای بسیاری از گلستانی‎ها کلافه‎ کننده است اما فرصتی مناسب برای کشاورزان گلستانی بود تا ضمن برداشت گندم خود منتظر رحمت الهی بمانند و لوبیاهای روغنی خود را بکارند، انتظاری که به نظر می‎رسد فردا محقق می‎شود.

با توجه به بارش مناسب باران طی فصل بهار به ویژدر مناطق غرب گلستان، برداشت خوب گندم در بسیاری از مناطق گلستان قابل پیش‎بینی بود، موضوعی که به نظر می‎رسد با همین اوضاع جوی محقق شده است.

*کاهش دما و بارش از اواخر روز یکشنبه هفته جاری

اکنون هواشناسی گلستان خبر از نفوذ جریانات خنک شمالی به استان می‎دهد که توام با ابری شدن و بارش‎های پراکنده باران، رعدو برق، مواج شدن دریا و وزش شدید باد در این استان شمالی است.

مدیر کل هواشناسی استان گلستان گفت: این وضعیت جوی از عصر فردا یکشنبه آغاز و تا اواخر روز دوشنبه هفته اخیر تداوم خواهد یافت.

سید محمد رضا رضوی در گفت‎وگویی خبری اظهار کرد: به دنبال این جریان شمالی، دمای استان کاهش دمایی بین 5 تا 10 درجه را تجربه خواهند کرد و سامانه بارشی نیز اکثر مناطق استان را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.

وی با اشاره به گرمای چند روزه در استان گلستان ادامه داد: با ورود به فصل پایانی بهار، افزایش دما امری طبیعی محسوب می‎شود، اما افزایش بی‎سابقه دما آن هم طی چند روز، به ویژه روز شنبه هفته گذشته، برای مردم استان غافلگیر کننده بود.

رضوی خاطرنشان کرد: پیش از این هم در دیگر گزارش‎های خبری بیان شد که گلستانی ها امسال فصل گرم‎تری را در بهار و تابستان تجربه خواهند کرد و بخشی از این وضعیت محصول تغییر اقلیمی است که دنیا نیز با آن روبه‎رو است.

 به گفته وی: این شرایط و کاهش منابع آبی، زنگ خطری بزرگ برای منابع آبی و طبیعی استان محسوب می‎شود که باید برای آن چاره‎ای عاجل اندیشید.

*کاهش بالای رطوبت در گلستان

رضوی ادامه داد: با افزایش دما طی این مدت، کاهش بالای رطوبت، شرایط را برای تحریک‎پذیری منابع طبیعی و دشت فراهم ساخته و به نظر می‎رسد چنانچه چنین شرایطی در زمستان فراهم می‎شد حتما تاکنون دچار حریق در مناطق جنگلی شده بودیم.

وی خاطرنشان کرد: با وجود طوبت پایین و دمای بالا، سبز بودن جنگل‎ها آستانه تحریک‎پذیری در برابر حریق را کاهش داده، اما این بدان معنی نیست که شرایط عادی است بلکه خطر به طور جدی جنگل‎های استان را تهدید می‎کند.

این مسئول گلستانی ابراز امیدواری کرد: بارش باران طی روز آینده، ضمن افزایش رطوبت در سطح استان شرایط بهتری را پیشگری از حریق به ویژه در منابع طبیعی و عرصه‎های جنگلی مهیا سازد.

همچنین مدیر کل مدیرت بحران استان گلستان با اشاره به احتمال بارش باران طی روزهای آِینده اذعان کرد: امیدواریم با وقوع این بارش‎ها، شرایط مناسب طبیعی برای جلوگیری از آسیب به مزارع کشاورزان و منابع طبیعی استان فراهم شود.

*پایش‎ مزارع و عرصه‎های جنگلی همچنان تداوم یابد

صادق‎علی مقدم در گفت‎وگوییی خبری در گرگان بیان کرد: طی چند روز گذشته با افزایش دما و تداوم خشکسالی در استان، بسیاری از مزارع گندم و سفال‎های به جا مانده در آن طعمه حریق شدند.

وی ادامه داد: با وجود اطلاعیه این اداره کل و تاکید بر پایش این عرصه‎ها توسط کشاورزان، هنوز اخباری از حریق در این مزارع دریافت می‎شود، که نگران ‎کننده است.

مقدم خاطرنشان کرد: این حریق‎ها بیشتر در مناطق شرقی و شمالی استان روی داده هرچند یک آتش‎سوزی بزرگ 200 هکتاری نیز در آق‎قلا به وقوع پیوسته است.

وی ابراز امیدواری کرد: با بارش باران و افزایش رطوبت، آستانه تحریک پذیری مزارع گندم و عرصه‎های منابع طبیعی استان کاهش یابد.

دبیر شورای هماهنگی مدیریت بحران استان با اشاره به تداوم پایش در مزارع گندم افزود: این شرایط جدا از شرایط حوی، باید تا پایان برداشت گندم در استان تداوم داشته باشد.

مقدم همچنین بر هوشیاری دستگاه‎های منابع طبیعی و محیط زیست برای پایش و پیشگیری از حریق احتمالی در عرصه‎‎های منابع طبیعی و جنگلهای استان طی ماه‎های آینده تاکید کرد.


بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : حسینی
  • بازدید : 886
  • نظرات : 0
  • کد خبر : 239

نظرات این مطلب :


نام شما
ایمیل شما


سوال : سـه بعلاوه ســه ؟ ( جواب بصورت عدد نوشته شود )
پاسخ :*

حدیث روز

امام حسین (ع) می فرماید : كساني كه رضايت مخلوق را به بهاي غضب خالق بخرند ، رستگار نخواهند شد.

آرشیو

پیوندها

آمار

آمار بازدید
بازدید امروز: 208
بازدید دیروز: 329
بازدید ماه:1444
بازدید سال:6801
بازدید کل:8781326