عضویت    ورود
ورود به سایت
» » 40 درصد از مشترکان گلستانی الگوی مصرف آب را رعایت نمی‎کنند

سرپرست شرکت آبفاي استان گلستان:

40 درصد از مشترکان گلستانی الگوی مصرف آب را رعایت نمی‎کنند

40 درصد از مشترکان گلستانی الگوی مصرف آب را رعایت نمی‎کنند

سرپرست شرکت آب و فاضلاب استان گلستان گفت: بیش از 40 درصد از مشترکان  گلستانی الگوی مصرف آب را رعایت نمی کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مدیریت بحران استان گلستان، سید منصورهاشمي امروز صبح در گفت‎وگویی خبری در گرگان اظهار داشت: نزديک به 70 درصد از مشترکان گلستانی خانگي هستند که نگاهي گذرا به آمارها نشان مي دهد که حدود 60 درصد از آنان الگوي مصرف را رعايت مي کنند و تعداد مشترکان باقی مانده از الگوی مصرف بیشتر مصرف می‎کنند.

وی خاطرنشان کرد: آب کالایي استراتژيک، حياتي، بهداشتي و امنيتي است که با توجه به شرايط کنوني، حفظ اين منبع حياتي جز با مديريت مصرف امکانپذير نیست.

هاشمی تصريح کرد: افزايش مصرف آب، توسعه صنايع و افزايش آلودگي منابع آب شيرين، دسترسي به آب کافي و مناسب در اکثر مناطق کشور از جمله گلستان را با يک مشکل جدي مواجه کرده است.

وی ادامه داد: علاوه بر موارد یاد شده، شرايط اقليمي، خشکسالي‎هاي چند دهه اخير، محدوديت هاي منابع مالي و بي‎توجهي به اقتصاد آب در سال‎هاي اخير، چالش‎هاي مرتبط با آب را تشدید کرده است.

این مسئول گلستانی اضافه کرد: با تداوم روند رعايت نشدن الگوي مصرف در استان، علاوه بر اينکه دولت دچار زيان مي شود منابع آبي نيز از دست خواهد رفت.

 

کسب رتبه برتر کیفیت آب گلستان در سال 1392

هاشمی با اشاره به کيفيت مناسب آب در سطح استان تصريح کرد: شرکت‎هاي آب و فاضلاب روستايي و شهري استان گلستان در سال گذشته توانست در سطح کشور به رتبه برتر در زمينه کيفيت آب دست يابد.

وی با اشاره به موضوعاتی در زمینه جيره‎بندي و زمان‎بندي برای مصرف آب در استان خاطرنشان کرد: سعي ما بر آن است که با مشارکت مردم در مصرف بهينه آب اين بحران را سپري کنيم تا به جيره‎بندي و زمان‎بندي آب احتياجي نباشد.

 

گرگان و گنبد با کمبود آب شرب مواجه هستند

هاشمي اضافه کرد: نگاهي گذرا به آمارها نشان مي دهد که با توجه به ميزان بارندگي و بارش برف در سال آبي جاري در مقايسه با سال هاي گذشته، استان گلستان و به ویژه شهرهاي گرگان و گنبد در سال جاري با کمبود آب شرب مواجه هستند.

وي ادامه داد: بيشترين مقدار کمبود آب در استان گلستان شامل شهرهاي گرگان و گنبد مي باشد هرچند که کمبود آب در شهرهاي بندرگز، آق قلا، انبارالوم، گميشان، نوده خاندوز، بندرترکمن، مينودشت، فاضل آباد، خان ببين و آزادشهر نيز پيش‎بيني شده است.

سرپرست شرکت آب و فاضلاب استان گلستان با اشاره به اقدامات انجام شده براي مقابله با کمبود آب خاطرنشان کرد  بهره‎برداري ازدو حلقه چاه و بازسازي دو حلقه چاه ديگر وبهره‎برداري از سه حلقه چاه از سوي همکاران آب منطقه اي استان از جمله اقدامات انجام شده براي مقابله با کمبود آب در شهر گرگان به شمار می‎رود.

 

هم‎زمانی برداشت‎هاي آب کشاورزي با پيک مصرف آب شرب در گلستان  

هاشمی یادآور شد: بازسازي 2 حلقه چاه و چاه فلمن با افزايش منابع 70 ليتر در ثانيه و حفر 2 حلقه چاه از سوي شرکت آب منطقه اي و نيز تامين بخشي از نياز آبي از طريق منابع در اختيار شرکت آب وفاضلاب روستايي استان از جمله اقداماتي است که براي رفع کمبود آب در شهر گنبد در دست اجراست.

وی با اشاره به محدوديت هاي آب شرب استان ادامه داد: وضعيت تنش آبي در استان، نبود توازن ميان توليد و مصرف شهري در شرايط حال و آينده، عدم برخورداري بخش شرب از منابع آب سطحي و متکي بودن به منابع آب زيرزميني و برداشت‎هاي بي رويه چاه‎هاي کشاورزي بخشي از محدوديت‎هاي آب شرب استان مي باشد.

هاشمی با اشاره به برداشت‎هاي بي‎رويه چاه‎هاي کشاورزي در تابستان خاطر نشان کرد: در فصل تابستان پيک برداشت‎هاي آب کشاورزي با پيک مصرف آب شرب در استان هم‎زمان است که اين موضوع خود منجر به افت شديد آب در سطح چاه‎ها می‎شود.

وي ادامه داد: توجه جدي به راندمان آب در کشاورزي و الگوي کشت، توجه به اعتبارات بخش آب شرب در برنامه‎هاي کوتاه مدت يک ساله و ميان مدت پنج ساله، برنامه‎ريزي جدي براي بالابردن سهم منابع آب سطحي در تامين آب شرب از توصيه‎هاي ما در بخش آب (شرب، کشاورزي، صنعت) استان است.

هاشمی تصريح کرد: مطالعه و آغاز احداث سدهاي مورد نياز، توجه جدي بازسازي شبکه هاي فرسوده آب و تخصيص اعتبارات سالانه براي آن، توجه به پروژه‎هاي فاضلاب شهري از ديگر توصيه‎هاي این اداره کل در بخش آب استان به  شمار می‎رود.


بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : حسینی
  • بازدید : 1207
  • نظرات : 0
  • کد خبر : 82

نظرات این مطلب :


نام شما
ایمیل شما


سوال : ده بعلاوه دوازده ؟ ( جواب بصورت عدد نوشته شود )
پاسخ :*

حدیث روز

امام علی(ع) می فرماید : هر کس که دو روزش مساوی باشد باخته است.

آرشیو

پیوندها

آمار

آمار بازدید
بازدید امروز: 42
بازدید دیروز: 164
بازدید ماه:617
بازدید سال:5974
بازدید کل:8780499