عضویت    ورود
ورود به سایت
» » هوای بهاری در گلستان پیش‌درآمد تلخ خشکسالی / کاهش 11 درجه‎ای دما در گلستان

گزارش خبری و تحلیلی

هوای بهاری در گلستان پیش‌درآمد تلخ خشکسالی / کاهش 11 درجه‎ای دما در گلستان

گلستان طی این چند روز گذشته آن هم در اوایل بهمن ماه، هوایی بهاری را تجربه کرد، تا مشخص شود که رشته تغییر اقلیم در این استان شمالی سر دراز دارد.

در شرایطی که چندی قبل بسیاری از رسانه‎ها به نقل از مسئولان کشوری، احتمال یخ‎بندان و سرمای شدید را در زمستان سال جاری پیش‎بینی کرده بودند، این موضوع حداقل در گلستان به شکلی دیگر رقم خورده و افزایش دما، آینده جوی و اقلیمی استان را تحت‎الشعاع خود قرار داده است.

این تغییرات جوی نگران‎کننده است، آن هم برای استانی که هنوز زخم خشکسالی رهایش نکرده و تنها دلخوشی‎اش بارش‎های فصلی است که در حال گذر است.

با وجود گذشت چهار ماه از فصل بارندگی، تنها 28 درصد افزایش بارش داشته‎ایم، آن هم در مقایسه با سالی که به نسبت سال‎های پیش از خود، کم‎ترین میزان بارندگی را داشته و این موضوع واقعیتی است که امیدوار کننده نیست.

هرچند هنوز دو ماه از فصل زمستان و اوایل فصل بهار باقی مانده است اما روند فعلی شرایط چندان مثبتی را نشان نمی‎دهد و تنها باید امیدوار بود که برخلاف آنچه فعلا روی داده در آینده پیش‎رو شرایط بهتری در حوزه جوی و بارش‎ها حادث شود.

اکنون خبر می‎رسد، بارندگی از اواخر وقت امروز یکشنبه گلستان را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد، خبری خوش‎آیند که می‎تواند سرآغاز یک شروع امیدوار کننده برای اوضاع نابسامان جوی در گلستان باشد.

*بارش باران و برف از عصر امروز یکشنبه در گلستان

مدیر کل هواشناسی گلستان با اشاره به تغییرات جوی استان در روزهای پیش‎رو گفت: از بعدازظهر امروز یکشنبه دمای هوای استان تا 11 درجه سیلوس کاهش خواهد یافت.

سید محمد رضا رضوی در گفت‎وگویی خبری در گرگان اظهار کرد: طی این مدت با تقویت امواج ناپایدار، ضمن شروع بارندگی، بر شدت آن در استان افزوده می‎شود و تمامی مناطق این استان شمالی را در بر خواهد گرفت.

وی خاطرنشان کرد: این شرایط جوی در مناطق مرتفع و کوهستانی گلستان خود را به شکل بارندگی برف نشان خواهد داد و به این مناطق سپیدپوش می‎شود.

رضوی با اشاره به احتمال اختلال در تردد مناطق کوهستانی استان طی روزهای آینده افزود: به دلیل بارش برف، وقوع یخبندان و مه در مسیرهای عبوری کوهستانی، به احتمال قوی، رفت‎ و آمد و تردد خودروهای عبوری استان در این نقاط با مشکل و اختلال مواجه می‎شود.

*احتمال اختلال در تردد جادههای کوهستانی گلستان

وی یادآور شد: این شرایط جوی تا روز سه‎شنبه هفته جاری ادامه خواهد یافت و از روز چهارشنبه آسمان گلستان آسمانی نیمه ابری را تجربه خواهد کرد.

همچنین مدیر کل مدیریت بحران استان گلستان گفت: تغییرات جوی در پائیز و زمستان امسال تاکنون به نسبت سال گذشته شرایط بهتری را به لحاظ بارندگی تجربه کرده است.

صادق‎علی مقدم در گفت‎وگویی خبری در گرگان اظهار کرد: انتظار می‎رود  با تداوم شرایط فعلی بارش‎های، معدل میانگین بارندگی‎ها در سطح استان به سطح قابل قبولی منتهی شود.

وی با اشاره به گرمای چند روز پیش در گلستان اذعان کرد: این وضعیت آن هم در ماه بهمن کم‎نظیر بوده است و ممکن است تداوم چنین شرایط دمایی در زمستان، موجب بیداری زودرس گیاهان وحتی شکوفه‎دهی برخی گونه‎های گیاهی شود که البته این خبر نمی‎تواند چندان پیام خوشی برای باغ‎داران گلستانی باشد.

*خشکسالی زودرس در گلستان برآیند تداوم گرما در زمستان 

مقدم خاطرنشان کرد: این تغیییرات جوی را می‎توان در ادامه افزایش دمای غیرمتعارف بهار امسال ارزیابی کرد که موجب شد بسیاری از مرکبات استان دچار تنش گرمایی شده و تقریبا هیچ محصولی نداشته باشند.

وی ابراز امیدواری کرد: با تداوم بارش و سرما، شرایط فصلی زمستان در گلستان برقرار شود تا استان دچار خشکسالی زودرس نشود.

همچنین رئیس اداره مدیریت بحران و پدافند غیرعامل راه شهرسازی استان گلستان با اشاره به احتمال اختلال در جاده‎های کوهستانی استان طی روزهای آینده گفت: تمهیدات لازم برای مواجهه با چنین شرایطی اتخاذ شده و ایستگاه‎های راهداری استان آماده‎باش هستند.

حسین محبوبی  در گرگان اضافه کرد: اخطاریه هواشناسی از اداره کل مدیریت بحران استان دریافت شده و تمرکز این اداره کل بر نقاط کوهستانی حساس معطوف شده است.

وی با تاکید برتوجه مردم به توصیه‎های هواشناسی از مسافران و شهروندانی گلستانی خواست از امشب تا سه شنبه هفته جاری از تردد شبانه در مسیرهای کوهستانی خودداری کنند.

*پرهیز از تردد شبانه در مسیرهای کوهستانی گلستان

محبوبی در پایان توصیه کرد: چنانچه افرادی در این بازه زمانی، قصد تردد از محورهای کوهستانی گلستان را دارند، حتی‎الامکان در طول روز این کار را انجام داده و علاوه بر سوخت کافی و زنجیر چرخ، اقلام ضروری، همچون پتو و غذای آماده را به همراه داشته باشند.     


بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : حسینی
  • بازدید : 78430
  • نظرات : 0
  • کد خبر : 328

نظرات این مطلب :


نام شما
ایمیل شما


سوال : ده بعلاوه دوازده ؟ ( جواب بصورت عدد نوشته شود )
پاسخ :*

حدیث روز

پیامبر اکرم (ص) می فرماید : بالاترین درجه بهشت فردوس است و اگر چیزی از خدا می خواهید فردوس را طلب کنید.

آرشیو

پیوندها

آمار

آمار بازدید
بازدید امروز: 74
بازدید دیروز: 283
بازدید ماه:981
بازدید سال:6338
بازدید کل:8780863