عضویت    ورود
ورود به سایت
» » افزایش دما و لزوم آمادگی در برابر حریق منابع طبیعی


افزایش دما و لزوم آمادگی در برابر حریق منابع طبیعی

قرار است در تداوم گرمای چند روز اخیر، امروز پنج‎شنبه هوای گلستان در برخی نقاط به بالای 40 درجه سانتی‌گراد افزایش یابد خبری که برای علاقه‎مندان به محیط‌زیست بسیار نگران‎‎کننده است.

این افزایش دما و گرمای طاقت‎فرسا، برای جنگل‎ها و دوست‎داران آن که خاطره تلخ حریق دارند، خوش‎آیند نیست، آن هم در حالی که تجربه نشان داده، این جنگل‎ها به واسطه بکر بودن و شرایط خاص طبیعی و جغرافیایی بسیار آسیب‎پذیر هستند.

قوع بیش از 10 مورد حریق در پارک ملی گلستان و ده‎ها فقره دیگر در سایر مناطق جنگلی گلستان نشان می‎دهد که توجه به مقوله حریق و مقابله با این پدیده طبیعی و انسان‎ساز برای استانی که به سبز بودن شهره است، امری واجب و حیاتی است.

 

شاید مهم‎ترین اقدام برای آمادگی در مقابله با پدیده آتش‎سوزی جنگل‎های گلستان به ویژه پارک ملی طی سال اخیر، برگزاری مانوری بود که به گفته مدیرکل محیط‌زیست گلستان در سطح ملی برگزار شد و حتی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور را به گلستان کشاند.

 

غرض نگارنده از این مطلب، پرداختن به کیفیت نه چندان مناسب این مانور و مشکلات پیرامون آن نیست، بلکه این اقدام را گامی به جلو برای جدی گرفتن مقوله حریق در جنگل‎های گلستان می‎داند و اعتقاد دارد باید بیش از گذشته این موضوع با توجه به تغییر اقلیم کشور مورد توجه قرار گیرد.

 

*اجرای مانور ملی اطفای حریق تنها برنامه آمادگی در مقابله با حریق‎های احتمالی

 

حداقل نتیجه‎ای که این مانور داشت، مشاهده تغییر دیدگاه در مدیریت حفاظت محیط‌زیست گلستان بود که اطفای حریق را وظیفه خود نمی‎دانست اما در این مانور نشان داد که با وجود گفتن این سخن در گیرودار برنامه‎های خبری سال گذشته به این قضیه پایبند است و نیروهای مجموعه خود را نیز به امکانات بهتری برای مواجهه با حریق مجهز کرده است.

 

و البته طی این مانور ملی یک‎ روزه، کلنگ پایگاه اطفاء حریق پارک ملی گلستان با اعتباری معادل 600 میلیون تومان به زمین خورد.

 

مدیرکل محیط‌زیست گلستان در گفت‎و‎گویی خبری با اشاره به اهمیت این پایگاه اطفاء حریق گفت: این پایگاه که مجهز به اتاق فرمان و کنترل مدیریت است در پایگاه چوبی حفاظتی «شارلق» در پارک ملی گلستان به مساحت 350 متر مربع در دو طبقه تا پایان امسال به بهره‎برداری می‎رسد.

 

اسماعیل مهاجر یادآور شد: با راه‎اندازی این پایگاه اطفاء می‎توان هم در عملیات پایش و هم در اطفای حریق پارک ملی گلستان شرایط بهتری را برای استان رقم زد.

 

وی با اشاره به افزایش دمای هوا طی روزهای آینده اظهار کرد: امسال با توجه به کاهش بارندگی، افزایش دما، کاهش رطوبت و خشک‌سالی باید از آمادگی لازم برای مواجهه با حریق‎های احتمالی باشیم.

 

به گفته وی: مانور اخیر حریق نیز با شرکت استان‌های گلستان، خراسان شمالی و سمنان به منظور کاهش آسیب‌ها و افزایش آمادگی برای مقابله با بحران، آتش‌سوزی و کاهش خسارت‌ به پارک ملی گلستان اجرایی شد.

 

مهاجر خاطرنشان کرد: در این مانور ضمن ارزیابی توانمندی‌ و آمادگی نیروی انسانی و تجهیزات گلستان تلاش شد، امکانات مورد نیاز جذب، تا در مسیر کاهش خسارت‌های احتمالی از آن بهره‎برداری شود.

 

وی تصریح کرد: در سال گذشته هشت آتش‌سوزی بزرگ در پارک ملی گلستان رخ داد و در مجموع 32 آتش‎سوزی در این جنگل ثبت شده است.

 

*باید با امکانات فعلی در حوادث طبیعی بهترین عملکرد را داشت

 

مدیرکل مدیریت بحران گلستان نیز با توجه به تغییرات جوی و افزایش دما در استان گفت: این گرما نه تنها جنگل‎های گلستان بلکه حتی منابع آبی استان را نیز تهدید می‎کند.

 

صادق‎علی مقدم در گفت‎وگو با خبرنگار فارس در گرگان بیان کرد: در آستانه فصل گرما ضمن اعلام وضعیت و شرایط خاص فصلی بر آمادگی دستگاه‎های متولی برای مواجهه با حوادث احتمالی تاکید می‎شود.

 

وی ادامه داد: در مورد امکانات و تجهیزات مقابله با حریق نیز در سال گذشته بخشی از امکانات و تجهیزات تامین شد، هر چند با تامین نیاز اصلی استان در این بخش فاصله داریم.

 

مقدم یادآور شد: باید پذیرفت با همین بضاعت و امکانات بهترین عملکرد را داشت چنانچه مروری بر عملیات‎های مواجهه با حریق سال گذشته نشان داد با همین امکانات، به واسطه تجربه استان و تلاش دستگاه‎های متولی، زمان اطفای حریق جنگل‎های استان به نسبت گذشته کاهش یافت.

 

به گفته وی: با اقدام به موقع دستگاه‎های متولی به ویژه منابع طبیعی استان، اطفای بسیاری از حریق‎ها در مناطق جنگلی به چند ساعت هم نکشید و حتی در پارک ملی نیز با مدیریت به موقع دستگاه متولی و همکاری دستگاه‎های عملیاتی، حریق در کوتاه‎ترین زمان ممکن مهار و سپس اطفاء شد.

 

با این وجود، گرما در راه است و گلستان هم به واسطه تجربیات بد خود در ماه پایانی بهار و فصل پیش‎روی تابستان، باید خود را آماده حوادثی کند که احتمال وقوع آن زیاد است هر چند آرزو می‎کنیم که حادثه در این استان سبز روی ندهد و از گزند خطر به دور باشد.


بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : حسینی
  • بازدید : 1025
  • نظرات : 0
  • کد خبر : 225

نظرات این مطلب :


نام شما
ایمیل شما


سوال : سـه بعلاوه ســه ؟ ( جواب بصورت عدد نوشته شود )
پاسخ :*

حدیث روز

امام باقر (ع) می فرماید : به مردم بگوييد بهتر از آن چيزى كه می خواهيد به شما بگويند.

آرشیو

پیوندها

آمار

آمار بازدید
بازدید امروز: 254
بازدید دیروز: 329
بازدید ماه:1490
بازدید سال:6847
بازدید کل:8781372