عضویت    ورود
ورود به سایت
» تجربه خیس باران بر تن‎پوش اردیبهشتی گلستان

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت بحران گلستان گزارش می دهد

تجربه خیس باران بر تن‎پوش اردیبهشتی گلستان

نفس‎های سرد بهار با طعم ابرهایی از جنس باران، حکایت این‎ روزهای گلستانی است که در زیر رگبار تند بارش، زندگی را دوباره فریاد می‎کند. 

  هنوز ابرهای تیره با قطره‎های پربرکت باران در این دیار بوی بهار می‎دهد و سرما در میانه اردیبهشت، از این سرزمین بهشتی دل نمی‎‎کند، بی‎شک این تصویر، تابلوی زیبای بهار در استانی است که این روزها بسیار دیدنی است.

وسط اردیبهشت ماه باشی و از سرما بلرزی، حتی این‎ روزها بخار تنفس آدم‎ها نیز آدمی را به شک می‎اندازد، واقعا اکنون میانه فصل بهار است، فصلی که در سال گذشته تنها گرم بود و خشک و بی‎باران، اما اکنون در این روزهای ابری و در طول هفته، چند بار این سرای سبز، باران بهاری را تجربه می‎کند.

خبر می‎رسد برخی از سدهای این استان شمالی پر شده‎اند، تالاب‎هایی که سال‎ها طعم کم‎آبی، حتی خشکسالی را تجربه کرده بودند، اما این روزها دوباره میهمان خیس زندگی شده‎اند و جاری شدن را دوباره احساس می‎کنند.

مدیر کل هواشناسی استان گلستان با اشاره به بارش‎های خوب سال جاری در گلستان گفت: این رحمت الهی همه ما را غافلگیر کرده است و فراتر از پیش‎بینی‎هایی بود که قبلا تصور کرده بودیم .

سید محمد رضا رضوی در گفت‎وگویی خبری در گرگان اظهار کرد: افزایش غیرقابل قیاس باران به نسبت سال گذشته، خیال استان را حداقل در سال جاری از معضل خشکسالی آسوده ساخت و این اقلیم سبز را وارد ترسالی کرده است.  

وی ادامه داد: این بارندگی‎ها که اکثرا نیز دامنه‎دار بوده، توانسته اراضی منطقه را تغذیه کند و شرایط مناسبی برای ذخایر آبی استان مهیا سازد.

بارندگی بالای 150 ملی متری در برخی نقاط  گلستان

رضوی خاطرنشان کرد: این بارندگی در مقاطعی از سال جاری، از افزایش قابل ملاحظه‎ای برخوردار بوده و حتی مقاطعی در برخی از نقاط استان بالای 150 میلی متر نیز بارندگی داشتیم که این میزان بارش آن هم در فصل بهار بسیار قابل توجه است.

وی ادامه داد: تنها مشکلی که این میان به نظر می‎رسد ایجاد شود، خسارتی است که به محصولاتی همچون گندم و خزانه شالی وارد می‎شود چرا که افت دما ممکن است خزانه‎های شالی را دچار مشکل سازد.

عضو شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان یادآور شد: بسیاری از کشاورزان استان این روزها با سامانه هواشناسی گلستان تماس می‎گیرند و از وضعیت بارندگی‎ها می‎پرسند که هوا کی آفتابی می‎شود، که همین موضوع نشان می‎دهد، آنان نگران هتسند و نیاز محصولات آنان به گرما بیش از پیش جدی است.

رضوی یادآور شد: بر اساس گزارش پیش‎یابی هواشناسی، بارندگی‎ها در گلستان تا اواخر روز دوشنبه ادامه خواهد یافت و از اوایل روز سه‎شنبه دوباره هوای گلستان شرایط جوی نیمه ابری توام با آفتاب را تجربه می‎کند که این وضعیت تا پایان هفته ادامه خوهد یافت.

  وی خاطرنشان کرد: نقشه‎های هواشناسی هفته آینده را نیز توام با بارندگی نشان می‎دهد که البته با توجه به تغییرات سریع جوی در فصل بهار فعلا نمی‎توان در این زمینه اظهار نظر قطعی ارائه داد.

بر اساس اطلاعات مدیر کل هواشناسی گلستان، فعلا شرایط جوی در گلستان بر مدار کاهش دما و بارندگی است و به این ترتیب گلستان همچنان در این فصل، شاهد روزهای ابری توام با باران خواهد بود.

همچنین مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت: گزارش‎های بارش از ایستگاه‌های باران‌سنجی این شرکت در استان موید آن است که میانگین بارش‌های ثبت شده در گلستان از ابتدای سال آبی تا 30 فروردین سال جاری 467 میلیمتر بوده است.

علی نظری در گفت‎وگو با خبرنگاران اظهار کرد: در قیاس با مدت مشابه سال گذشته میزان بارندگی استان 56 درصد افزایش داشته است.

وی یادآور شد: میانگین بارندگی استان از ابتدای مهر ماه سال 1394 تا 30 فروردین سال جاری در مقایسه با دوره شاخص درازمدت نیز بیش از 32 درصد افزایش نشان می‌دهد.

  عضو شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان با اشاره به افزایش چشمگیرمیزان بارندگی‎های امسال به نسبت سال گذشته اضافه کرد: در زمان مشابه سال گذشته تا این زمان 298 میلیمتر بارش باران گزارش شده بود در حالی که بارش‌های ثبت شده از ابتدای مهر تاکنون در استان بیش از 467 میلیمتر بوده است.

نظری تصریح کرد: از ابتدای فروردین ماه سال جاری تا 10 اردیبهشت،  90 میلیمتر باران در استان باریده که این میزان بارش نسبت به مدت مشابه دراز مدت 69 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به آبگیری تالاب‎های استان پس از سال‎ها کم آبی اذعان کرد:   تالاب سد آلماگل و آلاگل و تالاب آجی گل که از تالاب های بین المللی استان نیز هستند در سال آبی جدید آبگیری شده اند و در حال حاضر در تالاب سد آلماگل بیش از  80 و درتالاب سد آلاگل حدود 25 درصد آبگیری داشته ایم که البته روند آبگیری همچنان ادامه دارد.

نظری یادآور شد: سد گلستان  بر اثر بارندگی‌های اخیری که از 30 فروردین آغاز شده ، شروع به سرریز کرده و تاکنون نیز این سرریز ادامه دارد.

وی خاطرنشان کرد:  آخرین سرریز سد گلستان در اردیبهشت 92 بوده است و آب سرریز هم علاوه بر تأمین آب زیست‌محیطی رودخانه، برای آبیاری زمین‌های زراعی پایاب سد استفاده می‌شود و در نهایت وارد سد وشمگیر می‌شود.

مدیر عامل آب منطقه‎‎ای گلستان با تاکید بر توجه به مصرف بهینه آب در سال اقتصاد مقاومتی ، اقدام و عمل افزود: رعایت الگوی مصرف، مشارکت مردمی و توجه به هشدارهای متولیان امر در حال حاضر می‌تواند به کاهش چالش کمبود آب کمک کند و بدین ترتیب امکان بهره‌برداری مناسب برای آیندگان مقدور شود.

 بر اساس تمامی شواهد و ابرهای سیاهی که این روزها بر آسمان گلستان استقرار یافته به نظر می‎رسد، دوباره خشکسالی از گلستان رخت بربسته باشد، اما چه خوب می‎شد که فراوانی را نعمت را به حساب همیشه بودن آن نگذاریم و از هم‎اکنون برای روزهای تلخ خشکسالی برنامه داشته باشیم.


بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : حسینی
  • بازدید : 1066
  • نظرات : 0
  • کد خبر : 354

نظرات این مطلب :


نام شما
ایمیل شما


سوال : دو منهای یـک؟ ( جواب بصورت عدد نوشته شود )
پاسخ :*

حدیث روز

امام رضا (ع) می فرماید : بخيل را آسايشى نيست و حسود را خوشى و لذتى نيست و زمامدار را وفايى نيست و دروغگو را مروت و مردانگى نيست.

آرشیو

پیوندها

آمار

آمار بازدید
بازدید امروز: 23
بازدید دیروز: 10
بازدید ماه:1466
بازدید سال:1466
بازدید کل:8775991