عضویت    ورود
ورود به سایت
» » گسترش فرهنگ ساخت خانه دوم‎ در مناطق لغزشی گلستان

گزارش خبری، تحلیلی

گسترش فرهنگ ساخت خانه دوم‎ در مناطق لغزشی گلستان

گسترش فرهنگ ساخت خانه دوم‎ در مناطق لغزشی گلستان

زندگی شهرنشینی، مشکلات آپارتمان‎نشینی، تنوع طلبی و درآمد مناسب موجب شده تا برخی از گلستانی‎ها در مناطق حاشیه شهر و روستاها اقدام به خرید یا ساخت خانه ویلایی تحت عنوان خانه دوم کنند. 

به گزارش پایگاه اطلاع‎رسانی مدیریت بحران استان گلستان، غرض از این مطلب جدا از پرداختن به فرهنگ جدید متمولین در شهرهای استان، نقد ساخت‎وساز این افراد در مکان‎هایی است که از خاک‎های لسی و دارای لغزش برخوردار و دارای خطرپذیری بسیار بالا است.

بسیاری از این ویلاها یا همان خانه دوم توسط افراد متمول استان در نقاط پرخطر و در معرض تهدید لغزش ساخته شده، که ضمن افزایش مشکلات استان در حوزه ساخت‎وساز، در پی خود مخاطراتی را برای مال و جان مردم منطقه به همراه دارد.

یک استاد دانشگاه از گنبدکاووس با اشاره به رواج فرهنگ ساخت خانه‎ دوم در گلستان گفت: ساخت این اماکن مسکونی زمانی مشکل‎ساز می‎شود که در مناطق پرخطری همچون «پاقلعه»، «ﻣﻠﭻ آرام» و مناطق کوهستانی ساخته می‎شود.

محمد اونق در گفت‎وگویی خبری با پایگاه اطلاع رسانی مدیریت بحران استان گلستان در گرگان اظهار داشت: نبود پایداری خاک و دارای شیب، معضل و تهدید جدی برای سازه‎هایی است که در این مناطق احداث می‎شود.

وی تصریح کرد: استان گلستان به نسبت کشور از مناطق لغزشی بسیاری برخوردار است که با توجه به شرایط ژئوتکنیکی، حرکت‎های تکنوتیکی، تراوش چشمه‎ها، پوشش گیاهی، شیب زمین، جهت دامنه، عوامل انسانی، سستی بافت خاک و بارش‎های بسیار و ناگهانی، احتمال جابه‎جایی لایه‎های توده خاک در آن رو به افزایش است.   

*حرکات توده‎ای زمین در مناطق دارای شیب گلستان

اونق ادامه داد: حرکات توده‎ای زمین یکی از خطرات زمین‎شناختی است که تقریبا در تمام دامنه‎های با شیب تند اتفاق می‎افتد، اما از نظر ابعاد، هندسی، فراوانی و شدت وقوع تفاوت‎های منطقه‎ای محسوسی وجود دارد که به عنوان یک پدیده غیرمترقبه خسارت‎های نالی و جانی بر زندگی انسان‎ها وارد می‎سازد.

وی یادآور شد: تغییر کاربری و انجام عملیات عمرانی در این اراضی، موجب تغییر در شرایط طبیعی آنها و تشدید پدیده لغزش شده است.

سرگروه دبیران جغرافیای شهرستان گنبد با تاکید بر جلوگیری از این نوع ساخت‎و‎سازها اضافه کرد: توجه به این پدیده، پیش‎بینی، شناسایی و کنترل آن به عنوان یکی از مخاطرات محیطی در مدیریت پایدار حوضه‎های آب‎خیز، امری ضروری تلقی می‎شود.

اونق متذکر شد: لغزش پدیده‎ای است که بیشتر مناطق روستایی گلستان را در برمی‎گیرد اما در مناطق مرتفع شهری همچون گرگان نیز با چنین پدیده‎ای روبه‎رو هستیم که متاسفانه ساخت و ساز بسیاری نیز در آن انجام گرفته است.

*200روستای گلستان برخوردار از استعداد لغزش

 همچنین عضو هیات علمی دانشگاه گلستان با اشاره به ابعاد لغزش در گلستان گفت: حدود 200 روستای استان دارای شرایط لغزشی هستند که این لغزش امری ذاتی است و غالبا این روستاها در بخش جنوبی استان قرار گرفته‎اند.

حامد رضایی در گفت‎وگویی خبری با پایگاه اطلاع رسانی مدیریت بحران استان گلستان در گرگان اذعان کرد: علاوه بر این روستاها، مناطق کوهستانی و مرتفع نیز در استان دایما تحت تاثیر مخاطرات زمین لغزشی قرار دارند که با وجود این تهدید، برخی ساخت وساز‎های ناهمگون در آن انجام می‎پذیرد.

وی خاطرنشان کرد: به طور کلی می‎توان گفت، منطقه‎ای که دارای شیب توپوگرافی 15 تا 20 درجه‎ای است در معرض لغزش قرار دارد و البته شیب برخی از مناطق یاد شده فراتر از این میزان شیب است.

*مطالعه پهنه‎بندی خطر و اطلاع‎رسانی بهترین راه برای جلوگیری از ساخت‎وساز در مناطق پرخطر

رضایی با اشاره به برخی ساخت‎وسازها در عرصه منابع طبیعی استان متذکر شد: نمونه‎هایی از تعرض به منابع طبیعی از جمله تجاوز به حریم رودخانه‎ها را می‎توان در روستای «نرگس چال»، «چشمه لی» و «زیارت» ملاحظه کرد که در میان رودخانه‎ و آبراهه بنای مسکونی ساخته شده است.

وی یادآور شد: این نوع توسعه محیطی در محیط‎‎های دارای استعداد لغزش و با شیب بالای 15 تا 20 درصد  که بدون کنترل و نظارت فنی انجام می‎پذیرد، در تشدید خطرپذیری در این مناطق موثر است.

این استاد دانشگاه، بهترین راهکار برای مقابله با روند ساخت‎وساز در مناطق پر خطر و در معرض لغزش استان را، شناسایی خطرات با مطالعه پهنه بندی بر پایه خطر و ریسک و سپس اعمال تدابیر علمی و فنی برشمرد.

رضایی عنوان کرد:  چنانچه پهنه‎بندی درست و علمی انجام شود، بر اساس آن می‎توان ظریب اطمینان تعریف کرد.

وی با تاکید بر اهمیت کارهای ترویجی در جامعه اذعان داشت: دستگاه مجری باید در طرح خود به موضوع فرهنگی و ترویجی منطقه مورد نظر نیز توجه داشته باشد.

*پیشگیری مسیری بهتر از تخریب

رضایی ادامه داد: تلقی آرامش در چنین مناطقی برداشت نادرستی است و آگاهی مناسب به مردم نسبت به خطرات مناطق در معرض لغزش و حریم رودخانه‎ها موجب می‎شود، تا کمتر شاهد ساخت‎وساز در این مناطق باشیم.

با همه این مباحث، ساخت‎وساز همچنان در مناطق پرخطر توسط افراد مختلف به ویژه شهرنشین‎ها در روستاهای مرتفع و در معرض لغزش استان ساخته می‎شود و بهتر است قبل از آنکه برای تخریب آن‎ها دست به کار شویم چاره عاجلی برای آن اندیشید. 


بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : حسینی
  • بازدید : 8134
  • نظرات : 0
  • کد خبر : 196

نظرات این مطلب :


نام شما
ایمیل شما


سوال : دو منهای یـک؟ ( جواب بصورت عدد نوشته شود )
پاسخ :*

حدیث روز

امام رضا (ع) می فرماید : دوست هركس عقل او و دشمنش جهل اوست.

آرشیو

پیوندها

آمار

آمار بازدید
بازدید امروز: 141
بازدید دیروز: 28
بازدید ماه:5852
بازدید سال:78021
بازدید کل:8774498