عضویت    ورود
ورود به سایت
» » دوره آزمایشی قانون مدیریت بحران در انتظار تمدید یا تثبیت

گزارش خبری، تحلیلی از همایش مدیریت بحران کشور

دوره آزمایشی قانون مدیریت بحران در انتظار تمدید یا تثبیت

دوره  آزمایشی قانون مدیریت بحران در انتظار تمدید یا تثبیت

حدود شش سال از تاسیس سازمان مدیریت بحران کشور می‎گذرد سازمانی که طی این  سال‎ها هنوز در حال تجربه ششمین سال اجرای آزمایشی خود است و  با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‎کند.

 با وجود گذشت، این مدت از عمر آزمایشی این سازمان، بسیاری از بندهای قانونی آن همچون چارت و ساختار اداری ادارات کل مدیریت بحران استان‎ها مشخص نیست و این مجموعه از مشکلات ساختاری رنج می‎برد.

در هفته گذشته حضور در همایش ملی  مدیریت بحران بهانه‎ای شد تا موضوع تشکیلات سازمان مدیرت بحران و کارکرد مورد انتظار آن مورد بحث قرار گیرد، که شاید مهم‎ترین اظهارنظر متعلق به «احمد مجيدي» معاون امور دولت و مسئول هماهنگي امور استان‌های وزارت راه و شهرسازی  باشد، وقتی وی جزئیاتی از اصلاحات جدید قانون مدیریت بحران کشور را بیان و از روند فعلی عملکرد این مجموعه ابراز نارضایتی کرد.

دنیا از مرحله پیشگیری عبور کرده است

هر چندی وی مشکل اصلی سازمان مدیریت بحران کشور را نبود قانون نمی‎داند، اما گفت: ساختاری که مجری این قانون بوده هنوز آن گونه که می‎بایست نتوانسته از ظرفیت‎های قانونی موجود استفاده کند.

مجیدی با اشاره به این که طی این سال‎ها توجه چندانی به موضوع پیشگیری در عرصه تدبیر و مدیریت بلایای طبیعی نشده، افزود: دنیا در موضوع مدیریت بحران از مرحله پیشگیری عبور کرده و به مرحله پیش‎بینی رسیده اما ما همچنان در مرحله مقابله و بازسازی و بازتوانی هستیم.

وی ادامه داد: در اصلاحات پشنهادی اخیر قانون مدیریت بحران، موضوع پیشگیری به طور ویژه مدنظر قرار گرفته تا با تزریق اعتبار به این حوزه بتوان گام‎های اساسی و مهمی در حوزه پیشگیری برداشت.

ضرورت آموزش مدیران بالادست مدیریت بحران 

شاید مهم‎ترین نکته در سخنان معاون وزیر راه ‎و شهرسازی و افراد دخیل در اصلاح قانون مدیریت بحران همین موضوع باشد که طی این سال‎ها، موضوع پیشگیری به عنوان بهترین راه حل برای مدیریت و تدبیر حوادث طبیعی کمتر مورد توجه قرار گرفته و بیشتر هزینه‎های کشور صرف بازسازی خرابی‎هایی شده که پس از حوادث تلخی همچون زلزله و سیل به بار آمده است.

از مباحث دیگری که مجیدی به طور جدی مورد تاکید قرار داد، لزوم آموزش مدیران بالادست مدیریت بحران در استان‎ها نسبت به موضوع مدیریت بحران و جایگاه این اداره کل بود، مبحثی که بیانگر اهمیت موضوع مدیریت بحران بلایای طبیعی بود و نشان می‎داد آگاهی مدیران بالادست نسبت به موضوع جایگاه این اداره کل به چه میزان می‎تواند درعملکرد بهتر آن موثر باشد.

بی‎شک این مشکلات در ساختار کشوری به موضوع بودجه نیز باز می‎گردد، چرا که، فعلا اعتبارات سازمان مدیریت بحران کشور از طریق معاونت نظارت راهبردی ریاست جمهوری تامین و ابلاغ می‎شود که همین موضوع نیز روند اختصاص اعتبارات مدیریت بحران را به استان‎ها با خلل و تاخیر فراوان مواجه می‎سازد و اثرگذاری سازمان مدیریت بحران را به عنوان دستگاه متولی کاهش می‎دهد.

 

 

تغییر نام سازمان مدیریت بحران کشور به سازمان حوادث غیرمترقبه

مدیر کل مدیریت بحران استان گلستان با اشاره به اهمیت جایگاه مدیریت بحران به عنوان یک دستگاه ستادی، نظارتی و فرماندهی گفت: در قانون وظیفه اصلی مدیریت بحران، ايجاد مديريت يکپارچه در امر سياست‎گذاري، برنامه‌ريزي، ايجاد هماهنگي و انسجام در زمينه‌هاي اجرائي و پژوهشي، اطلاع‌رساني متمرکز و نظارت بر مراحل مختلف مديريت بحران است .

صادق‎علی مقدم در گفت‎وگویی خبری در گرگان اظهار کرد: با وجود صراحت قانونی در وظایف این مجموعه هنوز برخی این اداره کل را به عنوان یک دستگاه اجرایی مورد توجه قرار می‎دهند و تصور می‎کنند ما به عنوان یک دستگاه عملیاتی و اجرایی باید با تجهیزات خاص از جمله ماشین‎آلات سنگین وارد معرکه حوادث شویم که البته این موضوع نشان از بی‎اطلاعی این مجموعه نسبت به وظایف قانونی این حوزه دارد.

وی ادامه داد: مدیریت بحران یک مجموعه فرابخشی است و وظیفه دارد در چهار مرحله مدیریت بحران از جمله « پیش‎بینی و پیشگیری، آمادگی، مقابله، بازسازی و بازتوانی»، در جهت فرماندهی واحد حوادث، ایجاد هماهنگی و هم‎افزایی عملکرد دستگاه‎های عملیاتی،  نقش خود را ایفاء کند.

مقدم با تاکید بر مرحله پیش‎بینی و پیشگیری به عنوان مهم‎ترین بخش مدیریت بحران بلایای طبیعی و انسان‎ساخت بزرگ افزود: با وجود اهمیت این بخش، طی سال‎های اخیر، بودجه خاصی به این بخش تزریق نشده در حالی که می‎توان با هزینه‎ای به مراتب کمتر در بحث پیشگیری، اثر خسارت حوادث پدیده های طبیعی را به حداقل رساند.

ارائه پیشنهادات برای اصلاحیه قانون مدیریت بحران از سوی گلستان

وی یادآور شد: سرمایه‎گذاری در موضوعات آموزشی و فرهنگی در مباحث مرتبط با ایمنی شهروندان نیاز امروز جامعه است و باید برای کار در این حوزه سرمایه‎گذاری کرد.

دبیر شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان با اشاره به اصلاح قانون فعلی مدیریت بحران کشور ادامه داد: براساس اطلاعات دریافتی در پیشنهادات جدید اصلاحیه قانون مدیریت بحران، تغییر نام سازمان مدیریت بحران به سازمان حوادث غیرمترقبه مدنظر و تغییرات دیگری نیز در ادبیات قانونی آن پیشنهاد شده است.

مقدم تصریح کرد: انتظار می‎رود، تکلیف دوره آزمایشی قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران در سال جاری مشخص شود و با لحاظ پیشنهادهایی که از سوی استان‎ها و مسئولان مرتبط برای اصلاح مشکلات فعلی انجام گرفته، این مجموعه بتواند بیش از گذشته در حوزه کاری خود موثر و نافذ باشد.

به گفته وی: مشخص شدن چارت اداری مدیریت بحران بر اساس حادثه‎خیزی استان‎ها، ایجاد بخش بودجه و قراردادها در ساختار این اداره کل و اجرای برخی از بندهای قانونی مغفول مانده از جمله پیشنهاداتی است که نه تنها گلستان بلکه همه استان‎ها بر آن تاکید کرده‎اند.

 اکنون در آستانه تمدید آزمایشی یا تثبیت سازمان مدیریت بحران قرار داریم و انتظار می‎رود با توجه به تجربیات گذشته و تغییرات پیشنهادی، این سازمان بتواند بیش از گذشته نه تنها در سطح مرکز بلکه در استان‎ها نقش تعریف شده و موثرتری ایفا کند.


بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : حسینی
  • بازدید : 1490
  • نظرات : 0
  • کد خبر : 162

نظرات این مطلب :


نام شما
ایمیل شما


سوال : دو منهای یـک؟ ( جواب بصورت عدد نوشته شود )
پاسخ :*

حدیث روز

امام مهدی (عج) می فرماید : هنگام ظهور فرج را خدا می داند و بس و هر که برای ظهور من وقتی تعیین کند دروزغگو است.

آرشیو

پیوندها

آمار

آمار بازدید
بازدید امروز: 22
بازدید دیروز: 307
بازدید ماه:433
بازدید سال:5790
بازدید کل:8780315