عضویت    ورود
ورود به سایت
» » زلزله تهدیدی جدی برای گلستانی‎ها

گزارش تحلیلی

زلزله تهدیدی جدی برای گلستانی‎ها

 

زلزله تهدیدی جدی برای گلستانی‎ها

دویدن و فرار بی‎هدف در تاریکی بدون توجه به دیگران، حتی فراموش کردن افراد خانواده، واکنشی طبیعی به یک زلزله بالاتر از چهار و نیم ریشتر، واقعیت تلخی که اکثر ما با آن روبه‎رو هستیم.

گلستان هرساله زلزله‎هایی را با شدت‎ میزان کم و زیاد تجربه می‎کند، اما خوشبختانه تاکنون این شدت به گونه‎ای نبوده که به گلستانی‎ها آسیبی رساند اما تضمینی وجود ندارد که همیشه اینچنین باشد.

 به راستی به عنوان یک گلستانی تا چه اندازه در مقابله با زلزله آمادگی دارید، فکر می‎کنید چه واکنشی باید در مقابل یک زمین لرزه بالای 505 ریشتری داشته باشید.

واقعیت امر این است که هنوز جامعه با واکنش‎های منطقی در زمان حادثه آشنا نیست و تنها برخی توصیه‎‎های ساده را از طریق رسانه‎ها ملاحظه کرده که هیجان هنگام حادثه همین توصیه‎های اندک را  هم در زمان حادثه کم اثر می‎سازد.

مدیر کل مدیریت بحران استان گلستان با اشاره به زلزله به عنوان یکی مهم‎ترین پدیده‎های طبیعی بالقوه ویران‎کننده و ابراز نگرانی نسبت به نبود آمادگی کافی جامعه در برابر زلزله‎هایی با مقیاس ریشتر بالا در گلستان گفت: این یک واقعیت است که هنوز جامعه ما آن‎گونه که شایسته است در واکنش منطقی برابر حوادث شدیدی چون زلزله آماده نیست.

صادق‎علی مقدم در گفت‎و‎گویی خبری در گرگان اظهار کرد: این مشکل تنها به مردم گلستان اختصاص ندارد، اما زلزله‎خیز بودن استان، اهمیت آموزش در این بخش را دوچندان می‎سازد.

برنامه‎های آموزشی محله محور باید تقویت شود

وی ادامه داد: طی سالیان گذشته برنامه‎های جامعه محوری با تکیه بر محلات توسط سازمان ملل در دو استان گلستان و کرمان پی‎ریزی شده بود که ادامه این برنامه می‎توانست خروجی مناسبی را در این موضوع نصیب استان سازد اما به دلیل مشکلاتی متوقف شد.

مقدم با تاکید بر کار علمی و لزوم مشارکت مردمی در برنامه ‎های آموزشی مرتبط با زلزله تصریح کرد: تصحیح رفتار جامعه در برابر چنین حادثه‎ مهمی نیازمند تمرین و تکرار است و باید با برنامه‎های متعدد فرهنگی و آموزشی محله محور یا اطلاع‎رسانی از رسانه پر مخاطبی چون صدا وسیما به این مهم دست یافت.

به گفته وی: آموختن مهارت زندگی در کنار پدیده‎های طبیعی همچون دیگر مهارت‎های زندگی ضروری است، باید برای آن ارزش قایل شد و انتظار می‎رود مردم بخشی از اوقات زندگی خود را برای افزایش ایمنی خود و خانواده به آن اختصاص دهند.

کارگروه زلزله برای موضوع زلزله طرح جامع ارایه کند

دبیر شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان با تاکید بر اهمیت جایگاه کارگروه تخصصی زلزله به عنوان کارگروه طراح برنامه‎های چهار مرحله مدیریت بحران اعم از «پیشگیری، آمادگی، مقابله، بازسازی و بازتوانی»  افزود: این کارگروه باید طرح جامع آمادگی و مقابله با زلزله را طراحی کند تا بتوان بر مبنای آن طرح، برنامه‎ها و سیاست‎های کاری مناسبی ترسیم کرد.

مقدم یادآور شد: جلوگیری از ساخت‎وساز در مناطق پرخطر، بهسازی مناطق فرسوده شهری و تداوم مقاوم‎سازی اماکن شهری و روستایی از جمله برنامه‎هایی است که در کنار آموزش همگانی باید مورد توجه متولیان امر و دستگاههای مرتبط قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد:این اداره کل از سال جاری با اولویت قرار دادن برنامه بیمه همگانی اماکن مسکونی شهرها و روستاهای استان، حداقل اطمینان خاطری را، در بخش پس از حادثه ایجاد کرده است.

نیازمند توجه جدیتری نسبت به موضوع زلزله هستیم

مقدم ادامه داد: توجه به مقاوم‌سازی سازه‎های مسکونی، ترویج فرهنگ بیمه به ویژه بیمه تمامی روستاهای استان و درصد بسیاری از اماکن تجاری و مسکونی شهرهای استان، آموزش‌های همگانی در قالب کارگاه‌های آموزشی و اقدامات رسانه‌ای در اولویت کاری این اداره کل بوده است.

این مسئول گلستانی متذکر شد: با تمام کارهایی که انجام گرفته، اعتقاد دارم  هنوز نیازمند توجه جدی‎تری به موضوع آموزش و فرهنگ‌سازی در جامعه نسبت به موضوع زلزله و دیگر بلایای طبیعی هستیم.

مقدم تصریح کرد: از مسئولان کشور نیز انتظار می‎رود، بیش از گذشته به موضوع پیشگیری به عنوان یک اولویت مهم توجه کنند و بر این مبنا اعتبارات مناسبی برای موضوعات مرتبط  به استان‎های سطح کشور به ویژه گلستان اختصاص دهند.

همچنین رئیس مدیریت بحران و پدافند غیرعامل راه وشهرسازی استان گلسنان گفت: با وجود آن که دایم در معرض تهدید زلزله هستیم، برنامه یا طرح جامعی برای مقابله با این بلای طبیعی در استان وجود ندارد.

حسین محبوبی در گفت‎و‎گویی خبری درگرگان اذعان کرد: با تهیه این طرح جامع در کارگروه تخصصی زلزله، می‎توان نقاط بحرانی استان را شناسایی و برای کاهش اثرات بلایای طبیعی برنامه‎ریزی کرد.

وی خاطرنشان کرد: در این طرح همچنین می‎توان راهکارهای مناسب برای مواجهه با حادثه ‎زمین لرزه در ابعاد بزرگ را مورد تحلیل  قرار داده و نسبت به تامین امکانات برای رو در رو شدن با این حوادث برنامه‎ریزی‎ کرد.

تمرکز بر سیل و آتشسوزی  به عنوان بلای طبیعی در چند سال اخیر

دبیر کارگروه «مخاطرات زلزله، لغزش لایه‎های زمین، ابنیه و ساختمان و شهرسازی» استان گلستان ادامه داد: باید پذیرفت طی چند سال اخیر وقوع سیل‎ها و آتش‎سوزی‎های متعدد بیشتر سیاست‎گذاری‎ها را به سمت این دو پدیده طبیعی سوق داده و نا خواسته موضوع زلزله کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

محبوبی تصریح کرد: گلستان از جمله استان‎هایی است که در مسیر نوار زلزله قرار دارد و هر لحظه در تهدید  وقوع این حادثه طبیعی است که این موضوع توجه به این مقوله را دو چندان می سازد.

  

وی با اشاره به مدیریت کارگروه تخصصی حمل ونقل، شریانهای حیاتی، بلایای جوی و طوفان توسط راه و شهرسازی استان گفت: در زمینه حمل و نقل و شریانهای حیاتی دستورالعمل و طرح جامعی در اوقات بحرانی طراحی نشده است که این موضوع باید در کارگروه تخصصی مرتبط مورد بررسی قرار گیرد.

محبوبی اضافه کرد: این دو کارگروه مکمل یکدیگر هستند و باید در تهیه طرح‎های جامع، نیازهای شریانهای حیاتی را نیز مورد توجه قرار داد.

کارگروههای تخصصی مکمل زنجیره مدیریت بحران

وی کارگروه‎های تخصصی را مهمترین زنجیره تکمیل کننده چهار چرخه مدیریت بحران اعم از پیشگیری، آمادگی،  مقابله و بازسازی برشمرد و افزود: برای هویت بخشی به این کارگروه‎ها باید آنان را تصمیم‎گیری‎های مهم در این مراحل دخالت داد و وظایف قانونی را با توجه به اختیاراتی که قانون داده برای دیگر اعضا تبیین کرد.

رئیس مدیریت بحران راه وشهرسازی استان گلسنان خاطرنشان کرد: بی‎شک برآیند تقویت کارگروه‎ها و تاثیر گذاری آنها، تصمیمات کارشناسی و تخصصی شورای هماهنگی مدیریت بحران استان خواهد بود.

برآیند فعالیت‎های انجام گرفته و ساخت‎وسازها در مناطق پرخطر و زلزله‎خیز نشان می‎دهد، هنوز موضوع زلزله در گلستان آن‎گونه که باید جدی گرفته نشده که البته این موضوع کار را برای استانی که ماهانه چند زلزله را تجربه می‎کند مشکل خواهند کرد.


بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : حسینی
  • بازدید : 1834
  • نظرات : 0
  • کد خبر : 146

نظرات این مطلب :


نام شما
ایمیل شما


سوال : ده بعلاوه دوازده ؟ ( جواب بصورت عدد نوشته شود )
پاسخ :*

حدیث روز

امام صادق(ع) می فرماید : کسی که همت بر انجام کار خیری کرده در عمل به ان تسریع کند و آن را به تاخیر نیندازد.

آرشیو

پیوندها

آمار

آمار بازدید
بازدید امروز: 30
بازدید دیروز: 10
بازدید ماه:1473
بازدید سال:1473
بازدید کل:8775998