عضویت    ورود
ورود به سایت
» » خشک‎سالی در گلستان جدی است

گزارش خبری، تحلیلی

خشک‎سالی در گلستان جدی است

گلستانی استانی است حادثه‎خیز، آن هم نه تنها یک حادثه و پدیده طبیعی، بلکه در هر فصل با توجه به نوع اقلیم و شرایط جغرافیایی خاص خود با پدیده‎های طبیعی متعددی روبه‎رو است.

این استان طی سال‎های اخیر بروز حوادثی چون سیل، بارش شدید برف، سرمازدگی، خشک‎سالی، حریق در منابع طبیعی و محیط زیست، طوفان، تگرگ و زلزله‎های تقریبا روزانه با درجات بین یک تا پنج ریشتر و دیگر پدیده‎های طبیعی دست‎وپنجه نرم می‎کند.

اما در بین همه این حوادث، پدیده خشک‎سالی از جمله موضوعاتی است که طی این‎ سال‎ها گلستان را شدیدا تحت تاثیر خود قرار داده است.

این معضل علاوه بر آب شرب، کشاورزی گلستان را نیز متاثر ساخته، چنان‎چه در سال جاری محصولات کشاورزی از جمله سویا به شدت تحت تاثیر کم آبی قرار گرفته و حتی موجب افزایش آفات به ویژه کرم ساقه‎خوار در این مزارع شده است.

تغییر اقلیم، کاهش بارندگی و پراکنش نامناسب باران طی این سال‎ها موجب شده تا خطر خشکسالی در گلستان بیش از پیش حس شود و متولیان این بخش در استان در پی آن باشند تا از‎هم‎اکنون برای آن تدابیری را اتخاذ کنند.

 خشکسالی در گلستان جدی‎تر از هر پدیده دیگر طبیعی است

البته این موضوع فعلا در حد طرح‎ و برنامه‎های مکتوب است، اما واقعیت به ما می‎گو‎ید بهتر است متولیان این بخش به ویژه مدیریت بحران، جهاد کشاورزی، دستگاه‎های آب منطقه‎ای و آب و فاضلاب شهری و روستایی استان به آن نگاهی جدی و عملیاتی داشته باشند.

خشک‎سالی در گلستان جدی‎تر از هر پدیده دیگر طبیعی است و البته منتظر جلسات و یا برنامه‎هایی نمی‎ماند که منتظر اعتباراتی از کشور است، اعتباراتی که بعید است به این زودی‎ها تزریق این استان محروم و توسعه نیافته شود.

مدیر کل مدیریت بحران استان گلستان  با اشاره به خشکسالی به عنوان یک مشکل جدی برای گلستان گفت: وضعیت پیش‎رو به واسطه کمبود بارندگی و پراکنش نامناسب بارش، بخش‎های مختلف استان از جمله کشاورزی و آب شرب مردم را دچار مشکل کرده است.

صادقعلی مقدم در گفت‎و‎گو با پایگاه اطلاع رسانی مدیریت بحران استان گلستان در گرگان اظهار کرد: در این شرایط به نظر می‎رسد سیاست کلی باید سیاست سازگاری باشد تا بر اساس آن برنامه راهبردی برای مواجهه با این تهدید طبیعی ترسیم کرد.

وی با تاکید بر توجه جدی به موضوع خشکسالی در استان ادامه داد: در کارگروه تخصصی خشکسالی در استان نیز به نتیجه رسیدیم، برنامه‎های دانش‎بنیان در دستور کار قرار گیرد و دو برنامه از متخصصان دانشگاهی نیز در این زمینه  مورد بررسی قرار گرفته است.

کمبود آب شرب در حال تبدیل شدن به بحران است

همچنین مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری گلستان بیان کرد: کمبود آب شرب در نواحی مرزی استان در حال تبدیل شدن به بحران است.

 علی اکبر آقایی اذعان کرد: گلستان از استان‌هایی به شمار می‎رود که به شدت با مشکل کمبود آب شرب مواجه است و این کمبود آب در مناطق مرزی استان به دلیل نبود بسیاری از زیرساخت‌ها و کمبود امکانات، جلوه بیشتری دارد.

وی تصریح کرد: گلستان در نواحی مرزی با فقدان و کمبود منابع مواجه  است و به دلیل آن که این مناطق برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است باید حل مشکلات مرزنشینان را در اولویت کاری خود قرار دهیم.

آقایی در زمینه راهکارهای پیش‎رو برای حل مشکل آب شرب در استان به ویژه مناطق مرزی متذکر شد: اصلاح ساختار شبکه آب‎رسانی را از جمله راه‌های کوتاه مدت در حل مشکلات مربوط به کمبود آب شرب است.

وی افزود: حدود 95 درصد از منابع آب شرب استان از سفره‌های زیرزمینی تأمین می‌شود که با توجه به وجود بیش از 10 هزار حلقه چاه عمیق و نیمه‎عمیق در سطح استان و بهره برداری کشاورزی از این چاه‌ها، اصلاح الگوی کشت و نظارت جدی اداره کل جهاد کشاورزی در این حوزه می‌تواند در مدیریت مصرف بسیار اثرگذار باشد.

 تدبیر فرمانداران برای موضوع خشکسالی در سطح گلستان

این مسئول گلستانی با اشاره به تدبیر فرمانداران برای موضوع خشک‎سالی در سطح استان یادآور شد:  فرمانداران می‎توانند با مشخص کردن نقاط زرد و قرمز خود در حوزه آب، گزارش جامعی از وضعیت فعلی آب در حوزه‌های مصرف شرب، کشاورزی و پیش بینی وضعیت در سال‌های آینده، تهیه و این گزارش ها را به استانداری ارسال کنند.

به گفته آقایی: با تهیه و ارسال این گزارش‌ها ضمن ایجاد آمادگی و پیشگیری از وقوع بحران‌های احتمالی، می‎توان  با ارائه مستندات برای دریافت بودجه از مرکز، اقدام لازم را به خرج داد.

همچنین نماینده مدیریت بحران استان گلستان در كارگروه خشكسالي، سرمازدگي و مخاطرات كشاورزي «زراعت، باغ‎داري، دام‎داري، آبزيان و طيور» با اشاره به جدی بودن موضوع خشک‎سالی در استان گفت: این مسئله به عنوان یک موضوع اولویت‎دار در اهم برنامه‎های مدیریت بحران استان قرار گرفته است.

طرح پهنهبندی خشکسالی کشاورزی در گلستان

یوسف‎علی مسعودی  در گرگان اظهار کرد:  در کارگروه تخصصی خشکسالی ، موضوع به شکل ویژه مورد بررسی اعضاء قرار گرفتنه و مصوباتی بر این مبنا شکل گرفته است.

وی ادامه داد: طرح پهنه‎بندی خشکسالی کشاورزی، هوشناسی و هیدرولوژیکی در استان تهیه شده تا بر مبنای آن برنامه‎ریزی‎هایی منطبق با واقعیت‎های موجود استان در این حوزه ترسیم شود.

 مسعودی تصریح کرد: در جلسات کارشناسی کارگروه تخصصی، نیز خسارات ناشی از خشک‎سالی استان طی سال‎های اخیر جمع‎آوری و به سازمان مدیریت بحران کشور منعکس شد.

وی یادآور شد: میزان خسارات خشک‎سالی استان طی سال اخیر به استان بالغ بر850 میلیارد تومان برآورد شده که بیشترین این خسارات حوزه محصولات زراعی است.

این کارشناس مسئول مدیریت بحران استان گلستان با تاکید بر خسارت کشاورزی به اقتصاد کشاورزان استان اذعان کرد: امهال وام برای خسارت دیدگان ناشی از پدیده‎های طبیعی همچون سیل، سرمازدگی و  خشک‎سالی از دیگر برنامه‎هایی که استان در حال اجرایی ساختن آن است.

مسعودی خاطرنشان کرد: اعتبار لازم برای استمهال وام کشاورزان خسارت دیده از خشک‎سالی جمع بندی شده و به کشور انعکاس یافته است.

اگر چه بیشترین نگاه کارگروه كارگروه خشكسالي، سرمازدگي و مخاطرات كشاورزي به حوزه آب در کشاورزی اختصاص یافته اما موضوع در آب شرب نیز به همین اندازه بغرنج و قابل توجه است.

 کاهش 2.5 درصدی بارش مرداد ماه امسال گلستان نسبت به سال گذشته

مدیر عامل آب منطقه‎ای استان گلستان نیز با اشاره به تهدید خشکسالی در استان اذعان کرد: میانگین بارندگی استان گلستان در مرداد ماه سال جاری در مقایسه با سال گذشته 2.5 درصد و نسبت به دوره شاخص دراز مدت نیز نزدیک به 14 درصد کاهش یافته است.

ایرج حیدریان اضافه کرد: میزان بارش های استان گلستان از ابتدای مهرماه 1392 تا پایان مرداد ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل حدود 29 درصد و نسبت به دوره دراز مدت حدود 14.5 درصد کاهش یافته است. 

مهندس ایرج حیدریان افزود: بیشترین میانگین بارندگی مرداد ماه امسال در محدوده شهرستان کلاله با بیش از 53 میلی متر و کم ترین بارش در محدوده شهرستان  رامیان با بیش از 3 میلی متر است و میزان بارندگی در گرگان در این ماه بیش از 17 میلی متر به ثبت رسیده است.

اظهار نگرانی مدیران آب وفاضلاب شهری و روستایی نسبت به آینده آب شرب گلستان

وی در ادامه افزود: جریان رودخانه ها در مدت مهر سال 1392 لغایت مرداد ماه جاری، نسبت به دوره شاخص در حوضه قره سو بیش از 80 درصد و در حوضه گرگانرود 63 درصد کاهش داشته است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان همچنین در ادامه تصریح کرد: ذخیره آبخوان های آزاد زیر زمینی استان گلستان نیز در مرداد ماه سال جاری در مقایسه با مرداد سال گذشته بیش از 168 میلیون متر مکعب کاهش داشته است که در مقایسه با متوسط 22 سال گذشته ، بیش از 102میلیون متر مکعب کاهش حجم ثبت شده است.

 حیدرریان از مردم  استان به ویژه کشاورزان درخواست کرد: با مدیریت بهینه منابع آب و کاهش سطح کشت محصولات، یار و یاور شرکت آب منطقه ای گلستان و حافظ منابع آب استان باشند.

خشکسالی در گلستان از مرحله دغدغه گذشته است

در اظهارات مدیران آب و فاضلاب شهری و روستایی استان نیز دغدغه کمبود آب به شکل جدی طرح شده و آنان در جلسه اخیر شورای هماهنگی مدیریت بحران استان نیز نگرانی خود را نسبت به آینده منابع آب شرب با توجه به تداوم خشکسالی در استان ابراز داشته‎اند

همه این اظهارنظرها نشان می‎دهد، گلستان به خشک‎سالی مبتلا شده و این موضوع دیگر از مرحله یک دغدغه تنها گذشته است و باید برای آن راهکار مناسب و عملیاتی اتخاذ کرد وگرنه با اعلام اینکه برنامه داریم و منتظر اعتبار کشور هستیم این مشکل حل نخواهد شد.


بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : حسینی
  • بازدید : 2385
  • نظرات : 0
  • کد خبر : 143

نظرات این مطلب :


نام شما
ایمیل شما


سوال : دو منهای یـک؟ ( جواب بصورت عدد نوشته شود )
پاسخ :*

حدیث روز

پیامبر اکرم (ص) می فرماید : کسی که از گناه توبه کرده مانند کسی است که گناه نکرده است.

آرشیو

پیوندها

آمار

آمار بازدید
بازدید امروز: 154
بازدید دیروز: 307
بازدید ماه:565
بازدید سال:5922
بازدید کل:8780447