عضویت    ورود
ورود به سایت
» » گلستان در حصارتهدید پدیده‎های طبیعی

گزارش:

گلستان در حصارتهدید پدیده‎های طبیعی

گلستان در حصارتهدید پدیده‎های طبیعی

سیل، یخبندان و حریق برخی از حوادثی است که این سالها گلستانی‎ها را رنج داده  و هر بار خسارت‎هایی به آن وارد ساخته، گویی این پدیده‎های طبیعی این خطه از شمال را در حصار خود گرفتهاند.

 در سال 1379 با سیلمهیبی که در پارک ملی گلستان روی داد، گلستان در صدر اخبار کشور جای گرفت، حادثهای که با تلفات بسیار انسانی، مسئولان این استان را غافلگیر کرد و نشان داد این استان چه‎ قدر در موضوع  بلایای طبیعی آسیب‎پذیر است. 

این حادثه پایان کار نبود و در سال 1381 نیز با وجود تمهیدات بسیار، سیل جان تعداد دیگری از هموطنانمان را گرفت هر چند در گزارش این حادثه مشخص شد، اتوبوس به توصیه ماموران امنیتی مستقر در راه توجهی نکرد و اتفاق ناخوشایندی که نباید روی میداد، اتفاق افتاد.

 اگر چه باز هم حادثه سیل در سال‎های بعد اتفاق افتاد، اما هیچ‎کدام با توجه به مدیریت مناسب و اقدامات به موقع در زمینه اطلاعرسانی و پروژههای پیشگیرانه در استان به تلخی آن حوادث نشد و برنامهریزی مناسب، مانع از بروز تلفات انسانی شد.

گلستان تازه داشت سیل را فراموش میکرد، که سرمای کمنظیر زمستان سال 1386 باز هم گلستانی‎ها را غافلگیر کرد، هرچند این استان توانست به نسبت دیگر استان‎های شمالی، مدیریت بهتری در این عرصه انجام دهد اما این موضوع مانع از خسارت سرما، برف و یخبندان به محصولات کشاورزی به ویژه باغات نشد.

زلزله‎های متعدد اما کمرمق نیز طی این سالها، بارها گلستان را لرزانده، تهدیدی که با توجه به قرار گرفتن گلستان در پهنههای لرزهخیزی تهدیدی بالقوه و جدی است.

گذر زمان هر بار خشم طبیعت را در شکل متفاوتی به گلستانیها نشان داده، چنانچه در سال 1389، پارک ملی گلستان و عرصههای منابع طبیعی در آسمان بیباران گلستان، حریق را تجربه کردند تا گلستان به مفهوم تازه‎ای از حادثه به نام حریق جنگل دست یابد، تجربه تلخی که بیش از 20 روز طول کشید و بخش عمده‎ای از منابع طیبعی گلستان را طعمه حریق ساخت.

 وقوع این حوادث و حادثههای دیگری چون طوفان و خشکسالی طی این سالها گلستان را تحت تاثیر خود قرار داد، به نوعی که همیشه این استان شمالی مرکز توجه کشور قرار گرفته است.

مدیر کل مدیریت بحران استان گلستان گفت: مجموعهای از حوادث طبیعی گلستان را محصور خود ساخته که همین موضوع استان را جزء حادثهخیزترین نقاط کشور معرفی کرده است.

 صادق‎علی مقدم در گفت‎و‎گویی خبری در گرگان اظهار کرد: سیل، طوفان، برف و یخبندان، لغزش و رانش، زلزله، آتشسوزی، خشکسالی و سرمازدگی از حوادث مهم طبیعی استان محسوب میشوند که سالانه با آن روبه‎رو هستیم.

 وی خاطرنشان کرد: این استان درحادثه سیل و حریق جنگل‎ها در زمره پنج استان اول، در موضوع زلزله جزء هشت استان اول و در خشکسالی نیز در زمره 15 استان اول کشور قرار دارد.

30 سیل مخرب 400 نفر تلفات انسانی در گلستان از سال 1380 تاکنون

مقدم تصریح کرد: از سال 1380 تاکنون بیش از 30 مورد سیل مخرب که در اثرآن 400 فوتی و یک هزار و 336 میلیارد تومان خسارت در بخشهای مختلف استان داشتهایم.

وی یادآور شد: باید پذیرفت حوادث و سوانح طبیعی اجتنابناپذیر هستند و در برخی مواقع بالقوه بحران محسوب نمی‎شوند، بلکه فقدان مدیریت مناسب این پدیدههای طبیعی را مبدل به بحران‎های متعدد طبیعی می‎سازد.

دبیر شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان با اشاره به اینکه در موضوع خشکسالی به عنوان یکی از مهمترین بحران‎هایی که استان با آن مواجه است، اذعان کرد: برخلاف برخی تصورها، گلستان به عنوان یک استان شمالی در قیاس با برخی استانها، همچون خراسان شمالی از لحاظ وضعیت منابع آبی شرایط مناسبی ندارد.

 مقدم، بهترین راهکار برای مقابله با بحران خشکسالی را سازگاری با طبیعت برشمرد و تصریح کرد: در کارگروه تخصصی خشکسالی استان در این زمینه و تدبیر راهکارهای مناسب باید به طرحهای نو ودانشبنیان پرداخته شود.

تاکید بر بهینهسازی زیرساخت‎های مدیریت کاهش خطرپذیری در گلستان

وی با تاکید بر بهینهسازی زیرساخت‎های مدیریت کاهش خطرپذیری در استان ادامه داد: تاکنون در این زمینه اقدامات قابل توجه و مفیدی انجام گرفته اما هنوز ناکافی است.

مقدم ادامه داد: طی این سالها تلاش‎های مناسبی در زمینه بهبود مدیریت بحران در سطح  کشور انجام گرفته، اما باید اذعان کرد، در حال حاضر برنامه‎ جامعی که قابلیت اجراء و عملیاتی شدن داشته باشد و به میزان قابل قبولی همه مولفه‎های مرتبط با کاهش خطرپذیری را منظور کرده باشد در دست نداریم.

وی یادآور شد: برای تحقق اهدافی همچون پیش‎بینی ریسکها«مخاطرات و بحران‎های احتمالی»، مهار بحران در مرحله مقابله و بازگرداندن شرایط به وضعیت عادی در مرحله بازسازی و بازتوانی، قبل از هر چیز نیاز به روش‎ها، ابزار و امکانات متنوع داریم.

این مسئول گلستانی تصریح کرد: در تمامی مراحل مدیریت بحران، اطلاعات و سیستماطلاعاتی باید در اختیار تمامی عوامل مدیریت بحران قرار گیرد و بالطبع هر چه اطلاعات مطلوبتر باشد و به موقع تهیه شود، تصمیمات مطلوبتری اتخاذ خواهد شد و در نتیجه ضایعات ناشی از بحران کاهش خواهد یافت.

برای مدیریت بحران‎های طبیعی نیازمند طرح جامع هستیم

مقدم ادامه داد:مدیریت بحران میتواند، با بهره‎گیری از سیستم‎های اطلاعاتی مانند GPS «سیستمهای تعیین موقعیت» ، GIS «سیستم اطلاعات جغرافیایی» و OTS «سیستمهای اطلاعات اداری» تمامی نشانه‎ها و علایم اولیه بحران‎ها را شناسایی، ارزیابی و تجزیه و تحلیل کند تا بتواند تبعات و تهدیدهای بحران را تخمین زده و مشخص کند.

وی با تاکید بر بهترین راهکار برای مقابله با بحران‎های احتمالی متذکر شد: اگر چه برای برخی از تهدیدهای طبیعی در استان همچون سیل و حریق طرح جامع تهیه شده اما برای مقابله با دیگر بحران‎ها باید برنامهریزی کرد وبرای آن‎ها طرح جامع تدوین کرد.

مقدم خاطرنشان کرد: باید اطلاعات خود را با تکیه بردانش نوین افزایش دهیم چرا که بدون اطلاعات نمی توان اقدام مهم و موثری انجام داد.

 

وی افزود: مهم‎ترین مرحله در مدیریت بحران پیشگیری است و انتظار میرود توجه کشور نیز در این مرحله موجب شود تا آمادگی استان در برابر چنین بحران‎هایی تقویت شود.

نیاز گلستان به  منابع ملی در زمینه طرحهای پیشگیرانه

مباحثی که از سوی این مقام گلستانی طرح شد، شاید تائیدی باشد بر آسیبپذیری گلستان از حیث مواجهه با پدیده‎های طبیعی که هر از گاهی با حوادث متعدد این استان را تحت تاثیر خود قرار میدهد، حوادثی که ریشه در نوع اقلیم و توپوگرافی منطقه دارد.

از یاد نبریم تغییر اقلیم نیز طی این سال‎ها بر شدت دامنه حوادث در گلستان افزوده که مدیریت این حوادث علاوه بر تدوین طرحهای جامع منطبق با چهار مرحله مدیریت بحران، نیازمند توجه جدی کشور به مقوله پیشگیری است تا استان محرومی همچون گلستان که از کمبود زیرساختهای توسعه رنج میبرد، بتواند گام‎های اساسی و موثری در این بخش بردارد.


بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : حسینی
  • بازدید : 2622
  • نظرات : 0
  • کد خبر : 130

نظرات این مطلب :


نام شما
ایمیل شما


سوال : سـه بعلاوه ســه ؟ ( جواب بصورت عدد نوشته شود )
پاسخ :*

حدیث روز

امام حسین (ع) می فرماید : كساني كه رضايت مخلوق را به بهاي غضب خالق بخرند ، رستگار نخواهند شد.

آرشیو

پیوندها

آمار

آمار بازدید
بازدید امروز: 15
بازدید دیروز: 10
بازدید ماه:1458
بازدید سال:1458
بازدید کل:8775983