عضویت    ورود
ورود به سایت
» » ضرورت آموزش و فرهنگ‌سازی به مردم به ویژه ساکنان حاشیه‌ جنگل برای جلوگیری از حریق جنگل

سرپرست مدیریت بحران گلستان تاکید کرد

ضرورت آموزش و فرهنگ‌سازی به مردم به ویژه ساکنان حاشیه‌ جنگل برای جلوگیری از حریق جنگل

مجتبی جمالی در کارگروه اطفای حریق استان گلستان با توجه به قرار گرفتن برخی از اراضی کشاورزی استان گلستان در حاشیه جنگل‌ها و تهدید‌های همیشگی که از بابت آتش زدن کاه و کلش، عرصه‌های جنگلی ما را تهدید می‌کند باید اقدام پیشگیرانه و آگاهی‌بخش برای ممانعت از این اقدام ناپسند با جدیت صورت گیرد.

 

 

وی با تاکید بر اینکه یکی از مهمترین ویژگی و وظایف مدیریت بحران هماهنگی و همکاری همه ظرفیت‌های اداری استان است، اظهار کرد: تقویت و استفاده از ظرفیت‌ها و هسته‌های مردمی، محلی با مشارکت‌ شوراهای اسلامی روستاها و دهیاری‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد به ویژه ظرفیت بسیج، خدمات‌رسانی به مردم را در شرایط بحرانی تسهیل می‌بخشد.

 

 

سرپرست مدیریت بحران استان گلستان با اشاره به اینکه همه باید تلاش کنیم که از منابع طبیعی و جنگلی خدادادی حفاظت و حراست کنیم، خاطرنشان کرد: آموزش و فرهنگ‌سازی به مردم به ویژه ساکنان حاشیه‌ جنگل باید در اولویت‌ دستگاه‌های مرتبط باشد.

 

 

جمالی افزود: استفاده از ظرفیت رسانه‌ها و فضاهای مجازی برای آموزش و ارتقای سطح فرهنگی جامعه در حراست و مراقبت از عرصه‌های طبیعی و جنگلی به عنوان یک سیاست راهبردی باید در دستور کار قرار گیرد.

 

 

سرپرست مدیریت بحران استان گلستان با بیان اینکه دستگاه‌های متولی از ظرفیت رسانه ملی در آگاه‌سازی جامعه نهایت بهره را ببرند، گفت: صدا و سیما با تهیه فیلم و گزارشات مستند از حوادث و برنامه‌های جذاب و متنوع ضمن تقویت روحیه مشارکت، زندگی مسالمت‌آمیز انسان در طبیعت و حفاظت از سرمایه‌های خدادادی به زیبایی به نمایش بگذارند.

 

 

*مردم حاشیه جنگل قوی‌ترین نگبهان در مواقع آتش‌سوزی هستند

 

وی با بیان اینکه هیچ شخصیتی نمی‌تواند خود را قوی‌تر از نگبهان مردمانی که در حاشیه جنگل هستند، بداند، گفت: در اکثر آتش‌سوزی‌های سطح جنگل، مردم منطقه نخستین کسانی بودند که با حضور چشمگیر خود اقدام به اطفای حریق می‌کردند.

 

 

جمالی همچنین به مشکلات آتش‌سوزی‌های کاه‌و‌کلشی محصولات کشاورزی که همه‌ساله برخی زارعان برای استان ایجاد می‌کنند اشاره کرد و یادآور شد: این آتش‌سوزی‌ها که معمولا براساس یک باور نادرست صورت می‌گیرد باعث بروز مشکلات زیست‌محیطی برای مردم و منطقه می‌شوند.

 

 

وی ادامه داد: سوزاندن این حجم عظیمی از بقایای محصولات کشاورزی در کشور و استان گلستان همه ساله میلیاردها ریال مواد با ارزش را از دسترس خارج می‌کند و در بلندمدت ضمن اثرات نامطلوب بر کیفیت خاک و کاهش عملکرد محصول باعث افزایش گازهای گلخانه‌ای می‌شود.

 

 

سرپرست مدیریت بحران استان گلستان با بیان اینکه گاهی این آتش‌سوزی باعث سرایت آتش به مزارع همسایه و جنگل‌های حاشیه این زمین‌ها می‌شود که خسارات مالی و روحی جبران‌ناپذیری را فراهم می‌کند، گفت: با توجه به قرار گرفتن برخی از اراضی کشاورزی استان در حاشیه جنگل‌های استان و تهدید‌های همیشگی که از بابت آتش زدن کاه و کلش، عرصه‌های جنگلی ما را تهدید می‌کند باید اقدام پیشگیرانه و آگاهی‌بخش برای ممانعت از این اقدام ناپسند با جدیت صورت گیرد.

 

 

جمالی افزود: با توجه به جرم بودن آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی مجموعه دستگاه‌های اجرایی شامل سازمان جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و حفاظت محیط زیست خصوصا دستگاه‌های قضایی و انتظامی باید با جدیت با این اقدام براساس قانون برخورد کنند.


بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : admin3
  • بازدید : 716
  • نظرات : 0
  • کد خبر : 459

نظرات این مطلب :


نام شما
ایمیل شما


سوال : پنج بعلاوه شـش؟ ( جواب بصورت عدد نوشته شود )
پاسخ :*

حدیث روز

پیامبر اکرم (ص) می فرماید : محبوب ترین کارها نزد خدا با دوام ترین آنهاست گرچه ا ندک باشد.

آرشیو

پیوندها

آمار

آمار بازدید
بازدید امروز: 131
بازدید دیروز: 28
بازدید ماه:5842
بازدید سال:78011
بازدید کل:8774488