عضویت    ورود
ورود به سایت
» » برنامه‌های آموزشی مدیریت بحران بدون توجه به نقش مردم ناقص است

سرپرست اداره کل مدیریت بحران گلستان:

برنامه‌های آموزشی مدیریت بحران بدون توجه به نقش مردم ناقص است

برنامه‌های آموزشی مدیریت بحران بدون توجه به نقش مردم ناقص است

سرپرست اداره کل مدیریت بحران استان گلستان گفت: برنامه‌های آموزشی و آمادگی در مواجهه با بلایای طبیعی باید مبتنی بر مشارکت جامعه و نقش‌دهی این سرمایه اجتماعی در چرخه مدیریت بحران باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مدیریت بحران استان گلستان؛ سید خالق سجادی صبح امروز در نشست کاری با جمعی از مدیران استان گلستان اظهار کرد: باید این واقعیت را پذیرفت که جامعه ما هنوز از آموزش کافی برای واکنش مناسب در قبال حوادث برخوردار نیست و همین موضوع آسیب‌پذیری جامعه را بیشتر خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: آموزش همچنان اولویت اول مدیریت بحران گلستان است و در سال جاری نیز بنا داریم بر اساس برنامه تهیه شده با کمک دستگاه‌های متولی به ویژه کارگروه‌های تخصصی امداد و نجات و آموزش همگانی و آموزش و اطلاع‌رسانی مدیریت بحران، حرکت‌های موثری به نسبت گذشته در این حوزه انجام دهیم.

سجادی با اشاره به لزوم آگاهی‌بخشی به جامعه برای افزایش تاب‌آوری مردم خاطرنشان کرد: در چرخه مدیریت بحران، آگاهی و ایجاد احساس نیاز در مردم برای نقش‌آفرینی در زمان مواجهه با پدیده‌های طبیعی باید به عنوان یک ضرورت مدنظر قرار گیرد و اگر این کار را نکنیم، برنامه‌های ما دچار اشکال و معیوب است.

افزایش تاب‌آوری حاصل مشارکت آگاهانه مردم در حوادث طبیعی و انسان‌ساز

وی ادامه داد: دستگاه‌های متولی نیز باید در آموزش‌های جامعه‌محور خود، نقش مردم را تبیین کنند و این تصور را که شما نباید هیچ کاری کنید چون دستگاه‌های امدادی و خدماتی هستند، باید از فرهنگ جامعه پاک شود.

مقدم با اشاره به 72 ساعت طلایی اولیه در زمان بروز حوادث طبیعی اذعان کرد: در چنین شرایطی تنها کسانی که می‌توانند تا پیش از رسیدن نیروهای امدادی و عملیاتی به افراد آسیب‌دیده کمک کنند، همانانی هستند که در منطقه حضور دارند و می‌توانند با اقدامات اولیه خود موجب حیات بخشیدن به کسانی شوند که دچار آسیب شده‌اند.

وی تصریح کرد: تجربه ثابت کرده، فقدان آگاهی مردم در حین حادثه و فرآیند مقابله موجب شده، افراد آسیب‌دیده به دلیل ناآگاهی مردمی که به یاری آنان شتافته‌اند، موجب تشدید مشکل جسمی و حتی آسیب‌های نخاعی آنان شده‌اند.

دبیر شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان با اشاره به نقش اطلاعرسانی و آگاهی مردم در ایمنسازی جامعه افزود: بالاترین نقش مدیریت بحران، آموزش مردم برای مشارکت آگاهانه است و چنانچه در زمان اولیه حادثه تمام اتفاقات توسط مردم آموزشدیده با استفاده از منابع محلی مدیریت شود، بخش مهمی از دغدغه جوامع در آن موعد رفع میشود.

سجادی با تاکید بر اهمیت موضوع پیشگیری در چرخه مدیریت بحران تصریح کرد: سرمایهگذاری در بخش پیشگیری هرگز هزینه نیست و تا سه برابر نسبت به پاسخ آورده داردو همین موضوع لزوم سرمایهگذاری در این بخش را دوچندان میسازد.

وی در ادامه با اشاره به زلزله به عنوان مهمترین مخاطره طبیعی در استان اضافه کرد: با وجود برنامههای متعدد آموزشی، هنوز جامعه ما برای مواجهه با این پدیده طبیعی نیست و رفتار ما در لحظات اولیه وقوع این پدیده طبیعی سراسیمه و توام با هیجان است.

سجادی ادامه داد: مردم به عنوان سرمایههای ارزشمند اجتماعی، به خوبی قادر هستند تا در ارتباط با مسائلی که حیات آنها را متاثر میسازد، تصمیمسازی کنند که دامنه این مشارکتهای درونزا، مراحل پیش تا پس از بحران را در بر میگیرد.

وی ادامه داد: ظرفیتسازی، ایجاد و تقویت حس اعتماد و شکلگیری شبکه گستردهای از روابط همکاری اجتماعی در فرآیند مدیریت بحران، علاوه بر دوام و پاسخدهی مناسب به مطالبات، موجب کاهش هزینهها میشود.


بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : حسینی
  • بازدید : 602
  • نظرات : 0
  • کد خبر : 447

نظرات این مطلب :


نام شما
ایمیل شما


سوال : دو منهای یـک؟ ( جواب بصورت عدد نوشته شود )
پاسخ :*

حدیث روز

امام باقر (ع) می فرماید : به مردم بگوييد بهتر از آن چيزى كه می خواهيد به شما بگويند.

آرشیو

پیوندها

آمار

آمار بازدید
بازدید امروز: 4
بازدید دیروز: 307
بازدید ماه:415
بازدید سال:5772
بازدید کل:8780297