عضویت    ورود
ورود به سایت
» » تاب‌آوری و مسئولیت پذیری مردم در برابر حوادث باید تقویت شود

مدیر کل مدیریت بحران استان گلستان:

تاب‌آوری و مسئولیت پذیری مردم در برابر حوادث باید تقویت شود

تاب‌آوری و مسئولیت پذیری مردم در برابر حوادث باید تقویت شود

مدیر کل مدیریت بحران استان گلستان گفت: باید جامعه رابه سمت توانمندی و تاب‌آوری سوق دهیم تا در شرایط اضطراری و بحرانی مردم همراه و یاور دستگاه‌های امدادی و عملیاتی باشند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مدیریت بحران استان گلستان، "صادق‌علی مقدم" در جلسه آموزشی مقابله با حریق برای دهیاران استان گلستان در محل این اداره کل اظهار کرد: ساختارهای موجود باید مردم را برای مشارکت و حرکت‌های جامعه‌محور تشویق کنند و نگاه آنان را به سمت مشارکت فعالانه سوق دهند

وی تصریح کرد: با ایجاد برخی ساختارها، عملکردها و تزریق نگاه نادرست به جامعه، مردم منفعل شده و مسئولیت اجتماعی از آنان گرفته شده است.

 مقدم خاطرنشان کرد: بیش از 95 درصد از خانواده‌ها یک کپسول پنج کیلویی اطفای حریق ندارند و حدود 90 درصد جامعه هنوز کمک‌های اولیه را بلد نیستند که این وضعیت برای جامعه در مقابل حادثه احتمالی خطرناک است.

وی با اشاره به تاثیرات حوادث بر بخش‌های مختلف جامعه اذعان کرد: این که در حوادث بزرگی همچون زلزله انتظار داشته باشیم که نیروهای امدادی و خدماتی همچون هلال احمر، فوریت‌های پزشکی و یا آتش‌نشانی در همان ساعات اولیه حاضر باشند و مشکلات را مرتفع سازند امری بعید و تصور درستی نیست.

دبیر شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان متذکر یادآور شد: این در حالی است که در حوادث بزرگی همچون زلزله، اولین افراد در محل حادثه خود مردم هستند و چنانچه آنان از آموزش کافی برخوردار نباشند، ممکن است در نجات بخشیدن دیگران حتی اثرات سویی را بر جامعه آسیب‌دیده تحمیل کنند.

مقدم  ادامه داد: در زلزله‌های چند سال گذشته به دلیل فقدان مشارکت مردم و نبود آموزش کافی وضعیت اسف‌باری روی داده در حالی که در زلزله‌های مشابه دنیا تلفات حتی به عدد یک دست هم نمی‌رسد.

 وی خاطرنشان کرد: نقش مردم نافی نقش دولت نیست و نقش دولت نیز هرگز نافی نقش و اثرگذاری مردم نیست بلکه به نوعی این دو مکمل یکدیگر هستند و می‌توانند در کنار یکدیگر توانمندی و کارآیی فرآیند مقابله را افزایش دهند.

مقدم با اشاره به تاثیر اقدامات بشری در ایجاد بحران‌های محیطی و طبیعی اذعان کرد: از جمله این اقدامات نادرست مسدود کردن زهکش اصلی روستاها است که حتی موجب شده تا حفره‌ای در منطقه روستایی ایجاد شود واین جامعه را تحت تاثیر خود قرار دهد و نگران کند.

وی ادامه داد: باید پذیرفت برخی غفلت‌های کوچک فاجعه‌های بزرگی را رقم می‌زند که حتی ممکن است نه یک منطقه رابلکه کشور را هم تحت تاثیر خود قرار دهد.

مدیر کل مدیریت بحران استان گلستان با اشاره به حادثه حریق پلاسکو و زنده‌داشت یاد و خاطر آتش‌نشانان شهید و هموطنان از دست رفته در این حادثه بیان کرد: پلاسکو تلنگری بود که نشان داد چقدر در حادثه‌ها آسیب‌پذیر هستیم، در حالی که همه امکانات تهران بزرگ برای جمع کردن این حادثه به کار گرفته شد، کل عملیات بیش از 10 روز طول کشید.

مقدم یادآور شد: باید از توان و مشارکت مردم بهره برد و زمانی این کمک کارآمد است که هدایت شده و مبتنی بر روش‌های درست باشد و چنانچه اینگونه نباشد آسیب‌ها را دوچندان می‌سازد.

وی متذکر شد: همیشه حادثه‌ها به ما آسب نمی‌زند بلکه علاوه بر شدت حادثه عکس‌العمل در برابر این حوادث است که آسیب‌ها را دوچندان می‌سازد.

مقدم با اشاره به استقرار 33 کانکس در روستاهای گلستان اذعان کرد: این کار نتایج بسیار خوبی داشت و حتی در برخی حوادث همچون حریق در عرصه‌های منابع طبیعی بسیار کارآمد بود.

وی خاطرنشان کرد: تلاش خواهیم کرد تا این تعداد کانکس‌ها را بسط دهیم و در فاز دوم از آموزش برای توانمندسازی دهیاران و شوراهای اسلامی جهت افزایش توان جامعه روستایی استان بهره گیریم.

در ادامه جلسه برخی از دهیاران موضوعاتی در زمینه مدیریت بحران روستایی ارائه کردند که مدیر کل مدیریت بحران استان به آنها پاسخ داد و بر برنامه‌ریزی برای حل این مشکلات تاکید کردئ.

جلسه آموزشی دهیاران استان با محور اطفای حریق، به همت دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری گلستان در محل اداره کل مدیریت بحران استان تشکیل شد و شرکت کنندگان دوره به شکل تئوری و عملی با این مقوله آشنا شدند.  


بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : حسینی
  • بازدید : 728
  • نظرات : 0
  • کد خبر : 414

نظرات این مطلب :


نام شما
ایمیل شما


سوال : سـه منهای ســه ؟ ( جواب بصورت عدد نوشته شود )
پاسخ :*

حدیث روز

پیامبر اکرم (ص) می فرماید : نماز نور چشم مومن است.

آرشیو

پیوندها

آمار

آمار بازدید
بازدید امروز: 4
بازدید دیروز: 15
بازدید ماه:4
بازدید سال:5361
بازدید کل:8779886