عضویت    ورود
ورود به سایت
» » پیامد زیانبار استفاده از تشکل‎های غیر تخصصی در کنترل کیفیت مصالح گلستان

مدیر کل مدیریت بحران گلستان هشدار داد:

پیامد زیانبار استفاده از تشکل‎های غیر تخصصی در کنترل کیفیت مصالح گلستان

پیامد زیانبار استفاده از تشکل‎های غیر تخصصی در کنترل کیفیت مصالح گلستان

مدير كل مديريت بحران استان گلستان گفت: استفاده از تشکل‎های غیرتخصصی برای کنترل کیفیت به ویژه در مصالح پایه معدنی استان، پیامد‎های زیان‎باری را در پی خواهد داشت.

صادق‎علی مقدم امروز در گفت‎وگویی خبری افزود: بهره‎گیری از فارغ‎التحصیلان صاحب صلاحیت در پروسه کنترل و نظارت فنی مواد معدنی و کیفیت مصالح ساختمانی به عنوان یک ضرورت الزامی است.

 وی خاطرنشان کرد: باید برای مردم به زبان ساده و گویا مطرح کرد که ساختمان استاندارد چگونه است و چه ویژگی‌هایی دارد تا در این زمینه فرهنگ‌سازی شود.

مقدم استفاده از مصالح بی‌کیفیت در ساخت ‌و سازها را موجب به خطر افتادن امنیت جانی ساکنان آنان برشمرد و تصريح كرد: استاندارد مي‎تواند با نظارت مستمر بر اين‎گونه مصالح از فاجعه انساني در حوادثي طبيعي همچون زلزله جلوگيري كند. 

وی به حادثه زلزله چند سال پیش در ورزقان آذربایجان شرقی اشاره کرد و اذعان کرد: متاسفانه فقدان رعایت استفاده از مصالح استاندارد در بسیاری از ساخت و سازها موجب شده بود که با وقوع زلزله، بیمارستان تازه‎ساز این منطقه تخریب و از دور انتفاع خارج شود.

*رعایت استانداردها تضمین کننده ایمنی درمدیریت بحران است

دبیر شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان با اشاره به اهمیت جایگاه استاندارد در ایمن‎سازی جامعه بیان کرد: نقش استانداردها به عنوان تضمین کننده ایمنی و کاهش آسیب‎پذیری در مدیریت بحران حیاتی و ضروری است.

مقدم یادآور شد: نمونه روشن این ضرورت در برآيند كاربرد مصالح استاندارد براي سازه‎هاي تجاري و مسكوني شهري و روستايي با هدف ايمن‎سازي شهروندان در برابر بلاياي طبيعي  است.

وی خاطرنشان کرد: بسياري از خسارت‎هاي سازه‎اي در زلزله‎هاي كشور ناشي از كاربرد مصالح غير استاندارد و فاقد ويژگي‎هاي فني است.

به گفته مقدم: تجربيات بين‎المللي و داخلي نشان مي‎دهد كه علاوه بر رعايت اصول صحيح شهرسازي مي‎توان با يادگيري و رعايت نكات ايمني، آسيب‎هاي ناشي از وقوع حوادث طبيعي را تا حد بسياري كاهش داد.

وی ادامه داد: در سال‎هاي اخير نظارت استاندارد بر مصالح ساختماني، كيفيت مصالح استان را افزايش داده است، هر چند این روند باید با بهره‎گیری از متخصصان صاحب صلاحیت ادامه یابد و تقویت شود.

این مسئول گلستانی با تاكيد بر ترويج فرهنگ استاندارد و آموزش افزود: ترويج فرهنگ استاندارد و آشنايي مردم با جايگاه آن براي واقف شدن به اهميت آن ضروري است .

مقدم با اشاره به اهميت جايگاه بخش خصوصي در استاندارد اذعان داشت: با تقويت بخش خصوصي و آموزش‌هاي مرتبط به آنان مي‌توان از اين ظرفيت بالقوه براي پيشبرد برنامه‌هاي استاندارد بهره‎مند شد.

*افزایش کیفیت مصالح استان طی سال‎های اخیر

وی يادآور شد: نظارت قوي استاندارد بر بخش‎هاي مختلف توليدي و فني مي‎تواند علاوه بر افزايش كيفيت محصولات، دغدغه شهروندان را نيز در زمينه ايمني بر طرف سازد.

مقدم با اشاره به اهميت جايگاه مصالح ساختمان در حفظ ايمني شهروندان خاطرنشان كرد:  ماده هشت قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران در بند 9 تاكيد كرده که باید در ساختمان‌ها از مصالح استاندارد استفاده شود و  این مهم مربوط به جزء، جزء ساختمان است که ارزیابی رعایت قانون در حال پیگیری است.

وی متذكر شد: باید به این ماده قانونی توجه داشت و ساز و کارها را مشخص کرد تا واحدهای مسکونی استان بر اساس استاندارد بنا شوند.

دبیر شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان با ابراز نگرانی از ساخت و‎ سازهای غیر استاندارد در ساخت‎گاه‎های مسئله دار به ویژه در روستای زیارت گرگان تصریح کرد: اين روستا با توجه به ساخت و سازهاي غير اصولی و در زمان بارش‎های رگباری به طور جدي مورد تهدید قرار می گیرد.

مقدم خاطرنشان کرد: رعایت نشدن استاندارد‎های لازم در روند ساخت‎ و ‎ساز در برخی از مناطق استان طی سال‎های گذشته، اکنون این مناطق را به نقاطی پر خطر و آسیب‎پذیر مبدل کرده است.


بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : حسینی
  • بازدید : 16115
  • نظرات : 0
  • کد خبر : 298

نظرات این مطلب :


نام شما
ایمیل شما


سوال : سـه بعلاوه ســه ؟ ( جواب بصورت عدد نوشته شود )
پاسخ :*

حدیث روز

امام باقر (ع) می فرماید : هيچ بنده اى عالم نباشد تا اين كه به بالا دست خود حسد نبرد و زير دست خود را خوار نشمارد.

آرشیو

پیوندها

آمار

آمار بازدید
بازدید امروز: 161
بازدید دیروز: 307
بازدید ماه:572
بازدید سال:5929
بازدید کل:8780454