عضویت    ورود
ورود به سایت
» » ریزگردها در گلستان

گزارش خبری

ریزگردها در گلستان

ریزگردها در گلستان

چند ماه قبل وقتی گزارش هشدار تهدید ریزگردها از جانب مدیرکل مدیریت بحران گلستان توسط این پایگاه خبری انتشار یافت، شاید بسیاری این خبر را چندان جدی نمی‎گرفتند، اما اکنون ریزگردها در گمیشان جولان می‎دهند 

به گزارش  پایگاه اطلاع‎رسانی مدیریت بحران  از گلستان، اکنون ریزگردها هم به مجموعه حوادث این استان شمالی اضافه شده و نه تنها از یک جهت بلکه گلستان از سمت دو کشور عراق و ترکمنستان در معرض ریزگردهایی است که شرایط زندگی را برای ساکنان برخی نقاط استان دشوار ساخته است.

فرماندار شهرستان گمیشان با اشاره به ورود ریزگردها از ماه اخیر به این شهرستان ترکمن‎نشین گفت: متاسفانه ریزگردها از ترکمنستان وارد این منطقه شده‎اند و شرایط زیست محیطی منطقه را غیرقابل تحمل کرده‎اند.

 امانگلدی ضمیر در گفت‎و‎گو با این پایگاه خبری در گرگان اظهار کرد: چنانچه در شرایط کنونی برای پیشگیری و دفع این پدیده ناهنجار زیست‎محیطی تدبیری نشود، در آینده نزدیک، مشکلی همچون اهواز در این شهرستان و شهرستان‎های مجاور روی خواهد داد.

 وی با بیان این نکته که با توجه به کاهش میزان بارندگی و افزایش دما، شرایط اقلیمی کشور تغییر کرده است، افزود: عوامل طبیعی، انسان‌ساز و ترکیبی عوامل تشکیل دهنده مخاطرات طبیعی به ویژه در زمینه خشکسالی هستند.

*ترکمنستان منشا ریزگردها در گمیشان

ضمیر تصریح کرد: به سبب شرایط اقلیمی و جغرافیایی منطقه، گمیشان این قابلیت بالقوه را دارد که در صورت فقدان برنامه‎ریزی مناسب بیش از پیش در معرض ریزگردهایی قرار گیرد که از صحرای «قره قوم» ترکمنستان به این منطقه سرایت می‎کند.

وی تصریح کرد: از تاثیرات این ریزگردها می‎توان به خشک شدن تالاب‎ منطقه، نابودی صنعت کشاورزی و آلودگی زیست ‎محیطی شهرستان اشاره کرد.

همچنین مدیر کل مدیریت بحران استان گلستان با اشاره به بیان تهدید ریزگردها از جانب وی طی چند ماه گذشته اذعان کرد: این شرایط ناگوار، محصول تبعات تغییرات اقلیمی و کاهش بارش سالانه در استان است که اندک ‎اندک به اشکال گوناگون رخ‎نمایی می‎کند.

 صادق‎علی مقدم در گفت‎وگویی خبری در گرگان خاطرنشان کرد: اکنون ریزگرد هم به جمع حوادث طبیعی گلستان اضافه شده و شهرهای هم‎مرز با ترکمنستان و شرق گلستان را تحت تاثیر خود قرار داده است.

وی ادامه داد: موضوع ریزگردها جدی است و باید از تجربیات استان‎هایی که این پدیده را بیش از این تجربه کرده‎اند برای مواجهه با آن بهره برد، هر چند اعتقاد دارم کنترل شرایط فعلی، نیازمند برنامه‎ریزی در حوزه پیشگیری است و می‎توان با تدابیری سریع اما نتایجی درازمدت همچون ایجاد پوشش گیاهی، تا حدودی این وضعیت را کنترل کرد.

*باید برای مقابله با ریزگردها تدابیری عاجل اتخاذ کرد

مقدم با اشاره به مناطق در خطر ریزگردها در گلستان افزود: بیشتر مناطق بیابانی استان در بخش ترکمن‎نشین قرار دارد که می‎توان از جمله این مناطق به حوزه شهرستان گمیشان و دیگر شهرستان‎های هم‎مرز با ترکمنستان اشاره کرد.

وی یادآور شد: به نظر می‎رسد، تبعات ریزگردهای احتمالی، علاوه بر محیط زیست، ساختار کشاورزی و معیشت این مناطق محروم را تحت تاثیر قرار داده و آن را دستخوش دگرگونی سازد.

دبیر شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان متذکر شد: عوامل طبیعی و انسانی متعددی همچون کاهش بارندگی و رطوبت نسبی هوا، کمبود پوشش گیاهی و استفاده نادرست از منابع آبی در ایجاد خشک‎سالی و ایجاد ریزگردها موثر هستند. 

مقدم با تاکید بر نقش منابع طبیعی را به عنوان یک دستگاه محوری در این فرآیند برشمرد و تصریح کرد: ایجاد دامنه و کمربند سبز در این مناطق از جمله برنامه‎هایی است که می‎تواند توسط این دستگاه عملیاتی مورد توجه قرار گیرد.

*بررسی موضوع ریزگردها در کارگروه تخصصی مخاطرات زیست محیطی

مقدم یادآور شد: در کارگروه تخصصی مخاطرات  زیست محیطی مدیریت بحران استان نیز باید به این موضوع به شکل جدی  پرداخته شود تا بتوان با ارائه برنامه و راهکارهای بلندمدت و کوتاه‎مدت، انجام مطالعات در خصوص پوشش گیاهی،‌ انجام مطالعات در خصوص باروری ابرها و‌ انتقال آب و شناسایی عوامل تشدید کننده، مسیرهای موجود  برای پیشگیری از این فاجعه زیست‎محیطی در استان مورد بحث و تبادل نظر قرار داد.

  به نظر می‎رسد، گلستان که تقریبا بیشترین حوادث طبیعی را در کشور یدک می‎کشد، با پدیده ویران‎گر ریزگردها نیز باید دست و پنجه نرم کند و بهتر است مسئولان استان با جدی گرفتن موضوع،  قبل از فراگیر شدن این وضعیت در دیگر نقاط این استان شمالی، چاره‎ای عاجل برای پیشگیری با آن تمهید کنند.


بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : حسینی
  • بازدید : 5329
  • نظرات : 0
  • کد خبر : 244

نظرات این مطلب :


نام شما
ایمیل شما


سوال : ده بعلاوه دوازده ؟ ( جواب بصورت عدد نوشته شود )
پاسخ :*

حدیث روز

پیامبر اکرم (ص) می فرماید : بهترين كارها در نزد خدا نماز به وقت است ، آنگاه نيكي به پدر و مادر ، آنگاه جنگ در راه خدا

آرشیو

پیوندها

آمار

آمار بازدید
بازدید امروز: 136
بازدید دیروز: 28
بازدید ماه:5847
بازدید سال:78016
بازدید کل:8774493