عضویت    ورود
ورود به سایت
» » زنگ خطر جدی ریزگردها در گلستان

گزارش خبری، تحلیلی

زنگ خطر جدی ریزگردها در گلستان

اگر چه این روزها کشور نظاره‎گر سرانجام غم‎انگیز خشکسالی و طوفان ریزگردها در منطقه گرم و مرطوب جنوب است، اما شاید خبر بد آن باشد که گلستان نیز در آستانه تجربه چنین شرایط هولناکی است.

به گزارش پایگاه اطلاع‎رسانی مدیریت بحران استان، گلستان با دارا بودن شرایط اقلیمی خشک و نیمه‎ خشک و بیابان‎های وسیع در منطقه ترکمن‎نشین و همسایگی با کشوری که سه چهارم آن را  بیابان بزرگی همچون «قره‎قوم» اشغال کرده، مستعد اتفاقی است که اکنون در اهواز رخ‎نمایی می‎کند.

تغییراقلیم و تجربه خشکسالی طی سال‎های اخیر و فاجعه کاهش بارش در این منطقه ترکمن‎نشین، نسبت به سال‎های گذشته، شرایط مساعدی را برای ایجاد اقلیمی خشک توام با بارش شن‎های بیابانی مهیا ساخته است.

*پدیده ریزگردها در گلستان نیازمند توجه به حوزه پیشگیری است

این موضوع جدی است، تا بدان‎جا که مدیر کل مدیریت بحران استان آن را پدیده طبیعی جدید گلستان ارزیابی می‎کند و معتقد است اگر به این موضوع به ویژه در حوزه پیشگیری توجه نشود، طبیعت روی نامهربان دیگرش را به گلستانی‎ها به‎ ویژه در شهرستان گمیشان نشان خواهد داد.

صادق‎علی مقدم در گفت‎وگویی خبری اظهار کرد: این شرایط ناگوار، محصول تبعات تغییرات اقلیمی و کاهش بارش سالانه در استان است که اندک‎اندک به اشکال گوناگون رخ‎نمایی می‎کند.

وی خاطرنشان کرد: کنترل شرایط فعلی، نیازمند برنامه‎ریزی در حوزه پیشگیری است و می‎توان با تدابیری سریع اما نتایجی درازمدت همچون ایجاد پوشش گیاهی، تا حدودی این وضعیت را کنترل کرد.

*ایجاد پوشش گیاهی وکمربند سبز راهکاری مناسب برای کنترل ریزگردها

مقدم با اشاره به مناطق در خطر ریزگردها در گلستان افزود: بیشتر مناطق بیابانی استان در بخش ترکمن‎نشین قرار دارد که می‎توان از جمله این مناطق به حوزه شهرستان گمیشان و دیگر شهرستان‎های هم‎مرز با ترکمنستان اشاره کرد.

 وی یادآور شد: به نظر می‎رسد، تبعات ریزگردهای احتمالی، علاوه بر محیط زیست، ساختار کشاورزی و معیشت این مناطق محروم را تحت تاثیر قرار داده و آن را دستخوش دگرگونی سازد.

دبیر شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان متذکر شد: عوامل طبیعی و انسانی متعددی همچون کاهش بارندگی و رطوبت نسبی هوا، کمبود پوشش گیاهی و استفاده نادرست از منابع آبی در ایجاد خشک‎سالی و ایجاد ریزگردها موثر هستند.  

مقدم با تاکید بر نقش منابع طبیعی را به عنوان یک دستگاه محوری در این فرآیند برشمرد و تصریح کرد: ایجاد دامنه و کمربند سبز در این مناطق از جمله برنامه‎هایی است که می‎تواند توسط این دستگاه عملیاتی مورد توجه قرار گیرد.

*بررسی موضوع ریزگردها در کارگروه تخصصی مخاطرات زیست محیطی

مقدم یادآور شد: در کارگروه تخصصی مخاطرات  زیست محیطی مدیریت بحران استان نیز باید به این موضوع پرداخته شود تا بتوان با ارائه برنامه و راهکارهای بلندمدت و کوتاه‎مدت، انجام مطالعات در خصوص پوشش گیاهی،‌ انجام مطالعات در خصوص باروری ابرها و‌ انتقال آب و شناسایی عوامل تشدید کننده، مسیرهای موجود  برای پیشگیری از این فاجعه زیست‎محیطی در استان مورد بحث و تبادل نظر قرار داد.

همچنین فرماندار شهرستان گمیشان با اشاره به تهدید جدی ریزگردها در این شهرستان ترکمن‎نشین گفت: اگر در وضعیت فعلی برای پیشگیری از این پدیده ناهنجار زیست‎محیطی تدبیری نشود در آینده نزدیک، مشکلی همچون اهواز در این شهرستان و شهرستانهای مجاور تجربه خواهیم کرد.

امانگلدی ضمیر در گفت‎و‎گویی خبری اذعان کرد: در شریاط کنونی نیز با توجه به نوع شغل مردم این منطقه که اکثرا دامدار و کشاورز هستند، در تامین آب شرب برای مردم  تامین آب برای دام با مشکل مواجه هستیم.

ی با بیان اینکه با توجه به کاهش میزان بارندگی و افزایش دما، شرایط اقلیمی کشور تغییر کرده است، افزود: عوامل طبیعی، انسان‌ساز و ترکیبی عوامل تشکیل دهنده مخاطرات طبیعی به ویژه در زمینه خشکالی هستند.

*بیابان قره‎قوم در ترکمنستان منشا ریزگردهای احتمالی در گلستان

ضمیر تصریح کرد: به سبب شرایط اقلیمی و جغرافیایی منطقه گمیشان این قابلیت بالقوه را دارد که در صورت فقدان برنامه‎ریزی مناسب در معرض خطر ریزگردهایی قرار گیرد که از صحرای «قره قوم» ترکمنستان به این منطقه سرایت کند.

وی تصریح کرد: از تاثیرات این ریزگردها می‎توان به نابودی صنعت کشاورزی و آلودگی زیست محیطی شهرستان اشاره کرد.

 به نظر می‎رسد، گلستان که تقریبا بیشترین حوادث طبیعی را در کشور یدک می‎کشد، با پدیده ویران‎گر ریزگردها نیز باید دست و پنجه نرم کند و بهتر است مسئولان استان با جدی گرفتن موضوع،  قبل از فراگیر شدن این وضعیت، چاره‎ای مناسب برای پیشگیری با آن تمهید کنند.


بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : حسینی
  • بازدید : 1687
  • نظرات : 0
  • کد خبر : 191

نظرات این مطلب :


نام شما
ایمیل شما


سوال : سـه بعلاوه ســه ؟ ( جواب بصورت عدد نوشته شود )
پاسخ :*

حدیث روز

پیامبر اکرم (ص) می فرماید : نماز نور چشم مومن است.

آرشیو

پیوندها

آمار

آمار بازدید
بازدید امروز: 307
بازدید دیروز: 19
بازدید ماه:411
بازدید سال:5768
بازدید کل:8780293