عضویت    ورود
ورود به سایت
» » شکوفه‎های بهاری گلستان در حصار هفته سرد وبارانی

گزارش خبری، تحلیلی

شکوفه‎های بهاری گلستان در حصار هفته سرد وبارانی

شکوفه‎های بهاری گلستان در حصار هفته سرد وبارانی

چند روز هوای گرم بهاری در گلستان، آن هم در ماه بهمن، شکوفه‎های سپید درختان آلوچه این ملک را رویاند، هرچند سرما وباران این هفته، پایان خوش‎باوری درختان این دیار خواهد بود.

به گزارش پایگاه اطلاع‎رسانی مدیریت بحران گلستان، اگر چه تماشای شکوفه آن هم در اواسط زمستان، زیبایی خاص خود را دارد، اما این طبیعت سرد بی‎رحم‎تر از آن است که به شکوفه‎ای فریفته شود، بساط سرما همچنان در دیار سبز گلستان برقرار است و این شکوفه‎ها نیز سرانجامی ناتمام خواهند داشت.

خبرها حاکی از بارش دوباره باران و  کاهش دمای این استان شمالی است، خبری هر چند خوشایند برای مردمان این دیار، اما نگران کننده برای شکوفه‎های زودرس، چرا که رویای شکفتن زودهنگام، چون حرف نابهنگام، پایانی خوش نخواهند داشت.

*بارندگی های اخیر گلستان بارش زودرس بهاری است

مدیر کل هواشناسی استان گلستان با اشاره به نوسانات جوی در استان گفت: بارندگی‎های اخیر استان در ماه اخیر را می‎توان سلسله بارش‎های زودرس پیش بهاری نامید  که در دمای نه چندان کم می‎بارد.

سید جواد رضوی در گفت‎و‎گویی خبری در گرگان اظهار کرد: این بارندگی‎ها سطحی است و خاصیت جذب و ذخیره را ندارد و بیشتر به کار کشاورزان به ویژه گندم‎کاران این دیار  می‎آید.

وی افزود: بهترین شرایط برای ذخیره آب در استان بارش نزولات جوی به ویژه برف در ارتفاعات و سطح دشت است که قابلیت ذخیره شدن و غنی‎سازی منابع زیرزمینی آبی را دارا است.

*کاهش 28 درصدی بارش در گلستان نسبت به زمستان سال گذشته 

رضوی با اشاره به کاهش بارندگی زمستان سال جاری نسبت به سال گذشته متذکرشد: متاسفانه این وضعیت در برخی شهرستان‎ها نگران کننده است و با خشکسالی دست و پنجه نرم می‎کند.

وی اذعان کرد: در مجموعه استان شاهد کاهش 28 درصدی بارش هستیم که سهم شهرستان ترکمن، کاهش50 درصدی و شهرستان گرگان نیز کاهش 28 درصدی بارش است.

این مسئول گلستانی با اشاره به بارانی که اواخر هفته گذشته در استان آغاز شده، اضافه کرد: این بارندگی تا پایان روز یکشنبه این هفته ادامه خواهد یافت و روزهای دوشنبه وسه شنبه گلستان هوایی آفتابی و نیمه ابری را تجربه خواهند کرد.

*ورود موج سرما و بارش به گلستان از چهارشنبه هفته جاری

 رضوی بیان  کرد: بر اساس اطلاعات دریافتی، انتظار می‎رود از روز چهارشنبه این هفته شاهد جو پرفشاری در استان باشیم که به دنبال خود کاهش دما و بارندگی باران و برف را به همراه خواهند داشت.

وی خاطرنشان کرد: با استقرار این جو پرفشار تا اوایل هفته آینده، بارش متناوب باران، در سطح دشت و بارش برف، در نقاط کوهستانی و مرتفع استان دور از انتظار نیست.

رضوی یادآور شد: گستره این بارندگی‎ها تقریبا در تمامی نقاط استان خواهد بود و انتظار می‎رود، بارش خوبی را در این بازه زمانی شاهد باشیم.

وی اضافه کرد: دمای کنونی استان بین هشت تا پنج درجه سانتی‎گراد است که انتظار می‎رود با تغییرات جوی محتمل، دمای هوای استان از روز چهارشنبه کاهش دمای بیشتری را تجربه کند.

*پیشگیری بهترین راهکار برای مقابله با خشکسالی

مدیر کل هواشناسی استان گلستان ادامه داد: با توجه به وضعیت نامناسب کمبود آب و خطر خشکسالی در استان، بارش‎هایی از این دست می‎تواند نقش مثبتی در کاهش تنش آبی استان ایفاء کند.

رضوی  یادآور شد: براساس آمار موجود  متاسفانه آلوده شدن آب‎ها  چه سطحی و چه زیرزمینی درحال افزایش است و با توجه به مصرف بی‎رویه آب و کاهش بارش و خشکسالی در نتیجه کاهش ذخایر زیر زمینی و سطحی آب، اصولاٌ آب اضافی برای توسعه وجود ندارد.  

وی با تاکید بر شیوه‎های مقابه با بحران كم‎آبی و مشكلات ناشی ازآن بیان کرد: اصلاح الگوی كشت استان  با توجه به نیاز آبی محصولات، فقدان مبادرت به عمیق کردن چاه های موجود،اعطای وام بلاعوض در ازای عدم بهره‎برداری از چاه‎های موجود وترویج فرهنگ صرفه‎جویی در مصرف آب در صدا و سیما و آموزش روش‎های صرفه‎جویی از جمله استفاده ازروش‎های نوین آبیاری است.


بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : حسینی
  • بازدید : 1518
  • نظرات : 0
  • کد خبر : 189

نظرات این مطلب :


نام شما
ایمیل شما


سوال : پنج بعلاوه شـش؟ ( جواب بصورت عدد نوشته شود )
پاسخ :*

حدیث روز

امام باقر (ع) می فرماید : دانشمندى كه از علمش استفاده شود ، از هفتاد هزار عابد بهتر است.

آرشیو

پیوندها

آمار

آمار بازدید
بازدید امروز: 22
بازدید دیروز: 164
بازدید ماه:597
بازدید سال:5954
بازدید کل:8780479