عضویت    ورود
ورود به سایت
» » اولین بارش زمستانه باران در گلستان

گزارش توصیفی، تحلیلی پایگاه اطلاع رسانی مدیریت بحران استان گلستان

اولین بارش زمستانه باران در گلستان

اولین بارش زمستانه باران در گلستان

پس از مدت‎ها که آسمان بارن را از این ملک شمالی دریغ کرده بود، از بامداد صبح امروز بارش مناسب باران بر خاک تفتیده این سرزمین فروریخت، تا خاک تشنه این دیار، سیراب اولین باران زمستانه شود.

  اگر چه از ابتدای زمستان سال جاری، گلستان شاهد کاهش دما و حتی بارش برف در ارتفاعات بود اما نباریدن باران طی این مدت، بر دامنه نگرانی مردم این دیار افزوده بود.

شاید این باران بیش از هر کسی، کشاورزان گند‎م‎کار گلستانی را خوشحال کرد، آنان که از مدت‎ها پیش منتظر باران بودند تا محصول سبزشان جانی دوباره یابد و دغدغه خشکسالی را حداقل تا مدتی از ذهنشان برهاند.

مدیر کل هواشناسی استان گلستان با تاکید بر اهمیت بارش باران برای این استان شمالی گفت: بارش بارانی که از بامداد امروز شبنه آغاز شده است تا بامداد فردا یکشنبه ادامه خواهد یافت.

تداوم بارندگی در گلستان تا فردا صبح

سید جواد رضوی در گفت‎و‎گویی خبری در گرگان اظهار کرد: گستره این بارندگی تقریبا در تمامی نقاط استان خواهد بود و انتظار می‎رود، بارش خوبی را در این بازه زمانی شاهد باشیم.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اوضاع جوی و اطلاعات موجود انتظار می‎رود از فردا تا پنج‎شنبه هفته جاری هوای استان صاف تا قسمتی نیمه ابری باشد که از روز پنج شنبه نیز با ورود سامانه ناپایدار، هوای استان دوباره شاهد کاهش دما و بارندگی باشد.

رضوی ادامه داد: با توجه به وضعیت نامناسب کمبود آب و خطر خشکسالی در استان، بارش‎هایی از این دست می‎تواند نقش مثبتی در کاهش تنش آبی استان ایفاء کند.

 رضوی با اشاره به پهنه بندی خشکسالی در گلستان طی دوره 12 ماهه منتهی به آذر 93 اذعان کرد: میانگین بارش پاییز در استان گلستان در سال 93 نسبت به دوره آماری، 18 درصد و نسبت به سال گذشته 25 درصد کاهش داشته است.

وی ادامه داد: پیش‎بینی فصلی بارش نشان می­دهد که مجموع بارش در دوره سه ماهه «بهمن، اسفند 1393 و فروردین 1394» در بخش غرب استان نرمال و در سایر نواحی استان نرمال تا کمتر از نرمال «بین 80 تا 90 درصد میانگین بلند مدت» خواهد بود.

افزایش آلودگی آب‎های سطحی و زیرزمینی در گلستان

مدیر کل هواشناسی استان گلستان اضافه کرد: طبق این پیش‎بینی در دوره سه ماهه «اسفند 93، فروردین و اردیبهشت 94» در نواحی شمال­ شرق استان نرمال تا کمتر از نرمال «بین 80 تا 90 درصد میانگین بلندمدت» و در سایر نواحی استان نرمال خواهد بود.

رضوی تصریح کرد: پیش‎بینی فصلی دما نشان می‎دهد، میانگین دما در دوره­ سه ماهه «بهمن، اسفند 93 و فروردین 94» در تمام نواحی استان نرمال تا بیشتر از نرمال «با افزایش بین 5/0 تا 5/1 درجه نسبت به میانگین بلند مدت» خواهد بود.

به گفته وی: در دوره­ سه ماهه «اسفند 93، فروردین و اردیبهشت 94» میانگین دما در تمام نواحی استان نرمال «با نوسان 5/0 درجه سانتی گراد نسبت به میانگین بلند مدت» خواهد بود.

رضوی یادآور شد: براساس آمار موجود  متاسفانه آلوده شدن آب ها  چه سطحی و چه زیرزمینی درحال افزایش است و با توجه به مصرف بی‎رویه آب و کاهش بارش و خشکسالی در نتیجه کاهش ذخایر زیر زمینی و سطحی آب، اصولاٌ آب اضافی برای توسعه وجود ندارد  

پیشگیری بهترین مسیر برای مقابله با خشکسالی

وی با تاکید بر شیوه‎های مقابه با بحران كم آبی و مشكلات ناشی ازآن بیان کرد: اصلاح الگوی كشت استان  با توجه به نیاز آبی محصولات، فقدان مبادرت به عمیق کردن چاه های موجود،اعطای وام بلاعوض در ازای عدم بهره‎برداری از چاه‎های موجود وترویج فرهنگ صرفه‎جویی در مصرف آب در صدا و سیما و آموزش روش‎های صرفه‎جویی از جمله استفاده ازروش‎های نوین آبیاری  است.

همچنین رئیس اداره مدیریت بحران و پدافند غیرعامل راه و شهرسازی استان گلستان گفت: از بامداد امروز برف در ارتفاعات استان از جمله «درازنو»، «توسکستان»، «خوش‎ییلاق» و «گلیداغ» جریان دارد.

حسین محبوبی در گفت‎و‎گویی خبری در گرگان اذعان کرد: با وجود بارش برف در مسیرهای مرتفع و کوهستانی، همه مسیرهایی استان بازار شرایط رفت‎و‎آمد عادی  در آن جریان دارد.

تمام مسیرهای عبوری گلستان باز است

وی خاطرنشان کرد: با توجه به بارش برف، از هنگام غروب با افزایش برودت هوا در استان، تردد در مسیرهای مرتفع و کوهستانی به دلیل یخ‎زدگی مشکل خواهند شد که این وضعیت ایجاب می‎کند، رانندگان  حتما در این مسیر به وسایل ایمنی و زنجیز چرخ مجهز باشند.

محبوبی ادامه داد: در محورهای یاد شده از عصر امروز عملیات نمک‎پاشی و شن‎پاشی آغاز می‎شود تا مسیر برای عبور و مرور مهیا شود تا رانندگان مشکلی از بابت تردد در این مسیر‎ها نداشته باشد.


بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : حسینی
  • بازدید : 1288
  • نظرات : 0
  • کد خبر : 180

نظرات این مطلب :


نام شما
ایمیل شما


سوال : سـه منهای ســه ؟ ( جواب بصورت عدد نوشته شود )
پاسخ :*

حدیث روز

پیامبر اکرم (ص) می فرماید : نماز نور چشم مومن است.

آرشیو

پیوندها

آمار

آمار بازدید
بازدید امروز: 61
بازدید دیروز: 15
بازدید ماه:61
بازدید سال:5418
بازدید کل:8779943