عضویت    ورود
ورود به سایت
» » ملخ‎هايي كه تابعيت ايراني ندارند


ملخ‎هايي كه تابعيت ايراني ندارند

ملخ‎هايي كه تابعيت ايراني ندارند

اگر از بين جاده‎هاي داشلي‎برون گنبد حركت كنيد، از دور گرد و غباري ديده مي‎شود كه فضاي جاده را غبارآلود كرده، اما زماني كه نزديك مي شويد، فوج فوج، ملخ مي‎بينيد، كه چون گردوغباري جاده را پوشانده است.

ملخ، و باز هم ملخ، آفتي كه هر ساله بخشي از مزارع شرق استان را تهديد مي‎كند، مشكلي كه براي كاهش خسارات آن طي اين سالها مي‎بايست تدابير عاجلي اتخاذ مي شد.

بدون شك موضوع ملخ، مبحث تازه‎اي نيست و هر ساله بخش بزرگي از مراتع و مزارع سبز در شرق گلستان با آن روبه‎رو هستند.

اگر چه نمي‎توان از برنامه‎هاي جهاد كشاورزي استان در اين حوزه بي‎تفاوت گذشت، اما تكرار اين تهديد و گسترش آن به دليل بروز خشكسالي، طي سال‎هاي اخير، نيازمند اتخاذ سياست و روش اصولي و علمي است.

حضور ملخ‎هاي مراكشي و ايتاليايي در مزارع شرق گلستان

مدير حفظ نباتات سازمان جهاد كشاورزي استان گلستان در گفت‎و‎گو با خبرنگار فارس با اشاره به به كانون اين ملخ‎‎ها اضافه كرد: محل اصلي و كانون اين آفت در كشور تركمنستان است اما به دليل آنكه منطقه‎اي كه آنان در اين كشور قرار دارند مرتع مي‎باشد آنان براي يافتن غذا به سمت گلستان كوچ مي‎كنند.

اسماعيل متكي تصريح كرد: مراوه‎تپه، شمال گنبد و آق‎قلا از مناطقي هستند كه به دليل نزديكي به اين كشور هر ساله مزارع كشاورزي آنان مورد تهديد اين آفت قرار مي‎گيرد.

وي با اشاره به شيوه‎هاي مقابله با ملخ مراكشي در طرح ارايه شده به كارگروه تخصصي خشكسالي، سرمازدگي، مخاطرات كشاورزي و منابع طبيعي استان گلستان افزود: در اين طرح هم مبارزه شيميايي و هم مقابله بيولوژيكي پيش‎بيني شده است.

به گفته متكي: در عمليات مقابله با اين آفت، شيوه متداول عمدتا ۷۰درصد شيميايي و ۳۰ درصد به طرز بيولوژيكي است.

وي با اشاره به نوع ملخ‎هاي منطقه متذكر شد: غالبا ملخ‎هاي مراكشي و ايتاليايي دو نوع ملخي هستند كه از سال‎هاي گذشته و از طريق مسير كشورهاي مجاور وارد كشور شده‎اند و طي بازه زماني مشخص جايگزين يك‎ديگر مي‎شوند.

متكي ادامه داد: درطرح جامع تهيه شده سعي شده علاوه بر نوسازي ناوگان و تجهيزات واحد سم‎پاشي، روش بيولوژيك به شكل ويژه‎اي مورد توجه قرار گيرد.

وي با اشاره به نحوه مبارزه بيولوژيكي متذكر شد: در اين روش با ايجاد حوضچه‎هاي آبگير در مزارع، موجب جذب سارهاي گلوقرمز مي‎شويم كه دشمن اصلي اين ملخ‎ها محسوب مي‎شوند.

مدير حفظ نباتات سازمان جهاد كشاورزي استان گلستان يادآور شد: علاوه بر اين نوع مبارزه ازسال‎هاي گذشته سعي كرديم با توجه به مناسبات دوستي با كشور تركمنستان زمينه را براي امحاء كانون‎هاي اين نوع ملخ فراهم سازيم كه تاكنون مذاكرات نتيجه‎ي خاصي در‎پي نداشته است.

متكي ابراز اميدواري كرد: با توجه به نامه‎نگاري‎هاي انچام گرفته و همكاري وزارت خارجه بتوان اين موضوع را به شكل جدي مورد توجه قرار داد.

همچنين مدير كل مديريت بحران استان گلستان گفت: مبارزه و مقابله با پديده ملخ‎هاي صحرايي در مزارع شرق استان نيازمند مشاركت مردم با دستگاه‎هاي اجرايي متولي است.

خشكسالي عامل اصلي افزايش تعداد ملخ‎ها در شرق گلستان

صادقعلي مقدم اظهار داشت: اين مشاركت بايد طبق برنامه و توام با حمايت و طراحي زمان‎بندي مناسب توسط جهاد كشاورزري استان انجام پذيرد.

مقدم ادامه داد: ملخ يك پديده طبيعي است كه هر ساله وجود تعداد زيادي از آن در نقاط مختلف كشور موجب خسران و ضرر به مزارع كشاورزي مي ‎شود كه بايد براي كنترل و مقابله با آن برنامه‎ريزي كرد.

به گفته وي: از مهمترين علل افزايش غيرمتعارف تعداد ملخ در استان، مي‎توان به بروز پديده خشكسالي به ويژه در سال‎هاي اخير اشاره كرد.

دبير شوراي هماهنگي مديريت بحران استان گلستان با اشاره به كيفيت مبارزه با پديده ملخ اذعان داشت: در استان‎هاي مختلف بر حسب شرايط، مقابله با اين آفت طبيعي متفاوت است

مقدم تصريح كرد: در گلستان نيز اين آفت بيشتر در منطقه شرق استان با هجوم به مزارع سبز و عرصه‎هاي مرتعي، خساراتي را متوجه اين منابع طبيعي مي‎سازد.

به ‎كارگيري سياست با رويكرد ملي و خارجي براي كاهش خسارت ملخ‎ها

وي با اشاره به گستردگي منطقه تحت هجوم ملخ در شرق استان اظهار داشت: مقابله با اين پديده طبيعي در استان نيازمند دو سياست ملي و بين‎المللي است.

مقدم يادآور شد: با پيگيري‎ ديپلماسي و همكاري با كشور تركمنستان مي‎توان براي مبارزه موثر با اين آفت طبيعي چاره‎انديشي كرد.

وي با اشاره به اتخاذ تدابير و روش‎هاي جديد براي افزايش سرعت عمليات مبارزه با ملخ صحرايي ادامه داد: با اتخاذ روشهاي نو و انهدام ملخ ها در مراكز تمركز آن مي‎توان اين مناطق را از وجود اين آفت پاكسازي كرد.

مدير كل مديريت بحران استان گلستان با اشاره به تصميمات اخذ شده در نشست با دستگاههاي متولي گفت: در اين جلسه مقرر شد، سم به ميزان كافي در اختيار كشاورزان منطقه قرار گيرد.

مقدم اضافه كرد: همچنين فرمانداري گنبد متعهد شد تمامي كمبودهاي اجراي طرح مبارزه با ملخ صحرايي از جمله تامين خودرو براي جابه‎جايي كارشناسان جهاد كشاورزي را تامين كند.

به گفته وي: مقرر شد جهاد كشاورزي استان با در اختيار گذاشتن تجهيزات لازم به گروه‎هاي مردمي، حداكثر استفاده را از مشاركت مردمي را براي دفع اين آفت طبيعي انجام دهد.

مقدم با اشاره به جايگاه كارگروه تخصصي خشكالي، سرمازدگي و مخاطرات كشاورزي و منابع طبيعي استان گلستان خاطرنشان كرد:سازماندهي نيروهاي بومي منطقه، پژوهش‎هاي علمي، آموزش و تجهيز امكانات بايد در دستور كار جهاد كشاورزي استان به عنوان متولي اين بخش و رئيس كارگروه تخصصي قرار گيرد.

وي تصريح كرد: با بررسي علمي موضوع هجوم ملخ‎ها به استان و اتخاذ راهكارهاي مناسب مي‎توان دغدغه‎هاي موجود را مرتفع ساخت.

مقدم ابراز اميدواري كرد: با ايجاد هماهنگي از طريق وزارت ‎خارجه جمهوري اسلامي با كشور همسايه و دوست تركمنستان، بتوان كانون ملخ‎هاي مراكشي را در اين كشور امحا ساخت.

انتظار مي‎رود، با تمهيدات اتخاذ شده موضوع ملخ و خسارات آن به مزارع سبز استان كنترل و متوقف شود، اما از هم اكنون براي سال آينده و حل اين مشكل، چاره‎انديشي قطعي تدبير شود.


بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : admin
  • بازدید : 1703
  • نظرات : 0
  • کد خبر : 13

نظرات این مطلب :


نام شما
ایمیل شما


سوال : سـه منهای ســه ؟ ( جواب بصورت عدد نوشته شود )
پاسخ :*

حدیث روز

پیامبر اکرم (ص) می فرماید : هر کس بمیرد و امام زمان خود را نشناخته باشد به مرگ جاهلی مرده است.

آرشیو

پیوندها

آمار

آمار بازدید
بازدید امروز: 162
بازدید دیروز: 307
بازدید ماه:573
بازدید سال:5930
بازدید کل:8780455