وقوع انواع بحران ها در جوامع امروزي و لطمات و آسي بهاي فراوان آ نها باعث شده در چند دهه ي اخير مدل هاي گوناگوني در حوز هي مديريت بحران ارائه گردد، اما معمولاً مرحله ي پيش از بحران در اين مدل ها مغفول واقع مي شود. هدف اين مقاله بررسي نقش رسانه هاي جمعي به عنوان
قدرتمند ترين ابزار مديريت افكار عمومي در مديريت مرحله ي پيش از بحران و رسيدن به مدلي دراين خصوص است. براي رسيدن به مؤلفه هاي اين مدل افرادي كه در حوزه ي رسانه و مديريت بحران هم خبر گي آكادميك و هم خبرگي تجربي داشتند، برگزيده شدند و با آن ها مصاحبه ي عميق مدل پروان هاي نقش رسان هها » ، شد. با تجزيه و تحليل اين مصاحبه ها به روش تئوري سازي داده بنياد طراحي شد. بر اساس اين مدل، رسانه ها در مديريت مرحله ي « در مديريت مرحله پيش از بحران پيش از بحران پنج كاركرد اصلي رصد و پايش محيط، آموزش، هدايت افكار عمومي، اطلاع رساني و ايجاد همبستگي عمومي دارند. يافته هاي اين پژوهش نشان م يدهد كه رسانه ها مي توانند در مديريت مرحله ي پيش از بحران نقش به سزايي داشته باشند و لذا توصيه م يشود با عمل بر اساس مدل ارائ هشده به پي شبيني به موقع بحران، پي شگيري از آن و آمادگي براي مقابله با آن بپردازند.
مفاهيم كليدي: بحران، مديريت بحران، مرحله ي پيش از بحران، رسانه هاي جمعي، تئوري سازي داده بنياد
دانلود مقاله :